Hang Tuah dianggap sebahagian sejarah Melaka - Hebatnya sebuah hikayat

Oleh: KU SEMAN KU HUSSAIN
Sumber: Mingguan Malaysia 29 Ogos 2004


Sejak sebulan lalu, ingatan khalayak kepada wira mitos melayu Hang Tuah kembali segar. Hang Tuah kembali terpampang di dada akhbar kemudian di papan-papan tanda mewah mempromosikan filem Puteri Gunung Ledang. Ini adalah kali keempat watak Hang Tuah wujud dalam filem tempatan; Hang Tuah (1956) arahan Phandi Majundar, Hang Jebat (1961) arahan Hussein Haniff, Puteri Gunung Ledang (1961) arahan S. Romainoor dan Puteri Gunung Ledang (2004) arahan Saw Teong Hin.

Tanpa filem-filem ini pun Hang Tuah tidak pernah mati. Mitos Hang Tuah sangat popular di negara ini khususnya masyarakat Melayu. Dia menjadi simbol kesetiaan kepada pemerintah, sedia berkorban dan memiliki sifat kepahlawanan yang sangat luar biasa.

Ciri-ciri wira kepada Hang Tuah ini antara faktor yang meletakkan Hang Tuah jauh lebih popular daripada Awang Sulung Merah Muda yang juga sebuah watak mitos. Tidak cukup dengan kepahlawanan Hang Tuah, dikaitkan pula dengan satu mitos lain, Puteri Gunung Ledang yang menjadi kegilaan Sultan Melaka.

Siapakah sebenarnya Hang Tuah? Benarkah Hang Tuah wujud dalam sejarah dan adakah gambaran Hang Tuah dalam Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah itu sekadar fantasi sosial kesusasteraan Melayu? Hebat sangatkah Hang Tuah sebagai laksamana pada zaman empayar Melaka?

Kalau melihat kepada periodiknya, Hang Tuah hidup pada abad ke-14. Sementara pada awal abad ke-15 iaitu 1511 empayar Melaka jatuh ke tangan Portugis pada tahun 1511. Meletakkan Hang Tuah abad ke-14 sebagai merujuk kepada kedatangan Laksamana China, Zheng He (Cheng Ho) ke Melaka. Sementara Zheng He pula dikatakan membawa puteri Maharaja China, Hang Li Po. Bagaimanapun Hang Li Po tidak ada dalam sejarah China atau Melaka.

Sejarah Portugis di Melaka tercatat dengan fakta tetapi Hang Tuah terus diulang bicara tentang kehebatannya sebagai sebuah hikayat. Inilah satu-satunya hikayat yang paling berpengaruh lagi klasik dalam kesusasteraan Melayu. Hikayat Hang Tuah menjadi milik masyarakat.

Kepada kita Hang Tuah adalah laksamana yang maha hebat, menewaskan Patih Karma Wijaya dari Majapahit, menjadi pengutus ke negara China dan orang pertama melihat wajah Maharaja China selain orang yang bertanggungjawab melarikan Tun Teja dari Terengganu untuk diberikan kepada Sultan Melaka. Semua kehebatan ini diterima sebagai sejarah oleh sebahagian besar daripada kita.

Tetapi dalam buku 1421: The Year China Discovered America tulisan Gavin Menzies yang menjejak kembali laluan Laksamana Zheng He, nama Hang Tuah sebagai laksamana Melaka tidak tercatat. Buku setebal 551 halaman itu ada menyebut tentang Sultan Melaka semasa Cheng Ho singgah di Melaka. Masakan orang kanan sultan seperti Hang Tuah tidak wujud di sisi Sultan Melaka?

Ini satu bukti bahawa watak Hang Tuah (seorang melayu dan laksamana) adalah mitos dan hanya ditulis pada 1621 dalam Hikayat Hang Tuah. Ada pihak pula menganggap Hang Tuah dengan empat watak lagi itu sebenarnya lima pengiring Zheng He dari China yang mengikuti pelayaran laksamana tersohor China itu? Ini ada tercatat dalam 1421: The Year China Discovered America. Adakah semasa sampai ke Melaka, mereka berlima ini tidak pulang bersama Zheng He dan terus menetap di Melaka?

Maka kita boleh bertanya lagi adakah Hang Tuah adalah Cina dan bukan Melayu seperti yang banyak orang fahami sebelum ini? Hujah ini diperkuatkan lagi dengan pangkal nama "Hang'' tidak ada dalam bangsa Melayu dan lebih kepada pangkal nama orang Cina.

Sekiranya Hang Tuah wujud pada abad ke-14 tetapi tidak disebut langsung dalam sejarah Melaka menentang Portugis hingga Melaka tewas pada 1511, adakah ketika itu Hang Tuah telah meninggal dunia?

Buku ini antara yang menguatkan lagi tanggapan bahawa Hang Tuah adalah mitos Melayu yang paling agung. Tidak ada hikayat yang begitu berpengaruh dan mitos dianggap sebagai sejarah kecuali Hikayat Hang Tuah. Dalam masyarakat hari ini Hang Tuah bukan lagi dianggap watak mitos dalam hikayat yang sama dengan sekian banyak hikayat lagi seperti Hikayat Awang Sulung Merah Muda, Hikayat Malin Deman dan pelbagai lagi. Hikayat Hang Tuah bertenggek di atas sejarah Melaka membuatkan ia lebih kelihatan sebagai sejarah daripada hikayat.

Kita wajar mengagumi orang yang menulis Hikayat Hang Tuah. Ini kerana kejayaan yang luar biasa membawa hikayat itu hingga merentasi beberapa zaman. Malah lebih mengagumkan lagi apabila hikayat itu berada di atas garis pemisah yang nipis antara latar sejarah dan mitos.

Kenyataannya Hang Tuah wujud dalam teks kesusasteraan Melayu dan ia sangat mistik. Nilai-nilai mistik dalam Hikayat Hang Tuah barangkali paralel dengan imaginasi Melayu yang juga sangat jauh mistiknya. Hang Tuah sebagai watak mitos apabila Hang Tuah sendiri tidak pernah dibuktikan wujud secara arkeologikal atau antropologikal.

Hikayat Hang Tuah dipercayai ditulis pada 1621 tetapi sehingga kini tidak dapat mengesan penulis ajaib yang berjaya memukau berbilang generasi selepas abad ke-16. Sementara Sejarah Melayu pula ditulis pada 1621 oleh Tun Sri Lanang juga ada tersebut watak Hang Tuah di dalamnya dan wujud beberapa fakta yang bercanggah.

Kejayaan Hikayat Hang Tuah mempengaruhi masyarakat adalah kejayaan penulisnya menghadiahkan seorang wira kepada orang Melayu selepas Melaka kecundang di tangan Portugis. Apabila sebuah empayar sehebat Melaka tewas sedangkan namanya tercatat di pentas dunia, ini adalah peristiwa malang bagi orang Melayu. Mereka telah hilang wira dan Hang Tuah muncul dengan igauan yang amat hebat.

Inilah pengaruh sebuah naskhah sastera Melayu menggarap secara konvensional pertembungan watak hitam dan putih dalam Hikayat Hang Tuah.

Mungkin kita boleh bertanya, adakah Hikayat Hang Tuah sebagai usaha untuk mengembalikan semangat orang Melayu apabila mereka tidak mampu menentang Portugis? Kerana itu yang wajar dibincangkan sekarang bukan wujud atau tidaknya Hang Tuah. Sebaliknya kedudukan Hikayat Hang Tuah dalam masyarakat.

Hikayat Hang Tuah dan Sejarah Melayu adalah naskhah klasik untuk mengenali orang Melayu. Misalnya untuk melihat kesetiaan Melayu kepada raja, lihatlah bagaimana orang Melayu dapat menerima tindakan Hang Tuah membunuh sahabatnya Hang Jebat yang membela penganiayaan ke atas Hang Tuah.

Orang Melayu tidak pernah menganggap Hang Tuah zalim kerana membunuh orang yang memperjuangkan keadilan ke atas dirinya. Malah Melayu berpegang kepada "Pantang Melayu menderhaka raja''. Pada masa yang sama orang Melayu tidak pernah melihat Hang Tuah sebagai kaki ampu apabila sanggup melarikan Tun Teja tunang Megat Panji Alam. Tun Teja dipersembahkan kepada sultan.

Kerana Hikayat Hang Tuah bukanlah sejarah maka ia membuka laluan untuk kita melihat dan memberikan tafsiran baru ke atas naskhah klasik ini. Buatlah apa saja ke atas naskhah Hikayat Hang Tuah, tidak ada siapa yang boleh menghalangnya. Sasterawan Negara Allahyarham Usman Awang memberikan konsep antihero apabila menghasilkan naskhah teater Matinya Seorang Pahlawan. Di tangan Usman Awang, pahlawan bukanlah Hang Tuah tetapi Hang Jebat yang memperjuangkan keadilan dan bukan setia membuta tuli kepada sultan.

Matinya Seorang Pahlawan adalah percubaan kedua membuat tafsiran baru selepas Ali Aziz menulis lakon layar filem Hang Jebat arahan Hussein Haniff. Watak Hang Jebat yang hitam dalam Hikayat Hang Tuah menjadi putih di tangan Ali Aziz.

Kini apabila watak Hang Tuah dan Puteri Gunung Ledang dipinjamkan untuk filem Puteri Gunung Ledang, ini satu lagi tafsiran baru terhadap Hikayat Hang Tuah. Dalam Puteri Gunung Ledang, Hang Tuah (lakonan M. Nasir) bercinta dengan seorang puteri dari Majapahit (lakonan Tiara Jacquelina) kemudian berlindung di Gunung Ledang. Dia dipanggil Puteri Gunung Ledang yang juga digilai oleh Sultan Melaka.

Naskhah asal Hikayat Hang Tuah bahawa Puteri Gunung Ledang meminta pelbagai hantaran perkahwinan yang tidak masuk akal. Tetapi apabila menjadi naskhah filem ini, puteri itu berbuat demikian untuk mengelak berkahwin dengan Sultan Melaka kerana dia mencintai Hang Tuah. Semuanya bermula daripada Hikayat Hang Tuah.