Oleh: Ku Seman Ku Hussain
Sumber: Mingguan Malaysia 24 Oktober 2004
PERTAMA sekali kita wajar berbangga dengan ketegasan kerajaan negeri Selangor menggantung gelaran enam Datuk yang dianugerahkan oleh Sultan Selangor. Pada masa yang sama kita juga berterima kasih dengan sikap proaktif kerajaan Selangor selepas heboh sana sini mengenai perilaku sesetengah Datuk yang tidak menjunjung kemuliaan gelaran itu.
Enam yang digantung gelaran itu adalah mereka yang sedang dan akan dihadapkan ke mahkamah kerana kes salah laku. Sebelum ini gelaran Datuk seolah-olah hak mutlak penerima sekalipun terlibat dalam jenayah.
Selangor adalah negeri pertama yang mengambil tindakan pantas selepas Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bersetuju gelaran berkenaan ditarik balik sekiranya penerima terlibat dalam kes salah laku atau jenayah.
Ada dua perkara penting mengenai penganugerahan Datuk. Pertama mereka yang dianugerahkan gelaran itu tidak mampu menjaga kemuliaan gelaran tersebut. Ini termasuklah banyak Datuk yang dihadapkan ke mahkamah kerana salah laku seperti rasuah dan sebagainya.
Seperti biasa, sesetengah manusia boleh berubah lebih cepat daripada anak sungai. Sebelum dapat gelaran Datuk lain, selepas dapat Datuk jadi lain pula. Persepsi serong bahawa Datuk kebal daripada undang-undang membuatkan ada yang menyalahgunakan gelaran tersebut.
Manusia cepat berubah. Kalau berubah daripada yang sewajarnya kepada yang paling tidak wajar, pihak istana kena bertindak pantas untuk menggantung atau melucutkan. Ini untuk menunjukkan salah laku yang dilakukan oleh Datuk adalah perkara yang dipandang serius.
Tindakan yang barangkali dilihat sebagai "memalukan'' penerima gelaran sebenarnya bertujuan memastikan hanya yang mulia dan berjasa saja dianugerahkan kemuliaan.
Perkara kedua syarat pemilihan yang longgar. Mereka yang tidak menepati syarat dan etika untuk diberi kemuliaan itu juga terpilih menerimanya. Makna dan justifikasi "sumbangan'' wajar ditelaah dengan jelas lagi bertanggungjawab.
Memanglah gelaran Datuk untuk mereka yang memberikan sumbangan dan kejayaan. Tetapi sumbangan atau kejayaan yang bagaimana untuk mewajarkan dianugerahkan gelaran? Sekarang kelihatan mudah untuk ahli sukan, artis atau ahli perniagaan mendapat gelaran Datuk. Benar-benar menepatikah justifikasi "sumbangan kepada negara'' yang diberikan oleh mereka ini?
Bayangkan setiap tahun lebih kurang 6,000 orang dipilih untuk dianugerahkan pelbagai darjah kebesaran. Angka 6,000 bukan kecil dan adakah semuanya menepati jasa dan sumbangan kepada negara? Jangan terkejut kalau daripada jumlah itu 600 menerima gelaran Datuk.
Mengikut statistik tahun 2002, sebanyak 6,314 orang dianugerahkan darjah kebesaran dan 513 daripadanya dianugerah gelaran Datuk. Kalau diperincikan, Johor hanya menganugerahkan gelaran Datuk kepada dua penerima, Kedah (38), Kelantan (25), Melaka (78), Negeri Sembilan (53), Pahang (98), Perak (61), Perlis (15), Pulau Pinang (64), Sabah (57), Sarawak (14), Selangor (5) dan Terengganu (23).
Lebih memburukkan lagi apabila tidak dirujuk kepada pihak polis dan Badan Pencegah Rasuah serta Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk memastikan penerima benar-benar mempunyai moral dan perilaku yang bersih.
Anugerah Jaksa Pendamai (JP) misalnya adalah satu pelantikan yang dibuat di bawah Akta Mahkamah Rendah 1948. Tetapi anugerah Datuk tidak ada syarat-syarat yang jelas.
Isu ini timbul selepas kerajaan negeri Melaka mengurniakan gelaran Datuk kepada 84 penerima. Jumlah ini pada relatifnya sangat luar biasa kalau dibandingkan dengan pengurniaan Datuk di negeri-negeri lain tahun 2002.
Lambakan "Datuk'' dari Melaka sempena hari ulang tahun Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Khalil Yaakob itu telah mencetuskan isu yang pernah dibangkitkan akhir tahun lalu. Kenapa gelaran tradisi dan selaras pula dengan sistem Raja Berperlembagaan menjadi bahan mainan?
Pada September lalu bekas Ketua Setiausaha Negara Senator Tan Sri Abdullah Ayub pernah menyuarakan kebimbangannya apabila negara ini mempunyai terlalu banyak yang bergelar Datuk.
Beliau bimbang apabila terlalu banyak, nilainya menjadi susut di mata rakyat. Kebimbangan beliau dikongsi dengan banyak pihak lain yang sebenarnya memendam rasa apabila ada yang membuat jenaka; kalau baling batu, yang kena adalah Datuk kerana banyak sangat.
Memang wajar ditelaah semula syarat dan etika penerima gelaran Datuk. Ini supaya mereka yang dipilih dan dikurniakan gelaran semulia itu berada di tempat yang sepatutnya. Sultan dan raja mempunyai kuasa mutlak untuk menarik balik gelaran yang dikurniakan itu.
Menerima gelaran bererti menjunjung kemuliaan yang diberikan oleh pihak istana. Dalam budaya Melayu, istana itu tinggi dan mulia. Memberi gelaran adalah salah satu amalan yang diterima oleh semua. Ternyata amalan ini tidak ada apa salah silapnya kerana rakyat menerima bahawa yang terpilih diberi gelaran itu adalah kerana percaya sumbangan Datuk kepada negara.
Maka dalam kesempatan rakyat masih percaya bahawa Datuk adalah orang yang berjasa, pihak yang memberi tidak boleh teragak-agak untuk menggantung atau melucutkan mana-mana penerima yang didapati tidak wajar lagi menjunjung gelaran itu. Ini bertujuan menjaga imej pihak istana dan tidak mencemarkan amalan yang selaras dengan sistem Raja Berperlembagaan.
Alasannya mudah saja. Kepada mereka yang memberi sumbangan bakti kepada bangsa dan negara berilah tanda yang membezakan dengan orang biasa. Tetapi sumbangan atau kejayaan yang bagaimana? Itu satu bab penting yang mesti ditekankan. Misalnya tidak semua kejayaan membina empayar perniagaan boleh disamaertikan dengan sumbangan kepada bangsa dan negara. Wajarkah gelaran untuk mereka?
Apabila berlaku penganugerahan gelaran tidak mengikut syarat yang selayaknya, ini dengan sendiri mencetuskan satu fenomena sosial yang buruk di kalangan rakyat. Misalnya tujuan gelaran sebagai tanda mereka ini berada di tahap yang lain daripada orang biasa. Ukuran di sini ialah sumbangan mereka.
Tetapi apabila penganugerahan menjadi begitu murah, ia sudah tidak bernilai lagi. Fenomena buruknya apabila rakyat tidak menghormati penerima gelaran Datuk kerana ia bukan lagi satu tanda ketinggian nilainya.
Selain pihak pemberi, penerima juga mempunyai tanggungjawab untuk berlaku jujur kepada dirinya dan masyarakat sekelilingnya. Empunya diri pasti tahu apa sumbangan yang telah diberikan hingga dianugerahkan setinggi itu? Kalau merasa tidak wajar menerima, semulia-mulia tindakan ialah menolak. Bukannya menerima kemudiannya memberikan nilai yang buruk kepada gelaran mulia itu. Adakah yang telah dan akan berbuat begitu? Cubalah jujur kepada diri sendiri.
Jangan permurahkan nilai bintang kebesaran dalam tradisi Melayu itu sama dengan kulit siput.
Kemboja kehilangan raja berjiwa rakyat - Sihanouk turun takhta
Oleh: Ku Seman Ku Hussain
Sumber: Mingguan Malaysia 10 Oktober 2004
DALAM sejarah moden Kemboja, tidak ada tokoh atau personaliti yang lebih menonjol daripada Raja Norodom Sihanouk. Dia menonjol bukan kerana menjadi raja Kemboja. Dia menonjol sebagai nasionalis yang memerdekakan Kemboja dari Perancis.
Frasa "raja berjiwa rakyat'' kini menjadi terlalu klise kerana kerap kali digunakan pada tempat yang salah. Tetapi apabila memperkatakan tentang Sihanouk, kita terpaksa mengulangi frasa klise ini, "Sihanouk memang raja berjiwa rakyat.''
Bagi sebuah negara yang situasi politik sentiasa berkocak, menjadi seorang raja bukanlah destinasi untuk hidup senang. Malah di Kemboja institusi raja dan politik hanya dipisahkan oleh satu garis nipis; raja berpolitik dan orang politik jadi macam raja.
Sekalipun beberapa kali berada dalam buangan, diturunkan takhta dan dikenakan tahanan dalam istana, Sihanouk membuktikan dia nasionalis yang lekat di hati rakyat. Dia bukan anak raja yang tipikal, mewah dan lupa perjuangan. Dia cuma kelihatan elitis dan sedikit kebaratan.
Maka tidak hairanlah kalau Sihanouk yang kini berusia 81 tahun lebih banyak menjadi rakyat biasa daripada raja. Misalnya dalam satu majlis negara di Kemboja, Sihanouk menyanyikan lagu-lagu Tom Jones kepada para diplomat luar negara.
Bukan itu saja, malah Sihanouk juga banyak mengarah filem selain mengubah lagu dalam bahasa Khmer dan memimpin sebuah kumpulan muzik jaz. Filem dan lagu juga membuatkan jurang status antara golongan marhaen dengan bangsawan hampir tidak ada.
Sesetengah orang percaya apabila menjadi raja, banyak perkara yang menjadi kegemaran mesti dilupakan terutama yang tidak sesuai dengan protokol sebagai raja. Tetapi Sihanouk membuktikan, seni satu ekspresi jiwa dan minda untuk dikongsikan dengan semua orang. Maka dialah satu-satunya seniman yang berada di atas takhta.
Personaliti Sihanouk sebenarnya penuh warna-warni. Perjalanan hidup yang berliku itu menjadikan dia sebagai monumen penting untuk melihat sejarah moden Kemboja enam dekad yang lalu. Hidupnya merentasi banyak peristiwa; penjajahan Perancis, Perang Vietnam, kekejaman Khmer Rouge, pertelagahan fahaman politik hinggalah dia sendiri jauh terbuang di negara orang.
Katakan pengalaman apa lagi yang harus dilalui untuk menjadi seorang yang memahami sepak terajang politik atau agenda tersembunyi imperialis?
Dia lelaki hebat dan tidak putus asa. Sekali- pun dalam buangan di China, Sihanouk masih memerintah Kemboja apabila mempunyai pengikut-pengikut yang setia dan sanggup lari ke gunung untuk memperjuangkan Sihanouk.
Kerana itu apabila Khamis lalu dia mengutuskan surat untuk turun takhta yang diduduki selama lebih setengah abad, rakyat di Kemboja semacam tidak dapat menerimanya. Ketika ini Sihanouk berada di Beijing, China kerana mendapatkan rawatan.
Rakyat menyayangi Sihanouk sekalipun dia seorang yang autokratik, tidak pernah toleran dengan kritikan.
Siapa sangka Sihanouk berani memutuskan hubungan diplomatik dengan AS tahun 1965 apabila banyak rakyat Kemboja terkorban dalam Perang Vietnam yang didalangi AS. Secara terbuka Sihanouk memberitahu agensi berita BBC ketika itu bahawa tragedi itu berlaku kerana, "Amerika Syarikat adalah imperialis.''
China dan Korea Utara menjadi negara keduanya. Di sinilah dia meneruskan pemerintahan dalam buangan ketika Perdana Menteri Lon Nol merampas kuasa.
Sihanouk dilahirkan pada 1922 mendapat pendidikan awal di Saigon (sekarang Ho Chi Minh City) dan di Paris. Semasa penjajahan Perancis, Sihanouk dinaikkan ke atas takhta sebagai raja. Lima tahun kemudian diturunkan takhta.
Bagi Sihanouk, antara menjadi raja atau tidak sebenarnya tidak banyak bezanya. Maka dia merasakan dia bukan raja tetapi rakyat Kemboja yang turut bertanggungjawab ke atas nasib tanah air. Lalu tidak hairanlah kalau Sihanouk pernah berkata, "Saya Sihanouk dan semua orang Kemboja adalah anak-anak saya.''
Sihanouk diingat kerana dianggap pejuang menentang penjajah Perancis selepas Perancis mengangkat dia menduduki takhta pada usia 18 tahun.
Perancis tersilap menjulang Sihanouk sebagai pemimpin tertinggi pada usia yang sangat muda. Buktinya tidak lama selepas menjadi raja, anak muda ini bukan lagi raja yang bergoyang kaki dan selesa dengan habuan diberikan penjajah.
Sihanouk menjadi pemimpin nasionalis muda Kemboja berjuang pula menuntut kemerdekaan dari Perancis. Dia berjaya dan Kemboja merdeka dari Perancis tahun 1953. Malangnya ayahnya Norodom Suramarit menurunkan dia dari takhta kerana dia lebih cenderung menjadi nasionalis daripada raja.
Sebenarnya jasa dan dosa Sihanouk kepada rakyat Kemboja sama banyak. Dalam pada dia berjasa, langkahnya tersilap. Semasa dalam buangan di China, dia menubuhkan pergerakan gerila komunis Khmer Rouge yang dipimpin oleh ultra-maoist, Saloth Sar. Nama ini tidak begitu popular kerana dia dikenali sebagai Pol Pot.
Apabila dia bersekongkol dengan manusia sekejam Pol Pot, dia berdosa kepada rakyatnya sendiri. Bayangkan dianggarkan 2 juta rakyat menjadi mangsa Khmer Rouge. Idealisme untuk kembali ke tanah air tercapai. Pendekatan kejam Khmer Rouge berjaya menjatuhkan Lon Nol pada 1975 dan Sihanouk balik ke Kemboja.
Tetapi kekejaman Pol Pot mengecewakan Sihanouk. Dia berasa berdosa kepada Kemboja tanah airnya. Sementara Pol Pot yang sangat kuat ideologi Marxisme curiga dengan agenda Sihanouk. Ini kerana Sihanouk berjaya mendapat simpati dari dalam dan luar negara.
Pendekatan Sihanouk yang menyebelahi rakyat jelata membuatkan Pol Pot mengenakan dia tahanan dalam istana selama empat tahun. Lima daripada 14 anaknya dibunuh Khmer Rough. dia juga akan dibunuh tetapi dapat diselamatkan oleh campur tangan seorang pemimpin Cina, Chou En Lai.
Dalam sejarah moden Kemboja, tidak ada tokoh yang sangat berwarna-warni personalitinya kecuali Sihanouk. Hidupnya berliku dan perjuangan politik tidak pernah berakhir hingga Khamis lalu apabila dia dengan sendirinya mahu turun dari takhta.
Sihanouk menjadi personaliti penting untuk melihat sejarah politik Kemboja yang juga tidak kurang warna-warninya. Malah Kemboja bukan saja berdepan dengan permainan politik yang sangat kotor oleh orang tempatan, sebaliknya menjadi medan politik kuasa luar seperti Perancis dan AS.
Banyak orang tidak percaya Sihanouk akan turun dari takhta yang didudukinya. Mereka tidak percaya kerana Sihanouk sangat strategis orangnya. Kalangan pemerhati politik masih belum percaya pengaruh Sihanouk akan hilang dalam percaturan politik Kemboja.
Malah ada pemerhati politik yang bimbang keputusan Sihanouk untuk memindahkan takhta kepada anaknya, Sihamoni yang menjadi penari balet ketika Kemboja dilanda perang. Pengganti Sihanouk dilihat sangat nipis ciri-ciri nasionalis sekalipun menjadi duta ke Unesco.
Sumber: Mingguan Malaysia 10 Oktober 2004
DALAM sejarah moden Kemboja, tidak ada tokoh atau personaliti yang lebih menonjol daripada Raja Norodom Sihanouk. Dia menonjol bukan kerana menjadi raja Kemboja. Dia menonjol sebagai nasionalis yang memerdekakan Kemboja dari Perancis.
Frasa "raja berjiwa rakyat'' kini menjadi terlalu klise kerana kerap kali digunakan pada tempat yang salah. Tetapi apabila memperkatakan tentang Sihanouk, kita terpaksa mengulangi frasa klise ini, "Sihanouk memang raja berjiwa rakyat.''
Bagi sebuah negara yang situasi politik sentiasa berkocak, menjadi seorang raja bukanlah destinasi untuk hidup senang. Malah di Kemboja institusi raja dan politik hanya dipisahkan oleh satu garis nipis; raja berpolitik dan orang politik jadi macam raja.
Sekalipun beberapa kali berada dalam buangan, diturunkan takhta dan dikenakan tahanan dalam istana, Sihanouk membuktikan dia nasionalis yang lekat di hati rakyat. Dia bukan anak raja yang tipikal, mewah dan lupa perjuangan. Dia cuma kelihatan elitis dan sedikit kebaratan.
Maka tidak hairanlah kalau Sihanouk yang kini berusia 81 tahun lebih banyak menjadi rakyat biasa daripada raja. Misalnya dalam satu majlis negara di Kemboja, Sihanouk menyanyikan lagu-lagu Tom Jones kepada para diplomat luar negara.
Bukan itu saja, malah Sihanouk juga banyak mengarah filem selain mengubah lagu dalam bahasa Khmer dan memimpin sebuah kumpulan muzik jaz. Filem dan lagu juga membuatkan jurang status antara golongan marhaen dengan bangsawan hampir tidak ada.
Sesetengah orang percaya apabila menjadi raja, banyak perkara yang menjadi kegemaran mesti dilupakan terutama yang tidak sesuai dengan protokol sebagai raja. Tetapi Sihanouk membuktikan, seni satu ekspresi jiwa dan minda untuk dikongsikan dengan semua orang. Maka dialah satu-satunya seniman yang berada di atas takhta.
Personaliti Sihanouk sebenarnya penuh warna-warni. Perjalanan hidup yang berliku itu menjadikan dia sebagai monumen penting untuk melihat sejarah moden Kemboja enam dekad yang lalu. Hidupnya merentasi banyak peristiwa; penjajahan Perancis, Perang Vietnam, kekejaman Khmer Rouge, pertelagahan fahaman politik hinggalah dia sendiri jauh terbuang di negara orang.
Katakan pengalaman apa lagi yang harus dilalui untuk menjadi seorang yang memahami sepak terajang politik atau agenda tersembunyi imperialis?
Dia lelaki hebat dan tidak putus asa. Sekali- pun dalam buangan di China, Sihanouk masih memerintah Kemboja apabila mempunyai pengikut-pengikut yang setia dan sanggup lari ke gunung untuk memperjuangkan Sihanouk.
Kerana itu apabila Khamis lalu dia mengutuskan surat untuk turun takhta yang diduduki selama lebih setengah abad, rakyat di Kemboja semacam tidak dapat menerimanya. Ketika ini Sihanouk berada di Beijing, China kerana mendapatkan rawatan.
Rakyat menyayangi Sihanouk sekalipun dia seorang yang autokratik, tidak pernah toleran dengan kritikan.
Siapa sangka Sihanouk berani memutuskan hubungan diplomatik dengan AS tahun 1965 apabila banyak rakyat Kemboja terkorban dalam Perang Vietnam yang didalangi AS. Secara terbuka Sihanouk memberitahu agensi berita BBC ketika itu bahawa tragedi itu berlaku kerana, "Amerika Syarikat adalah imperialis.''
China dan Korea Utara menjadi negara keduanya. Di sinilah dia meneruskan pemerintahan dalam buangan ketika Perdana Menteri Lon Nol merampas kuasa.
Sihanouk dilahirkan pada 1922 mendapat pendidikan awal di Saigon (sekarang Ho Chi Minh City) dan di Paris. Semasa penjajahan Perancis, Sihanouk dinaikkan ke atas takhta sebagai raja. Lima tahun kemudian diturunkan takhta.
Bagi Sihanouk, antara menjadi raja atau tidak sebenarnya tidak banyak bezanya. Maka dia merasakan dia bukan raja tetapi rakyat Kemboja yang turut bertanggungjawab ke atas nasib tanah air. Lalu tidak hairanlah kalau Sihanouk pernah berkata, "Saya Sihanouk dan semua orang Kemboja adalah anak-anak saya.''
Sihanouk diingat kerana dianggap pejuang menentang penjajah Perancis selepas Perancis mengangkat dia menduduki takhta pada usia 18 tahun.
Perancis tersilap menjulang Sihanouk sebagai pemimpin tertinggi pada usia yang sangat muda. Buktinya tidak lama selepas menjadi raja, anak muda ini bukan lagi raja yang bergoyang kaki dan selesa dengan habuan diberikan penjajah.
Sihanouk menjadi pemimpin nasionalis muda Kemboja berjuang pula menuntut kemerdekaan dari Perancis. Dia berjaya dan Kemboja merdeka dari Perancis tahun 1953. Malangnya ayahnya Norodom Suramarit menurunkan dia dari takhta kerana dia lebih cenderung menjadi nasionalis daripada raja.
Sebenarnya jasa dan dosa Sihanouk kepada rakyat Kemboja sama banyak. Dalam pada dia berjasa, langkahnya tersilap. Semasa dalam buangan di China, dia menubuhkan pergerakan gerila komunis Khmer Rouge yang dipimpin oleh ultra-maoist, Saloth Sar. Nama ini tidak begitu popular kerana dia dikenali sebagai Pol Pot.
Apabila dia bersekongkol dengan manusia sekejam Pol Pot, dia berdosa kepada rakyatnya sendiri. Bayangkan dianggarkan 2 juta rakyat menjadi mangsa Khmer Rouge. Idealisme untuk kembali ke tanah air tercapai. Pendekatan kejam Khmer Rouge berjaya menjatuhkan Lon Nol pada 1975 dan Sihanouk balik ke Kemboja.
Tetapi kekejaman Pol Pot mengecewakan Sihanouk. Dia berasa berdosa kepada Kemboja tanah airnya. Sementara Pol Pot yang sangat kuat ideologi Marxisme curiga dengan agenda Sihanouk. Ini kerana Sihanouk berjaya mendapat simpati dari dalam dan luar negara.
Pendekatan Sihanouk yang menyebelahi rakyat jelata membuatkan Pol Pot mengenakan dia tahanan dalam istana selama empat tahun. Lima daripada 14 anaknya dibunuh Khmer Rough. dia juga akan dibunuh tetapi dapat diselamatkan oleh campur tangan seorang pemimpin Cina, Chou En Lai.
Dalam sejarah moden Kemboja, tidak ada tokoh yang sangat berwarna-warni personalitinya kecuali Sihanouk. Hidupnya berliku dan perjuangan politik tidak pernah berakhir hingga Khamis lalu apabila dia dengan sendirinya mahu turun dari takhta.
Sihanouk menjadi personaliti penting untuk melihat sejarah politik Kemboja yang juga tidak kurang warna-warninya. Malah Kemboja bukan saja berdepan dengan permainan politik yang sangat kotor oleh orang tempatan, sebaliknya menjadi medan politik kuasa luar seperti Perancis dan AS.
Banyak orang tidak percaya Sihanouk akan turun dari takhta yang didudukinya. Mereka tidak percaya kerana Sihanouk sangat strategis orangnya. Kalangan pemerhati politik masih belum percaya pengaruh Sihanouk akan hilang dalam percaturan politik Kemboja.
Malah ada pemerhati politik yang bimbang keputusan Sihanouk untuk memindahkan takhta kepada anaknya, Sihamoni yang menjadi penari balet ketika Kemboja dilanda perang. Pengganti Sihanouk dilihat sangat nipis ciri-ciri nasionalis sekalipun menjadi duta ke Unesco.