Oleh: KU SEMAN KU HUSSAIN
Sumber: Mingguan Malaysia 25 September 2005
Dunia khususnya Asia belum selamat sekalipun Korea Utara memperlihatkan sedikit kompromi tentang program senjata nuklear yang dibangunkan sejak Perang Korea lalu. Kompromi yang diperlihatkan dalam rundingan enam negara di Beijing baru-baru ini bagaimanapun tidak menjanjikan toleran negara komunis itu.
Rundingan selama dua tahun sebelum ini gagal mencapai persefahaman. Malah Korea Utara dan Amerika Syarikat (AS) saling mempertahankan kebenaran mengenai senjata nuklear. Korea Utara tidak mudah mengalah dengan keangkuhan AS. Maka perjanjian sebelum ini berakhir dengan dendam dan tuduh-menuduh.
Presiden George W. Bush sebelum ini mengelaskan Korea Utara antara negara ``paksi kejahatan'' bersama Iran dan Iraq. Tetapi AS tidak tergopoh gapah membuat perhitungan ketenteraan terhadap Korea Utara. Sebaliknya beralih kepada Iraq kononnya Iraq mempunyai program senjata nuklear yang membahayakan dunia.
Bagaimanapun hingga hari ini AS khususnya Bush gagal membuktikan dakwaan itu. Sebaliknya itu sekadar lesen untuk mengabui mata Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Ketika Iraq dibelasah tanpa perikemanusiaan, Korea Utara tanpa berselindung mendedahkan program senjata nuklearnya yang dibangunkan mengikut jadual.
Kenapa AS tidak menyerang Korea Utara? Kenapa digembar-gemburkan rundingan untuk menghentikan program senjata nuklear di Korea Utara?
Keangkuhan Korea Utara menarik diri daripada menjadi anggota Perjanjian Pengawalan Senjata Nuklear (NPT) adalah tamparan kepada AS. Dalam lain perkataan, dengan tidak menganggotai NPT, rejim komunis itu secara terang-terangan bak bom jangka yang akan meletup pada bila-bila masa.
Rundingan enam buah negara di Beijing itu disertai oleh AS, Jepun, Korea Selatan, China dan Rusia. Dengan pembangunan program senjata nuklear yang terancang, Korea Utara menjadi kuasa besar yang baru. Ia menggugat kestabilan di rantau Asia sekali gus menakutkan AS yang mempunyai kepentingan di rantau sebelah sini.
Rundingan itu pada mulanya dikatakan membuahkan harapan apabila Korea Utara bersetuju menghentikan program senjata nuklearnya serta membuka pintu kepada pasukan pemeriksa senjata Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA). Tetapi 24 jam kemudian, Korea Utara mengemukakan syarat baru, sekali gus membayangi kegagalan rundingan dua tahun lalu.
Korea Utara nyata tidak mudah memusnahkan program senjata nuklear yang dianggap terhebat itu. Kontroversi kebocoran rahsia pada Mac 2001 dulu bahawa AS akan menggunakan senjata nuklear untuk menentang Korea Utara tentunya memberikan kesan kepada rundingan kali ini.
Syarat yang diberikan oleh Korea Utara untuk menghentikan program senjata nuklear ialah membenarkan loji tenaga nuklear untuk kegunaan awam. Tetapi syarat itu ditolak dengan penuh prasangka oleh lima negara lain itu, dan nuklear mesti dihapuskan di Korea Utara.
Ketika ini Korea Utara mempunyai peluru berpandu jenis Scud B yang mampu mencapai sasaran sejauh 300 kilometer. Jarak itu bermakna Korea Utara boleh melancarkan peluru berpandu itu bagi mana-mana lokasi di Korea Selatan. Sementara Scud C pula boleh mencapai sasaran 550 kilometer yang boleh sampai ke seluruh Korea Selatan dan sebahagian besar Jepun.
Bahayanya Korea Utara kepada dunia bukan main-main. Dengan program pembangunan senjata nuklear yang terancang mereka juga menghasilkan peluru berpandu Nodong yang boleh mencapai sasaran 1,300 kilometer dengan berat 770 kilogram. Jenis Teapo Dong-1 pula dalam peringkat ujian yang boleh mencapai jarak hingga 2,000 kilometer atau mencakupi seluruh Jepun.
Program terhebat Korea Utara ialah membina peluru berpandu Teapo Dong-2 yang dijangka siap sepenuhnya pada 2015 nanti. Keupayaan peluru berpandu ini sangat luar biasa. Ia mencapai jarak 12,000 kilometer yang membolehkan Korea Utara menghantar ``hadiah'' dari Pyongyang ke mana-mana lokasi di AS.
Nah, dengan kehebatan yang dimiliki itu, apakah Korea Utara akan berhenti setengah jalan dan tunduk kepada tekanan lima negara dalam rundingan terbaru ini? Tidak ada faktor yang lebih meyakinkan kenapa Korea Utara harus bersetuju dengan desakan enam negara itu bagi menamatkan program nuklearnya. Maka rundingan terbaru ini sebenarnya bukan sesuatu yang baru bagi menjanjikan kestabilan politik dan keselamatan di rantau sebelah sini.
Menurut Bulletin of the Atomic Scientists edisi Mei/Jun lalu, Korea Utara membangunkan program nuklearnya sejak lebih setengah abad lalu. Semua ini bermula dengan Perang Korea (1950-1953) apabila AS menggunakan senjata nuklear ke atas Korea Utara.
Dalam kata lain AS yang bertanggungjawab apabila Korea Utara membangunkan senjata nuklear. Tanpa pengajaran daripada AS dalam Perang Korea, barangkali Korea Utara tidak membangunkan senjata yang bahaya itu. Ketika mula membangunkan program senjata nuklear, Korea Utara mendapat sokongan padu daripada Kesatuan Soviet dan dua dekad kemudian China pula membantu Korea Utara membangunkan program nuklear ini.
Negara-negara yang memberi tekanan kepada Korea Utara sekarang adalah yang pernah menyokong ketika Korea Utara menentang AS. Ini memperlihatkan pendirian negara-negara seperti China dan Rusia ditentu kan oleh AS.
Rundingan baru-baru ini juga dilihat memberikan pulangan politik kepada AS di bawah pimpinan Bush. Selepas Bush dilihat sebagai ``paksi kejahatan'' sebenarnya apabila mengetepikan PBB, rundingan ini seolah-olah membuktikan Bush dan Setiausaha Negara, Condoleezza Rice sebenarnya mengimpikan keamanan. Rundingan lebih kepada mahu menonjolkan bahawa mereka tidak mahu bertindak secara kekerasan sebaliknya menjurus kepada penyelesaian diplomatik.
Maka rundingan baru ini tidak lebih untuk mengalih perhatian dunia terhadap kegagalan Bush membuktikan Iraq mempunyai loji senjata nuklear, selepas beribu-ribu orang awam terkorban di Iraq akibat serangan AS.
Kini perhatian dunia dibawa ke Korea Utara. Seperti biasa AS mahu kelihatan sebagai pentadbir dunia yang baik dan berunding supaya Korea Utara menghentikan program yang boleh mengganggu kestabilan dunia hari ini. Sebenarnya tidak ada yang hendak diharapkan daripada rundingan ini.
Apabila Korea Utara bertegas mahu memiliki tenaga nuklear untuk kegunaan awam dan AS bersama Rusia dan China tidak bersetuju akan terbantutlah rundingan ini. Lihatlah dalam masa 24 jam saja Korea Utara memberikan syarat baru untuk menamatkan program senjata nuklearnya. Maknanya negara komunis itu tidak pernah kompromi ke arah kestabilan dan kesejahteraan di rantau ini. Dunia akan terlupa bahawa AS tanpa kompromi mahu menyerang Iran yang didakwa membangunkan senjata nuklear, sebaliknya mahu berbincang dulu dengan Korea Utara yang ternyata mempunyai senjata nuklear. Apa maknanya semua ini?
Berjuang menuntut kemerdekaan - Belasungkawa Afrini Adham
Oleh: KU SEMAN KU HUSSAIN
Sumber: Mingguan Malaysia 25 September 2005
Ketika ada kalangan orang kelas bangsawan dan berpendidikan Inggeris memperleceh gerakan memperjuangkan kemerdekaan oleh nasionalis Melayu, dia dengan lantang berkata, "Malaya pasti merdeka.'' Dia sangat optimis dengan gerakan beberapa nasionalis Melayu, yang diikuti juga oleh golongan guru dan sasterawan akan membawa kemerdekaan kepada Malaya.
Kini tidak banyak yang ingat namanya, tetapi bukan menghairankan kerana dia bukan tokoh politik. Dia seorang sasterawan, berjuang untuk Malaya dengan pena, kertas dan minda yang terbuka. Dia tegas dan sangat percaya kepada idealisme perjuangan yang dipegangnya.
Ketika dia menulis puisi Malaya Pasti Merdeka, fajar merdeka masih jauh untuk digapai. Tetapi dia yakin dan puisi Malaya Pasti Merdeka dianggap mahakarya yang ditinggalkan kepada generasi hari ini selepas 48 kali 31 Ogos melewati kalendar kita.
Dia Afrini Adham yang senama dengan ledakan dan cetus perjuangan yang digerakkan menerusi landas sastera dan bahasa. Afrini Adham antara sasterawan besar yang kita miliki sekalipun dia lebih tersorok di Kedah daripada kemilau dan tertonjol di tengah kota.
Sebagai sasterawan dan nasionalis, Afrini Adham meninggalkan banyak khazanah dan cerminan hidup kepada kita. Sebagai sasterawan yang memuncak pada dekad 50-an, Afrini Adham tidak menjulang slogan seni untuk masyarakat atau seni untuk seni yang dipelopori oleh Angkatan Sasterawan 50 (Asas 50).
Afrini Adham mempunyai prinsip perjuangan yang tersendiri dalam relung sasteranya. Maka tidak hairan kalau Afrini Adham memperjuangkan seni untuk perjuangan dan ini membuatkan dia berbeza daripada sasterawan Asas 50.
Dia menjulang idealisme perjuangan menuntut kemerdekaan, inilah anak muda yang membakar semangat orang Melayu bahawa Malaya pasti akan merdeka pada tahun 1955 lagi.
Petang Khamis lalu Afrini Adham nama sebenarnya Ahmad Ariffin telah menutup usia ke-77 tahun. Pada 4 November ini genaplah usianya yang ke-78 tahun. Selepas beberapa lama menderita barah usus, Afrini Adham yang dikenal juga sebagai Kelana Muda, Mak Inang Moden dan Bidas menghembuskan nafas terakhir di Hospital Alor Star.
Allahyarham mempunyai riwayat yang panjang dalam kesusasteraan. Sebagai orang muda yang menggelegak darah ketika Malaya bermimpi kemerdekaan, Allahyarham sangat yakin dan menulis puisi Malaya Pasti Merdeka. Puisi itu disiarkan dalam akhbar Utusan Zaman tahun 1955.
Afrini Adham dilahirkan di Kampung Seberang Nyonya, Alor Star pada 4 November 1927. Mendapat didikan awal di Sekolah Seberang Perak, Alor Star kemudian ke Sekolah Melayu Sungai Korok dan Sekolah Melayu Sungai Petani hingga darjah lima.
Zaman kanak-kanaknya dilingkar kemiskinan. Tetapi Afrini Adham tetap percaya miskin atau kaya, ilmu akan menjadikan seseorang itu lebih berguna kepada bangsa dan negaranya. Maka tidak hairanlah di samping belajar agama, sebelah petang Afrini Adham belajar bahasa Inggeris di Seberkas Free School, Alor Star selama dua tahun mulai 1947.
Dalam pertemuan sasterawan yang diadakan di Kuala Lumpur, Afrini Adham jarang ketinggalan untuk hadir dan bertemu sasterawan generasi baru. Allahyarham seorang tua umpama ayah yang memahami orang muda kerana gelegak muda itulah yang menjulang namanya pada dekad 50-an.
Allahyarham mulai dirangsang untuk berkarya apabila sebuah puisinya disiarkan oleh Warta Negara pada 1946. Bermula di situ, Afrini Adham muncul satu demi satu di penerbitan ternama seperti Utusan Zaman, Warta Mingguan, Mingguan Melayu, Majlis, Mastika, Juita dan Majalah Guru.
Dalam kesusasteraan khususnya genre puisi, Afrini Adham banyak berbicara mengenai perjuangan kemerdekaan, bangsa dan tanah airnya. Allahyarham boleh diumpamakan sebagai pemerhati yang kemudian mengolah secara kritis dan kreatif dalam karya sastera.
Afrini Adham dalam konteks kesusasteraan Nusantara, bukanlah hanya sasterawan Kedah. Lingkarannya ke Nusantara, tinggi karyanya setanding Allahyarham Usman Awang atau Masuri SN di Singapura.
Allahyarham pernah dianugerah Tokoh Budaya Kedah dan Tokoh Penyair Gapena beberapa tahun lalu yang disampaikan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad di Langkawi.
"Allahyarham seorang yang pentingkan isi bukannya kulit. Hidupnya sangat sederhana walaupun besar jasanya. Kita mungkin sukar untuk menemui lagi manusia seperti ini,'' demikian kata Timbalan Menteri Penerangan Datuk Zainuddin Maidin mengenai sasterawan yang pernah menjadi idolanya.
"Afrini Adham besar daripada apa yang kita lihat,'' tambah beliau yang mengakui kehilangan seorang kawan rapat.
Afrini Adham sebenarnya mempunyai pengalaman dalam penerbitan majalah. Pada tahun 1949, Allahyarham dilantik sebagai penolong pengarang majalah Juita terbitan Malay Press di Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Pada tahun 1953 Allahyarham menjadi pengarang sekali gus mengendalikan halaman cerpen dan puisi serta menulis pojok dengan nama Mak Inang Moden.
Suatu yang menariknya, waktu itu Allahyarham tidak menetap di Kuala Pilah, sebaliknya terus tinggal di Alor Star. Semua manuskrip yang hendak disiarkan dihantar ke Alor Star, disunting kemudian dihantar semula ke pejabat Malay Press di Kuala Pilah.
"Saya selalu bertemu Afrini Adham semasa di Singapura tahun 50-an. Allahyarham selalu datang ke Singapura bertemu rakan-rakan dalam Asas 50,'' kata Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said.
Beliau mengakui Afrini Adham antara orang yang memberi semangat kepadanya untuk berkarya kerana waktu itu Samad masih bersekolah.
``Afrini selalu mengingatkan saya waktu itu bahawa orang melayu mempunyai tradisi kesusasteraan yang tinggi. Malangnya tidak memanfaatkan ketinggian kesusasteraan itu,'' ujar Samad sambil memberitahu Afrini Adham bukan tergolong dalam Asas 50.
``Allahyarham hanya sezaman tapi bukan Asas 50. Malah Allahyarham ada prinsip juang tersendiri iaitu seni untuk perjuangan,'' kata Samad mengenai sasterawan yang dikelaskan sebagai sangat merendah diri itu.
Sementara Ketua Jabatan Pengajian Media Universiti Malaya, Profesor Rahman Saari berkata, beliau selalu menyarankan kepada pelajar dan guru-guru sastera supaya menghayati puisi Malaya Pasti Merdeka karya Afrini.
``Allahyarham bukan saja meramal dalam puisinya tapi sangat yakin dengan perjuangan menuntut kemerdekaan. Ada hujah-hujah kenapa Malaya pasti akan merdeka,'' tegas Rahman.
Beliau juga memberitahu Afrini Adham mencipta slogan perjuangan tersendiri dalam kesusasteraan yang lain daripada Asas 50 iaitu seni untuk perjuangan. Maka yang tertonjol dalam puisi-puisi sasterawan tersohor itu adalah jurus perjuangan untuk tanah airnya.
``Bagi saya Afrini Adham sasterawan yang besar. Tetapi agak tersisih daripada media dan tidak seperti rakan seperjuangan di Kuala Lumpur, Usman Awang atau Masuri SN di Singapura,'' kata Rahman.
Baginya, sekiranya Afrini Adham berada di Kuala Lumpur, Allahyarham juga akan tertonjol seperti Usman Awang dan lain-lain yang seangkatan dengannya. Rahman juga menganggap Afrini Adham seorang yang sangat merendah diri malah dari luarnya tidak kelihatan karakter seorang sasterawan besar.
Ketika bertugas di Alor Star tahun 1983, saya telah menemu ramah seorang lelaki tua yang membahasakan dirinya "pak cik'' di Bangunan Peruda. Waktu itu bagi saya "pak cik'' ini sama dengan beberapa orang lain yang berada di kaki lima Bangunan Peruda hari itu.
Sebelah malamnya pada acara deklamasi puisi di Dewan Pelbagai Guna (sekarang Kompleks Belia dan Sukan), "pak cik'' yang ditemui siang tadi mendeklamasikan puisi Malaya Pasti Merdeka dengan garang dan lantang.
Saya tanya orang yang ada di situ, siapa lelaki tua itu? Kata mereka, "Itulah Afrini Adham.'' Hari ini setelah pemergiannya, pasti terasa bahawa kita semua banyak berhutang kepadanya.
Sumber: Mingguan Malaysia 25 September 2005
Ketika ada kalangan orang kelas bangsawan dan berpendidikan Inggeris memperleceh gerakan memperjuangkan kemerdekaan oleh nasionalis Melayu, dia dengan lantang berkata, "Malaya pasti merdeka.'' Dia sangat optimis dengan gerakan beberapa nasionalis Melayu, yang diikuti juga oleh golongan guru dan sasterawan akan membawa kemerdekaan kepada Malaya.
Kini tidak banyak yang ingat namanya, tetapi bukan menghairankan kerana dia bukan tokoh politik. Dia seorang sasterawan, berjuang untuk Malaya dengan pena, kertas dan minda yang terbuka. Dia tegas dan sangat percaya kepada idealisme perjuangan yang dipegangnya.
Ketika dia menulis puisi Malaya Pasti Merdeka, fajar merdeka masih jauh untuk digapai. Tetapi dia yakin dan puisi Malaya Pasti Merdeka dianggap mahakarya yang ditinggalkan kepada generasi hari ini selepas 48 kali 31 Ogos melewati kalendar kita.
Dia Afrini Adham yang senama dengan ledakan dan cetus perjuangan yang digerakkan menerusi landas sastera dan bahasa. Afrini Adham antara sasterawan besar yang kita miliki sekalipun dia lebih tersorok di Kedah daripada kemilau dan tertonjol di tengah kota.
Sebagai sasterawan dan nasionalis, Afrini Adham meninggalkan banyak khazanah dan cerminan hidup kepada kita. Sebagai sasterawan yang memuncak pada dekad 50-an, Afrini Adham tidak menjulang slogan seni untuk masyarakat atau seni untuk seni yang dipelopori oleh Angkatan Sasterawan 50 (Asas 50).
Afrini Adham mempunyai prinsip perjuangan yang tersendiri dalam relung sasteranya. Maka tidak hairan kalau Afrini Adham memperjuangkan seni untuk perjuangan dan ini membuatkan dia berbeza daripada sasterawan Asas 50.
Dia menjulang idealisme perjuangan menuntut kemerdekaan, inilah anak muda yang membakar semangat orang Melayu bahawa Malaya pasti akan merdeka pada tahun 1955 lagi.
Petang Khamis lalu Afrini Adham nama sebenarnya Ahmad Ariffin telah menutup usia ke-77 tahun. Pada 4 November ini genaplah usianya yang ke-78 tahun. Selepas beberapa lama menderita barah usus, Afrini Adham yang dikenal juga sebagai Kelana Muda, Mak Inang Moden dan Bidas menghembuskan nafas terakhir di Hospital Alor Star.
Allahyarham mempunyai riwayat yang panjang dalam kesusasteraan. Sebagai orang muda yang menggelegak darah ketika Malaya bermimpi kemerdekaan, Allahyarham sangat yakin dan menulis puisi Malaya Pasti Merdeka. Puisi itu disiarkan dalam akhbar Utusan Zaman tahun 1955.
Afrini Adham dilahirkan di Kampung Seberang Nyonya, Alor Star pada 4 November 1927. Mendapat didikan awal di Sekolah Seberang Perak, Alor Star kemudian ke Sekolah Melayu Sungai Korok dan Sekolah Melayu Sungai Petani hingga darjah lima.
Zaman kanak-kanaknya dilingkar kemiskinan. Tetapi Afrini Adham tetap percaya miskin atau kaya, ilmu akan menjadikan seseorang itu lebih berguna kepada bangsa dan negaranya. Maka tidak hairanlah di samping belajar agama, sebelah petang Afrini Adham belajar bahasa Inggeris di Seberkas Free School, Alor Star selama dua tahun mulai 1947.
Dalam pertemuan sasterawan yang diadakan di Kuala Lumpur, Afrini Adham jarang ketinggalan untuk hadir dan bertemu sasterawan generasi baru. Allahyarham seorang tua umpama ayah yang memahami orang muda kerana gelegak muda itulah yang menjulang namanya pada dekad 50-an.
Allahyarham mulai dirangsang untuk berkarya apabila sebuah puisinya disiarkan oleh Warta Negara pada 1946. Bermula di situ, Afrini Adham muncul satu demi satu di penerbitan ternama seperti Utusan Zaman, Warta Mingguan, Mingguan Melayu, Majlis, Mastika, Juita dan Majalah Guru.
Dalam kesusasteraan khususnya genre puisi, Afrini Adham banyak berbicara mengenai perjuangan kemerdekaan, bangsa dan tanah airnya. Allahyarham boleh diumpamakan sebagai pemerhati yang kemudian mengolah secara kritis dan kreatif dalam karya sastera.
Afrini Adham dalam konteks kesusasteraan Nusantara, bukanlah hanya sasterawan Kedah. Lingkarannya ke Nusantara, tinggi karyanya setanding Allahyarham Usman Awang atau Masuri SN di Singapura.
Allahyarham pernah dianugerah Tokoh Budaya Kedah dan Tokoh Penyair Gapena beberapa tahun lalu yang disampaikan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad di Langkawi.
"Allahyarham seorang yang pentingkan isi bukannya kulit. Hidupnya sangat sederhana walaupun besar jasanya. Kita mungkin sukar untuk menemui lagi manusia seperti ini,'' demikian kata Timbalan Menteri Penerangan Datuk Zainuddin Maidin mengenai sasterawan yang pernah menjadi idolanya.
"Afrini Adham besar daripada apa yang kita lihat,'' tambah beliau yang mengakui kehilangan seorang kawan rapat.
Afrini Adham sebenarnya mempunyai pengalaman dalam penerbitan majalah. Pada tahun 1949, Allahyarham dilantik sebagai penolong pengarang majalah Juita terbitan Malay Press di Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Pada tahun 1953 Allahyarham menjadi pengarang sekali gus mengendalikan halaman cerpen dan puisi serta menulis pojok dengan nama Mak Inang Moden.
Suatu yang menariknya, waktu itu Allahyarham tidak menetap di Kuala Pilah, sebaliknya terus tinggal di Alor Star. Semua manuskrip yang hendak disiarkan dihantar ke Alor Star, disunting kemudian dihantar semula ke pejabat Malay Press di Kuala Pilah.
"Saya selalu bertemu Afrini Adham semasa di Singapura tahun 50-an. Allahyarham selalu datang ke Singapura bertemu rakan-rakan dalam Asas 50,'' kata Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said.
Beliau mengakui Afrini Adham antara orang yang memberi semangat kepadanya untuk berkarya kerana waktu itu Samad masih bersekolah.
``Afrini selalu mengingatkan saya waktu itu bahawa orang melayu mempunyai tradisi kesusasteraan yang tinggi. Malangnya tidak memanfaatkan ketinggian kesusasteraan itu,'' ujar Samad sambil memberitahu Afrini Adham bukan tergolong dalam Asas 50.
``Allahyarham hanya sezaman tapi bukan Asas 50. Malah Allahyarham ada prinsip juang tersendiri iaitu seni untuk perjuangan,'' kata Samad mengenai sasterawan yang dikelaskan sebagai sangat merendah diri itu.
Sementara Ketua Jabatan Pengajian Media Universiti Malaya, Profesor Rahman Saari berkata, beliau selalu menyarankan kepada pelajar dan guru-guru sastera supaya menghayati puisi Malaya Pasti Merdeka karya Afrini.
``Allahyarham bukan saja meramal dalam puisinya tapi sangat yakin dengan perjuangan menuntut kemerdekaan. Ada hujah-hujah kenapa Malaya pasti akan merdeka,'' tegas Rahman.
Beliau juga memberitahu Afrini Adham mencipta slogan perjuangan tersendiri dalam kesusasteraan yang lain daripada Asas 50 iaitu seni untuk perjuangan. Maka yang tertonjol dalam puisi-puisi sasterawan tersohor itu adalah jurus perjuangan untuk tanah airnya.
``Bagi saya Afrini Adham sasterawan yang besar. Tetapi agak tersisih daripada media dan tidak seperti rakan seperjuangan di Kuala Lumpur, Usman Awang atau Masuri SN di Singapura,'' kata Rahman.
Baginya, sekiranya Afrini Adham berada di Kuala Lumpur, Allahyarham juga akan tertonjol seperti Usman Awang dan lain-lain yang seangkatan dengannya. Rahman juga menganggap Afrini Adham seorang yang sangat merendah diri malah dari luarnya tidak kelihatan karakter seorang sasterawan besar.
Ketika bertugas di Alor Star tahun 1983, saya telah menemu ramah seorang lelaki tua yang membahasakan dirinya "pak cik'' di Bangunan Peruda. Waktu itu bagi saya "pak cik'' ini sama dengan beberapa orang lain yang berada di kaki lima Bangunan Peruda hari itu.
Sebelah malamnya pada acara deklamasi puisi di Dewan Pelbagai Guna (sekarang Kompleks Belia dan Sukan), "pak cik'' yang ditemui siang tadi mendeklamasikan puisi Malaya Pasti Merdeka dengan garang dan lantang.
Saya tanya orang yang ada di situ, siapa lelaki tua itu? Kata mereka, "Itulah Afrini Adham.'' Hari ini setelah pemergiannya, pasti terasa bahawa kita semua banyak berhutang kepadanya.
Kenanglah pejuang kemerdekaan
Oleh: KU SEMAN KU HUSSAIN
Sumber: Mingguan Malaysia 11 September 2005
Sempena melangkah ke alaf baru lima tahun lalu, majalah India Today menerbitkan 25 siri edisi khas tentang sejarah dan pencapaian India. Keluaran khas pertama bertajuk 100 People Who Shaped India. Tajuk ini memberi fokus kepada tokoh yang mengubah cara rakyat India hidup, fikir dan bekerja.
Makna daripada edisi khas itu adalah jasa tokoh-tokoh yang ``membentuk'' negara wajar dikenang sepanjang zaman. India mempunyai tokoh hebat umpamanya Mahatma Gandhi atau Indira Gandhi. Apabila menyenaraikan 100 tokoh, mereka tidak memadam atau meminggirkan tokoh yang turut menyumbang kepada kecemerlangan India.
Saya teringat kepada rencana ini apabila mengenangkan kemerdekaan kita. Kita menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-48 pada 31 Ogos lalu. Seperti biasa kita bersorak-sorai sambil mendongak ke langit melihat bunga api yang memercik kemudian berkecai dan hilang di angkasa.
Merdeka adalah harta pusaka peninggalan tokoh-tokoh Melayu pejuang kemerdekaan kepada kita. Sebahagian besar daripada kita telah sinonim dengan Allahyarham Tunku Abdul Rahman yang digelar Bapa Kemerdekaan. Jasa Tunku kepada kita tidak terbalas hingga ke hujung usia. Hingga ke anak cucu kita menikmati harta yang ditinggalkan Tunku dan pejuang-pejuang kemerdekaan yang sezaman dengannya.
Tetapi agak malang pejuang Melayu lain jarang diperkatakan. Padahal mereka juga merintis denai dan relung ke destinasi kemerdekaan. Jalannya bukan saja penuh dolak-dalik malah onak duri dan ranjau sengsara.
Semua ini mereka redah tanpa dijanjikan apa-apa kecuali merdeka. Tetapi sebahagian besar daripada mereka tertimbus dalam lipatan sejarah, cuma segelintir yang tertonjol dan diulang bicara tentang mereka. Sebagai generasi yang hari ini menikmati hasil kemerdekaan, kita kenanglah mereka.
Kita mempunyai lebih 100 tokoh yang membentuk negara zaman kesultanan Melaka hingga sekarang. Tetapi pada setiap kali ulang tahun kemerdekaan, mereka yang berjasa kepada kita hilang bak percikan bunga api malam kemerdekaan. Adakah ini kerana nilai patriotisme dalam erti kemerdekaan kita sangat nipis? Atau adakah kita lebih banyak memadam daripada menjernihkan lubuk sejarah yang menyimpan banyak rahsia sengsara untuk merdeka?
Sekadar bertanya, bilakah kali terakhir kita ingat tokoh-tokoh ini diperkatakan; Dato' Onn, Dr. Burhanudin Al-Helmi, Ahmad Boestamam, Dr. Ishak Haji Mohamad (Pak Sako), Ibrahim Yaakob atau Mustapha Hussain? Mustapha mungkin mudah diingati apabila terbitnya buku memoirnya, Nationalism Before UMNO: The Memoirs of Mustapha Hussain.
Kita tentu terpinga-pinga cuba mengingatkan yang lain. Kemerdekaan hakikatnya bukan boleh dicapai oleh seorang dua. Perjuangan kemerdekaan digerakkan antaranya oleh tokoh-tokoh yang namanya dipadam dalam sejarah perjuangan kemerdekaan. Tanpa menafikan usaha Tunku, tetapi gerakannya bukan dilakukan oleh Tunku seorang. Kalangan tokoh daripada jurus kewartawanan dan kaum guru misalnya merupakan peledak yang besar untuk mencetus gelombang patriotisme.
Tunku memang pejuang kemerdekaan malah tokoh penting yang berunding dengan penjajah British kerana ilmu undang-undangnya. Tetapi di sebalik Tunku, ada pejuang-pejuang lain yang meratah kepahitan; dihimbau ke rumah pasung, dihina dan tidak kurang diancam nyawanya. Kita terpaksa menerima hakikat bahawa perjuangan menuntut kemerdekaan bukan saja oleh tokoh-tokoh dalam haluan kanan. Kanan maksudnya yang berada di sebelah raja-raja Melayu dan bekerja dengan penjajah British.
Perjuangan juga diperkuatkan oleh tokoh-tokoh daripada haluan kiri yang tidak berkompromi dengan penjajah British. Politik kepartian waktu sebelum merdeka dan masa kini wajar dilihat dalam konteks dan premis yang berbeza. Sekali pun memilih haluan kiri, destinasinya tetap satu iaitu merdeka.
Apabila sejarah lebih menonjolkan tokoh-tokoh berhaluan kanan, tentunya ini tidak adil kepada Ahmad Boestamam, Dr. Burhanudin Al-Helmi, Pak Sako dan sekian banyak lagi haluan kiri yang ikut berjuang.
Pengkaji sejarah Datuk Profesor Ramlah Adam pernah menulis, ``Walaupun bersifat radikal dan pembangkang, namun dalam perjuangan menuntut kemerdekaan, perjuangan seperti ini sangat bermakna dalam memberi satu perjuangan yang kental dan tidak bersifat pak turut.''
Tulisan Ramlah membuktikan tanggapan bahawa ada tokoh-tokoh berhaluan kiri dipinggirkan. Ini kerana kecenderungan lebih ruang kepada tokoh berhaluan kanan. Apabila kita memadamkan perjuangan tokoh berhaluan kiri, maknanya kita cuba meminda sejarah. Kesannya generasi baru tidak dapat belajar daripada sejarah sebenarnya waktu negara ini masih muda. Belajar daripada sejarah adalah merenung ke depan dan menoleh ke belakang. Tetapi sejarahnya mesti benar.
Lalu sama ada tokoh dari haluan kiri atau kanan, mereka berhak mendapat tempat seadilnya dalam sejarah. Ini untuk membolehkan generasi hari ini menoleh ke belakang dan belajar daripada sejarah yang adil kepada generasi yang sebelumnya.
Kerana itu Dr. Burhanudin Al-Helmi dari Pas, Ahmad Boestamam dari Parti Rakyat, Dato' Onn Jaafar dari Parti Negara misalnya wajar diberikan hak sejarah yang sama dengan Tunku. Kalau kita mahu menulis 100 tokoh yang memperjuangkan kemerdekaan, tokoh-tokoh ini tidak wajar terlepas pandang hanya kerana berhaluan kiri.
Empat tokoh ini adalah pemimpin utama parti politik yang berpengaruh menjelang Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Mereka berempat juga antara pejuang kemerdekaan dan di belakangnya ratusan lagi yang tidak kurang besar jasanya.
Apabila berlaku apa yang disebut sebagai ``pensejarahan semula'' yang memadam tokoh-tokoh berhaluan kiri dalam perjuangan kemerdekaan, kita perlu menulis semula sejarah kemerdekaan negara ini. Sama ada tokohnya datang dari haluan kanan atau kiri, sejarah mesti berlaku adil kepada mereka.
Perbezaan fahaman politik sebelum merdeka tidak memesongkan tujuan perjuangan kemerdekaan. Semua tokoh Melayu ini berjuang untuk merdeka. Mereka adalah nasionalis dan wajar ditonjolkan kepada generasi hari ini tanpa ada bias politik yang sempit.
Dua tahun lagi kita akan menyambut setengah abad kemerdekaan negara ini. Barangkali kita boleh mulai memikirkan 100 tokoh yang berjuang mendapatkan kemerdekaan. Ini setidak-tidaknya membuktikan kita generasi yang tahu mengenang jasa pejuang-pejuang kemerdekaan yang tidak diperkatakan selama ini.
Sumber: Mingguan Malaysia 11 September 2005
Sempena melangkah ke alaf baru lima tahun lalu, majalah India Today menerbitkan 25 siri edisi khas tentang sejarah dan pencapaian India. Keluaran khas pertama bertajuk 100 People Who Shaped India. Tajuk ini memberi fokus kepada tokoh yang mengubah cara rakyat India hidup, fikir dan bekerja.
Makna daripada edisi khas itu adalah jasa tokoh-tokoh yang ``membentuk'' negara wajar dikenang sepanjang zaman. India mempunyai tokoh hebat umpamanya Mahatma Gandhi atau Indira Gandhi. Apabila menyenaraikan 100 tokoh, mereka tidak memadam atau meminggirkan tokoh yang turut menyumbang kepada kecemerlangan India.
Saya teringat kepada rencana ini apabila mengenangkan kemerdekaan kita. Kita menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-48 pada 31 Ogos lalu. Seperti biasa kita bersorak-sorai sambil mendongak ke langit melihat bunga api yang memercik kemudian berkecai dan hilang di angkasa.
Merdeka adalah harta pusaka peninggalan tokoh-tokoh Melayu pejuang kemerdekaan kepada kita. Sebahagian besar daripada kita telah sinonim dengan Allahyarham Tunku Abdul Rahman yang digelar Bapa Kemerdekaan. Jasa Tunku kepada kita tidak terbalas hingga ke hujung usia. Hingga ke anak cucu kita menikmati harta yang ditinggalkan Tunku dan pejuang-pejuang kemerdekaan yang sezaman dengannya.
Tetapi agak malang pejuang Melayu lain jarang diperkatakan. Padahal mereka juga merintis denai dan relung ke destinasi kemerdekaan. Jalannya bukan saja penuh dolak-dalik malah onak duri dan ranjau sengsara.
Semua ini mereka redah tanpa dijanjikan apa-apa kecuali merdeka. Tetapi sebahagian besar daripada mereka tertimbus dalam lipatan sejarah, cuma segelintir yang tertonjol dan diulang bicara tentang mereka. Sebagai generasi yang hari ini menikmati hasil kemerdekaan, kita kenanglah mereka.
Kita mempunyai lebih 100 tokoh yang membentuk negara zaman kesultanan Melaka hingga sekarang. Tetapi pada setiap kali ulang tahun kemerdekaan, mereka yang berjasa kepada kita hilang bak percikan bunga api malam kemerdekaan. Adakah ini kerana nilai patriotisme dalam erti kemerdekaan kita sangat nipis? Atau adakah kita lebih banyak memadam daripada menjernihkan lubuk sejarah yang menyimpan banyak rahsia sengsara untuk merdeka?
Sekadar bertanya, bilakah kali terakhir kita ingat tokoh-tokoh ini diperkatakan; Dato' Onn, Dr. Burhanudin Al-Helmi, Ahmad Boestamam, Dr. Ishak Haji Mohamad (Pak Sako), Ibrahim Yaakob atau Mustapha Hussain? Mustapha mungkin mudah diingati apabila terbitnya buku memoirnya, Nationalism Before UMNO: The Memoirs of Mustapha Hussain.
Kita tentu terpinga-pinga cuba mengingatkan yang lain. Kemerdekaan hakikatnya bukan boleh dicapai oleh seorang dua. Perjuangan kemerdekaan digerakkan antaranya oleh tokoh-tokoh yang namanya dipadam dalam sejarah perjuangan kemerdekaan. Tanpa menafikan usaha Tunku, tetapi gerakannya bukan dilakukan oleh Tunku seorang. Kalangan tokoh daripada jurus kewartawanan dan kaum guru misalnya merupakan peledak yang besar untuk mencetus gelombang patriotisme.
Tunku memang pejuang kemerdekaan malah tokoh penting yang berunding dengan penjajah British kerana ilmu undang-undangnya. Tetapi di sebalik Tunku, ada pejuang-pejuang lain yang meratah kepahitan; dihimbau ke rumah pasung, dihina dan tidak kurang diancam nyawanya. Kita terpaksa menerima hakikat bahawa perjuangan menuntut kemerdekaan bukan saja oleh tokoh-tokoh dalam haluan kanan. Kanan maksudnya yang berada di sebelah raja-raja Melayu dan bekerja dengan penjajah British.
Perjuangan juga diperkuatkan oleh tokoh-tokoh daripada haluan kiri yang tidak berkompromi dengan penjajah British. Politik kepartian waktu sebelum merdeka dan masa kini wajar dilihat dalam konteks dan premis yang berbeza. Sekali pun memilih haluan kiri, destinasinya tetap satu iaitu merdeka.
Apabila sejarah lebih menonjolkan tokoh-tokoh berhaluan kanan, tentunya ini tidak adil kepada Ahmad Boestamam, Dr. Burhanudin Al-Helmi, Pak Sako dan sekian banyak lagi haluan kiri yang ikut berjuang.
Pengkaji sejarah Datuk Profesor Ramlah Adam pernah menulis, ``Walaupun bersifat radikal dan pembangkang, namun dalam perjuangan menuntut kemerdekaan, perjuangan seperti ini sangat bermakna dalam memberi satu perjuangan yang kental dan tidak bersifat pak turut.''
Tulisan Ramlah membuktikan tanggapan bahawa ada tokoh-tokoh berhaluan kiri dipinggirkan. Ini kerana kecenderungan lebih ruang kepada tokoh berhaluan kanan. Apabila kita memadamkan perjuangan tokoh berhaluan kiri, maknanya kita cuba meminda sejarah. Kesannya generasi baru tidak dapat belajar daripada sejarah sebenarnya waktu negara ini masih muda. Belajar daripada sejarah adalah merenung ke depan dan menoleh ke belakang. Tetapi sejarahnya mesti benar.
Lalu sama ada tokoh dari haluan kiri atau kanan, mereka berhak mendapat tempat seadilnya dalam sejarah. Ini untuk membolehkan generasi hari ini menoleh ke belakang dan belajar daripada sejarah yang adil kepada generasi yang sebelumnya.
Kerana itu Dr. Burhanudin Al-Helmi dari Pas, Ahmad Boestamam dari Parti Rakyat, Dato' Onn Jaafar dari Parti Negara misalnya wajar diberikan hak sejarah yang sama dengan Tunku. Kalau kita mahu menulis 100 tokoh yang memperjuangkan kemerdekaan, tokoh-tokoh ini tidak wajar terlepas pandang hanya kerana berhaluan kiri.
Empat tokoh ini adalah pemimpin utama parti politik yang berpengaruh menjelang Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Mereka berempat juga antara pejuang kemerdekaan dan di belakangnya ratusan lagi yang tidak kurang besar jasanya.
Apabila berlaku apa yang disebut sebagai ``pensejarahan semula'' yang memadam tokoh-tokoh berhaluan kiri dalam perjuangan kemerdekaan, kita perlu menulis semula sejarah kemerdekaan negara ini. Sama ada tokohnya datang dari haluan kanan atau kiri, sejarah mesti berlaku adil kepada mereka.
Perbezaan fahaman politik sebelum merdeka tidak memesongkan tujuan perjuangan kemerdekaan. Semua tokoh Melayu ini berjuang untuk merdeka. Mereka adalah nasionalis dan wajar ditonjolkan kepada generasi hari ini tanpa ada bias politik yang sempit.
Dua tahun lagi kita akan menyambut setengah abad kemerdekaan negara ini. Barangkali kita boleh mulai memikirkan 100 tokoh yang berjuang mendapatkan kemerdekaan. Ini setidak-tidaknya membuktikan kita generasi yang tahu mengenang jasa pejuang-pejuang kemerdekaan yang tidak diperkatakan selama ini.