Beri harapan kepada Kashmir

Oleh: Zin Mahmud
Sumber: Mingguan Malaysia 10 Disember 2006


Antara wilayah indah di dunia adalah Kashmir, dengan gunung-ganang, tasik yang indah seperti yang ditampilkan dalam filem-filem Hindustan.

Malah ada pihak yang menamakan Kashmir adalah firdausi dunia. Tetapi ia kini tidak mencapai kedudukan itu kerana Kashmir berada dalam kancah peperangan, akibat rebutan daripada India dan Pakistan.

Menjadi impian penulis untuk melihat Kashmir yang damai. Bayangkan jika ia aman, pastinya menjadi tumpuan pelancong di seluruh dunia, termasuklah dari Malaysia.

Pastinya industri pelancong akan muncul sebagai kegiatan paling aktif dalam wilayah Kashmir yang damai. Dengan ketibaan pelancong yang berpusu-pusu ke Kashmir, pastinya ia dapat membangun ekonomi wilayah itu.

Pemodal juga akan datang, dan dana wujud untuk memelihara bangunan-bangunan bersejarah yang indah seperti taman-taman peninggalan sultan-sultan Moghul zaman silam.

Memang benar, Kashmir merupakan tempat peranginan sultan-sultan Moghul pada zaman kegemilangannya dan seni bina serta seni taman mereka merupakan mercu tanda kepada kebudayaan dan kesenian Islam India.

Maka Kashmir yang damai akan memberikan peluang pekerjaan kepada penduduknya untuk membangun: Mencapai mutu hidup lebih baik, memiliki pendidikan untuk generasi akan datang, dan selanjutnya membina tamadun baru yang tentunya berasaskan Islam; kerana Kashmir adalah wilayah Islam.

Maka Kashmir yang damai akan menyumbang kepada usaha kemunculan India sebagai kuasa penjana ekonomi dunia yang baru, seiring dengan China. Untuk itu juga, India yang makmur akan turut membantu kebangkitan Pakistan.

Impian indah Kashmir yang damai ditanggap dalam kerangka wilayah itu berada dalam India. Memang kini sebahagian besar wilayah Kashmir berada di India, tetapi ia masih dipertikaikan dan direbutkan oleh Pakistan, yang kini mentadbir sebahagian daripada Kashmir. Wilayah ini bernama Azad Kashmir yang bermakna Kashmir bebas.

Masalah selama ini ialah kedua-dua negara India dan Pakistan menuntut bahawa wilayah itu adalah hak mereka. Masing-masing berkeras menuntutnya.

Kedua-dua kerajaan tidak berupaya untuk mengalah kerana sebarang perubahan status quo akan mengakibatkan kemarahan rakyat masing-masing yang boleh membawa kepada kalah pilihan raya di India, atau rampasan kuasa di Pakistan.

Maka India dan Pakistan sudah beberapa kali berperang kerana Kashmir. Sementara itu berlaku pula kezaliman tentera India ke atas Kashmir, yang selanjutnya membawa kemunculan kumpulan-kumpulan pejuang pembebasan Kashmir, yang ada antaranya disokong Pakistan.

Ia tidak terhenti di Kashmir. Pergerakan pejuang-pejuang Kashmir yang digerakkan atas nama Islam telah membawa kemunculan kegiatan keganasan yang sampai ke bahagian-bahagian lain di India.

Ibu negeri wilayah Azad Kashmir ialah Muzaffarabad, yang bermakna bandar Muzaffar. Sementara di bahagian India, wilayah Kashmir disatukan dengan Jammu, yang mempunyai penduduk beragama Hindu, dan wilayah ini dikenali sebagai Jammu dan Kashmir dengan ibu kotanya ialah Srinagar. Pejuang pembebasan Kashmir menamakan kota ini Iqbalabad (kota Iqbal).

Apa yang memberikan sinar kepada perdamaian di Kashmir itu ialah kenyataan Presiden Pervez Musharraf selasa lalu yang menunjukkan kesediaan Pakistan untuk melepaskan tuntutannya ke atas wilayah itu dengan syarat ia mempunyai pemerintahan sendiri.

Kenyataan ini amat besar kerana buat pertama kali seorang presiden Pakistan menunjukkan kesediaan untuk mengalah. Bayangkan jika perkara ini benar-benar dapat dicapai pastinya Kashmir akan memperoleh sinar baru, ditambah lagi dengan kesannya kepada rantau situ, khususnya kepada India dan Pakistan sendiri.

Perlu dilihat juga tentang kesedaran betapa India boleh juga maju setanding China dan selanjutnya menjadi penjana bersama kebangkitan Asia baru di tengah-tengah globalisasi sejagat.

Tetapi kemajuan ini sukar hendak dicapai jika India tidak dapat mewujudkan kestabilan di rantau itu.

Salah satu perkara kunci yang membawa kepada kejayaan China ialah kestabilan rantau itu.

Sememangnya terdapat banyak isu politik yang masih menjadi masalah di Asia Timur. Daripada soal Korea Utara, hubungan Jepun-China, masalah Taiwan, Xinjiang, Tibet dan tuntutan bertindih di perairan Laut China Selatan.

Nuklear

Namun begitu, kecuali Korea Utara, masalah lain merupakan isu-isu politik yang terkawal, bermakna ia tidak melibatkan peperangan atau pertumpahan darah. Malah masalah senjata nuklear Korea Utara yang membimbangkan masih berada dalam kawalan, bererti ia di peringkat tindakan menunjuk di sebelah pihak Korea Utara semata-mata. Jadi pada umumnya, China adalah stabil dan dapat mengawal masalah politik daripada terjerumus kepada peperangan dan pertempuran.

Tetapi di Asia Selatan, isu politiknya berbentuk peperangan dan pertempuran. Daripada soal hubungan India-Pakistan berhubung dengan wilayah Kashmir hinggalah kepada Nepal dan Sri Lanka. Sementara India sendiri berada pada ancaman keganasan.

Justeru jika India hendak berjaya seperti China, mereka mesti mengawal masalah-masalah politik ini, iaitu sekarang-kurangnya dapat mewujudkan keadaan di mana tidak berlaku peperangan.

Contoh terbaik di Asia Timur ialah Taiwan dan Korea Utara. Walaupun Taiwan dan China bermusuhan tetapi mereka sudah menerima satu keadaan imbangan di mana perdamaian dapat diwujudkan dengan mempertahankan kedudukan masa kini.

Maka Taiwan terus wujud sebagai wilayah China yang merdeka dan tidak diiktiraf oleh Beijing. Namun begitu, dari segi perniagaan dan kebudayaan, kedua negara berhubungan tanpa menjejaskan kedudukan politik masing-masing.

Begitu juga dengan Korea Utara. Kecuali masalah senjata nuklear republik komunis itu, kestabilan boleh diwujudkan dengan kedua negara menerima keadaan semasa. Lagipun Korea Utara diiktiraf oleh dunia dan menjadi anggota Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). Fahaman komunis yang menjadi sistem negara itu tidak wajar dijadikan masalah kerana China yang begitu pesat membangun sekarang melalui sistem kapitalis adalah masih merupakan sebuah negara komunis dari segi politiknya.

Maka senario itu yang patut digunakan ke atas India. Jika kedua-dua New Delhi dan Islamabad boleh terima keadaan wilayah Kashmir yang terbahagi dua dengan masing-masing India dan Pakistan mengekalkan penguasaan wilayah yang diperolehnya, maka kehidupan biasa akan dapat diteruskan.

Yang penting adalah perdamaian. Jika India dan Pakistan dapat menghentikan sebarang peperangan di mana tentera India boleh diundurkan daripada Kashmir yang selanjutnya membawa kepada pemberhentian sebarang gerakan pejuang di situ, maka keadaan akan berubah.

Maknanya apabila tentera India berundur daripada Kashmir, ia boleh menghentikan bantuan dan sokongan pihak Pakistan kepada kumpulan pejuang. Dengan perkembangan begini, maka pertempuran dan pertumpahan darah dapat dihentikan bukan saja di Kashmir tetapi keseluruhan India.

Keadaan begini kemudian membawa pembukaan sempadan antara India dan Pakistan, yang membawa pula penyatuan Azad Kashmir dengan Jammu Kashmir, dari segi hubungan di kalangan rakyatnya dan hubungan perniagaan.

Bagi mengekalkan status quo, pentadbiran oleh Pakistan terhadap Azad Kashmir dan India ke atas Jammu Kashmir boleh diteruskan.

Maknanya Kashmir akan terus terbahagi dua dan perkara sudah tentu mungkin tidak disukai oleh rakyat Kashmir sendiri.

Bagaimana wilayah yang berpecah dua bukanlah perkara asing di India. Memanglah Kashmir yang terbahagi dua iaitu Azad Kashmir dan Jammu Kashmir itu terdiri daripada bangsa yang sama dan anutan agama sama, tetapi atas sebab politik ia terpaksa terbahagi.

Tidak salah untuk membahagi sesebuah bangsa atau negara, asalkan yang lebih penting adalah perdamaian. Pembahagian bangsa pernah berlaku di Jerman, Vietnam dan Yaman yang masing terbahagi-bahagi kepada Jerman Barat dan Jerman Timur, Vietnam Utara dan Vietnam Selatan, serta Yaman Utara dan Yaman Selatan.

Tetapi atas perkembangan yang kemudian, akhirnya Jerman, Vietnam dan Yaman dapat bersatu.

Begitu juga dengan Korea yang kini terpisah kepada Korea Utara dan Korea Selatan. Mereka mungkin akhirnya akan bersatu menjadi Korea bersatu. Pemisahan mereka hanyalah kerana ideologi. Begitu juga China. Antara China dan Taiwan, mereka berpisah kerana ideologi.

Justeru apabila Kashmir berpisah dua, ia juga mencerminkan ideologi Pakistan dan India. Kerana perpecahan antara kedau negara ini bukanlah kerana agama semata-mata tetapi ideologi. Pakistan berdiri di atas idea negara bangsa Islam. Sementara India mencerminkan sekularisme. Justeru Kashmir itu berpecah dua menurut ideologi.

Tetapi tidaklah ditolak kemungkinan bahawa pada satu hari Kashmir boleh bersatu semula, dalam bentuk bagaimana, hanya sejarah akan menentukannya.

Perkara ini bukanlah suatu yang pelik bagi wilayah-wilayah di India sendiri. Punjab umpamanya telah terbahagi dua. Punjab Timur dan Punjab Barat. Punjab Timur yang majoritinya beragama Sikh menyertai India, sementara Punjab Barat, yang merupakan majoriti beragama Islam menyertai Pakistan.

Senario

Begitu juga dengan bangsa Benggala. Ia terbahagi kepada Benggala Barat dan Benggal Timur. Benggala Barat yang majoriti penduduknya beragama Islam menjadi salah sebuah negeri dalam India.

Sementara Benggala Timur yang majoriti penduduk beragama Islam Pakistan Timur, yang kemudian mencapai kemerdekaan untuk melahirkan Bangladesh. Dari segi ideologi, kalau india mengamalkan sekularisme, Bangladesh pula adalah nasionalis Benggala.

Melihat senario begini, India, Pakistan dan Bangladesh adalah asalnya sebuah negara jua.

Mungkin jika India dapat menjadi makmur seperti China, dan sempadan antara kedua negara dibuka lebih luas, akhirnya tanpa disedari India, Pakistan dan Bangladesh dapat bersatu kembali.

Memang sukar untuk India menerima Kashmir yang merdeka walaupun masih di dalamnya. Begitu juga dengan Pakistan, sukar baginya untuk melepaskan tuntutan ke atas wilayah firdaus itu.

Tetapi kalau mereka mengutamakan perdamaian, maka sebaiknya lakukanlah apa saja bagi mengelak peperangan dan pertempuran.

Kalau mengikut prinsip demokrasi, Kashmir wajar dibiarkan menentukan nasib sendiri. Jika mereka memilih untuk merdeka, maka penyatuan Azad Kashmir dan Jammu Kashmir akan melahirkan Kashmir merdeka yang baru. Mungkin keadaan begini boleh diterima oleh India dan Pakistan. Apa yang penting ialah kedua-dua negara menerima perdamaian.

Melihat sejarah kembali, mungkin jika dahulu Pakistan tidak diwujudkan dengan kedua-dua pemimpin parti Kongres dan Liga Muslim mengutamakan perpaduan nasional, maka keadaan mungkin berbeza. India yang besar dan tidak berpecah-belah adalah cita-cita Mahatma Gandhi.

Sayangnya majoriti Hindu tidak dapat meyakinkan orang islamnya tentang keselamatan mereka.

Maka tujuan penubuhan Pakistan adalah membela orang Islam daripada ditindas oleh Hindu.

Bagaimana selepas pemisahan, keamanan tidak dapat diwujudkan. Sebaliknya peperangan dan penderitaan terus berlaku. Pakistan berpecah dengan penubuhan Bangladesh.

Masalah Kashmir yang tidak berkesudahan hingga kedua-dua negara berlumba mencipta reka senjata nuklear. India dan Pakistan wajar kembali ke pangkal jalan dan utamakan perdamaian demi rakyat biasa yang terperangkap dengan percaturan politik pemimpin-pemimpin mereka.