Oleh: ZIN MAHMUD (Wartawan Utusan)
Sumber: Utusan Malaysia 22 April 2006
Menurut ceritanya, ada sebuah negara Barat yang menggunakan kereta api sejak berabad-abad lamanya, dan landasannya tidak pun dipagar tetapi tidak pernah berlaku kemalangan ke atas orang yang melintas.
Orang di benua Eropah tidak melintas rel kereta api walaupun ia tidak berpagar. Tetapi di Malaysia banyak orang mati ketika melintas landasan kereta api walaupun ia dipagar.
Malah terdapat beberapa kes di mana pagar diceroboh supaya mereka dapat melintas rel.
Orang Malaysia tidak cukup berdisiplin dalam soal melintas landasan kereta api. Ini kerana rakyat negara ini masih bermentaliti dunia ketiga.
Sememangnya kos untuk memagari landasan kereta api amat mahal. Begitu juga untuk membina jejantas.
Disiplin pertama ialah jangan sekali-kali melintas landasan kereta api. Kalau terpaksa melintas, pastikan bahawa kereta api tidak lalu.
Bagaimanakah cara hendak mengetahui kereta api lalu atau tidak?
Di sinilah perlunya mentaliti dunia pertama atau minda kelas pertama. Dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), elemen minda kelas pertama juga disebut.
Dalam rancangan ini juga, beberapa projek kereta api akan dibina termasuk di Pantai Timur. Masa depan pengangkutan awam ialah kereta api. Pastinya kereta api dalam pelbagai bentuk termasuk monorel akan dibina di merata-rata tempat di negara ini.
Sememangnya untuk menjadi negara maju, peranan kereta api akan lebih besar. Tambahan pula, harga minyak yang akan terus meningkat memaksa untuk rakyat negara ini menggunakan dan menyokong pembinaannya.
Tetapi faktor penting dalam laluan kereta api yang efisien ialah ketepatan jadualnya.
Sementara ciri penting minda kelas pertama ialah kemahiran dalam menepati masa dan menggunakan jadual.
Tambahan pula dalam masyarakat negara maju maklumat dalam bentuk panduan diberi secukup mungkin.
Maka kereta api negara maju seperti Jepun betul-betul menepati masa sehingga pada peringkat saat. Satu lagi ciri penting dalam masyarakat negara maju ialah keutamaan pada keselamatan. Maka dalam merancang dan mereka bentuk laluan kereta api adalah keutamaan pada keselamatan.
Di pihak penumpang, mereka amat prihatin terhadap perancangan perjalanan. Baik mengenai jadual kereta api mahupun peta. Dua panduan ini, iaitu jadual dan peta adalah penting dalam masyarakat negara maju.
Negara ini masih jauh daripada mencapai kedudukan ini. Papan tanda masih kurang. Jika mahu memupuk minda kelas pertama dalam erti kata mentaliti dunia pertama, alat-alat maklumat ini mesti mencukupi.