Kraf kukuhkan jati diri

Oleh: ZIN MAHMUD (Wartawan Utusan)
Sumber: Utusan Malaysia 27 Februari 2006


Hari ini ialah Hari Kraf Kebangsaan keempat yang mana Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi bukan saja merasmikannya tetapi juga melancarkan Pusat Rekaan Kraf.

Beliau juga merasmikan bangunan baru Kraftangan Malaysia yang berada di kawasan Kompleks Kraf Kuala Lumpur, Jalan Conlay, Kuala Lumpur yang terletak tidak jauh dari Menara Berkembar Petronas, KLCC.

Sesungguhnya Kompleks Kraf ini adalah mercu tanda nasional penting di kawasan tiga segi emas Kuala Lumpur yang padat dengan bangunan-bangunan korporat tempatan dan antarabangsa.

Tanpa Kompleks Kraf Kuala Lumpur ini, kawasan yang berimej internasional itu akan ketiadaan ciri-ciri nasional yang bersifat mencerminkan jati diri negara. Tetapi kompleks itu sekurang-kurangnya bukan saja menjadi tarikan pelancong yang berada di kawasan tiga segi emas Kuala Lumpur itu tetapi juga ia mempunyai peranan nasional yang wajib di ibu negara.

Sememangnya nilai tanah di kawasan segi tiga emas itu tinggi dan jika tidak dipertahankan, bangunan-bangunan yang berbentuk kepentingan nasional akan tersungkur atas desakan tuntutan komersial.

Berhampiran dengan Kompleks Kraf itu terdapat Restoran Melayu yang menawarkan makanan-makanan tradisional Melayu. Menurut gagasan awal dahulu, sebuah hotel yang bercirikan nasional dengan berteraskan budaya Melayu pernah dirancangkan di kawasan itu.

Justeru, sebuah hotel nasional yang bercirikan budaya Melayu akan menjadi mercu tanda istimewa di tengah hotel-hotel lain yang bersifat dan memaparkan reka bentuk dalaman global yang berasaskan Barat. Di sebelah Menara Berkembar Petronas misalnya, terdapat sebuah hotel berprestij yang merupakan sebahagian daripada rangkaian global bercirikan motif Mandarin.

Justeru, jika wujudnya hotel bermotifkan budaya nasional ini akan melengkapkan dua institusi budaya di tiga segi emas itu iaitu Kompleks Kraf dan Restoran Melayu untuk menjadikannya mercu tanda jati diri negara.

Tidak lama dahulu, Perbadanan Kemajuan Kemajuan Kraftangan Malaysia sendiri pernah menyediakan reka bentuk hiasan dalaman bercirikan Melayu untuk hotel-hotel. Ia meliputi reka bentuk dalaman bilik membabitkan katil, almari, hiasan dinding dan kraf-kraf hiasan.

Kraftangan, makanan tradisional dan reka bentuk hiasan dalaman merupakan komponen penting ekspresi jati diri seperti yang boleh diserlahkan dalam bentuk bangunan Kompleks Kraf, Restoran Melayu dan hotel nasional yang pernah dicadangkan itu.

Hari Kraf Kebangsaan 2006 menampilkan aktiviti Ekspo Kraf seperti Jualan Kraf, Galeri Pakaian Rasmi, Pameran Rumah Kraf, Pameran Warisan Kraf Songket, Pameran Pakaian Tekstil Kraf Asia Pasifik, Pameran Produk Kraf Satu Daerah Satu Industri (SDSI), Pameran Institut Kraf Negara, Perjumpaan Pembeli, Demonstrasi dan Interaktif Kraf serta Persembahan Kebudayaan dan Kesenian.

Sememangnya pandangan umum tentang pembangunan kraf tangan adalah semata-mata berbentuk ekonomi dengan bertujuan membantu penghasil-penghasilnya di kampung-kampung. Selain itu sasarannya juga adalah kepada pembeli antarabangsa, baik berupa pelancong atau dieksport ke luar negara.

Di banyak negara luar, usaha kraf sudah mencapai tahap maju hingga hasil-hasilnya menjadi pendapatan besar bagi pengeluar di desa-desa di samping popularitinya menjadi barang eksport yang lumayan.

Umpamanya kraf tangan dari Jepun, China, Indonesia, Thailand, Filipina dan India mendapat pasaran besar di negara-negara Barat.

Tetapi, walaupun soal komersial dan pengeksportan kraf adalah penting tetapi tidak kurang penting adalah dimensi kraf sebagai jati diri bangsa.

Apabila melihat kraf tangan sebagai salah satu elemen penting jati diri bangsa, maka sasaran penggunaannya adalah penduduk tempatan.

Terdapat banyak elemen yang boleh dikaitkan dengan jati diri bangsa. Penggunaannya mengukuhkan jati diri seseorang. Umpamanya penggunaan bahasa kebangsaan adalah salah satu jati diri bangsa. Agama juga adalah sebahagian daripada jati diri bangsa.

Tetapi budaya dan cara hidup juga menunjukkan jati diri bangsa seseorang. Umpamanya dengan mendengar lagu-lagu tradisi atau menonton teater tempatan adalah juga amalan untuk meneguhkan jati diri sendiri.

Karya seni, umpamanya dalam bentuk muzik, tarian dan sastera adalah ekspresi jati diri bangsa. Di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur, bangunan-bangunan seperti Istana Budaya, Balai Seni Lukis Negara dan Perpustakaan Negara yang menyimpan manuskrip-manuskrip Melayu menjadi institusi yang melambangkan jati diri negara.

Tetapi ekspresi jati diri ini tidak hanya berbentuk institusi nasional tetapi juga perlu diamalkan dalam kehidupan seharian seseorang yang berbudaya.

Maknanya, seseorang yang berjati diri ini bukan saja gemar berbusana tradisi seperti batik dan songket tetapi juga dalam kehidupan sehariannya, menampilkan hidup berbudi bahasa dan bersopan santun.

Mereka juga bukan saja cenderong menikmati makanan tradisi tetapi dari segi intelektual mampu membaca dan menggarap ketinggian seni sastera Melayu termasuk puisi seperti pantun.

Maka bukan itu saja, dari segi reka bentuk, kecenderongan mereka adalah menerapkan seni bina dan hiasan dalaman tradisi Melayu. Maka bagi mereka yang berpeluang, sudah tentu rumah yang dibina mereka akan bercirikan seni bina rumah melayu. Landskap halaman mereka adalah juga bercirikan Melayu, dan bukannya Bali, apatah lagi Inggeris.

Maka di dalam rumah, hiasan-hiasan mereka bukan semata-mata gambar-gambar peribadi dan keluarga seperti lazim yang dilakukan di rumah-rumah Barat, tetapi tidak kurang penting adalah terdapatnya seni khat dan hasil-hasil kraf tangan seperti keris dan seumpamanya.

Apa yang hendak ditekankan di sini ialah kraf tangan bukan sekadar hiasan dalam rumah tetapi ia adalah lebih daripada itu. Kehadiran kraf tangan nasional merupakan ekspresi jati diri bangsa.

Jika kesedaran untuk memiliki jati diri sendiri, maka industri kraf tangan negara akan bertambah berkembang. Tetapi dukungan masyarakat ini bukan semata-mata berbentuk komersial dan industri tetapi lebih penting lagi ialah ia turut menyemarakkan lagi aktiviti seni kraf hingga dapat berkembang dalam bentuk yang lebih indah dan seterusnya menyumbang kepada kemajuan tamadun bangsa.

Pemikiran tahyul dedahkan kelemahan pendidikan sains

Oleh: ZIN MAHMUD( Wartawan Utusan)
Sumber: Utusan Malaysia 25 Februari 2006


Penduduk Malaysia bukanlah minat pada muzium walaupun ia merupakan gedung penting bagi sesebuah negara bertamadun dan maju.

Muzium menyimpan khazanah negara dan ia merupakan sebuah institusi pendidikan dan ilmu yang mengandungi maklumat serta pengetahuan berharga.

Mereka yang mencintai ilmu pasti gemar terhadap muzium, seperti mana seseorang itu suka membaca buku atau menyertai seminar. Muzium yang baik adalah seperti buku berkualiti. Ia memperkayakan penggunanya, dari segi ilmu pengetahuan dan hati budi seseorang insan.

Dalam mengharapkan masyarakat Malaysia berkualiti sepadan dengan Wawasan 2020, rakyat negara ini wajar digalakkan dan disemai minat terhadap institusi-institusi budaya, dari teater, balai seni lukis, perpustakaan hinggalah ke muzium.

Justeru, muzium-muzium di negara ini, khususnya di negeri-negeri perlu diberi sokongan supaya dapat memberi sumbangan bagi pembinaan negara maju dengan berjati diri nasional.

Malangnya ribuan penduduk yang menyerbu Muzium Negeri Pahang bukannya kerana minat terhadap artifak sejarah dan ilmu yang terkandung di dalamnya tetapi kerana teruja dengan sebiji botol makhluk misteri.

Sememangnya botol makhluk misteri itu juga sebuah artifak yang juga mencerminkan budaya dan antropologi masyarakat Malaysia. Ia juga sebahagian daripada ilmu.

Tetapi tidak ada misteri di sebaliknya. Ia boleh dijelaskan melalui ilmu pengetahuan, dalam bidang antropologi, psikologi, sosiologi dan juga sains biologi.

Sememangnya masyarakat Malaysia minat pada apa yang disebut sebagai misteri. Bukan saja orang Melayu, tetapi kaum-kaum lain juga memiliki tradisi tahyul masing-masing.

Bagaimanapun, hubungan masyarakat Melayu dengan dunia misteri mempunyai keistimewaannya. Sebab itulah Muzium Negara yang menyimpan khazanah sejarah negara pernah pada satu masa diserbu ribuan pengunjung apabila ia menganjurkan pameran hantu.

Seperti makhluk misteri yang dipamerkan oleh Muzium Negeri Pahang itu, bidang ini adalah juga sebahagian daripada khazanah budaya dan kosmologi bangsa Nusantara. Justeru apabila terdapat rancangan televisyen berjudul Misteri Nusantara, ia menjadi program popular.

Misteri menjadi satu genre media, karya dan hiburan yang sentiasa menyentuh perasaan dalaman manusia.

Malah Bigfoot yang seharusnya berbentuk usaha mencari spesies biologi telah menjadi seolah-olah satu pembongkaran fenomena misteri.

Gejala berfikiran misteri ini bukan saja berlaku di negara-negara Timur tetapi juga Barat. Di sana juga perkara-perkara misteri, bukan saja dalam bentuk tradisi tetapi juga fiksyen sains seperti UFO menarik minat banyak orang.

Bagaimanapun, keadaan yang dilihat sebagai semula jadi dalam masyarakat ini perlu diimbangkan dengan pemikiran rasional, logik dan saintifik.

Walaupun masyarakat Barat juga dirundung dengan kepercayaan karut-marut tetapi institusi dan gerakan saintifik mereka sudah mapan dan mampu menjadi pengimbang kepada kecenderungan tahyul di kalangan orang awam.

Walaupun masyarakat Melayu cenderung untuk mempercayai dan suka akan benda-benda misteri tetapi dalam Rukun Negara telah ditetapkan bahawa Malaysia mempunyai objektif membina sebuah masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden.

Sememangnya dari sejak mencapai kemerdekaan lagi, penyemaian pemikiran saintifik dilakukan melalui pendidikan.

Sains bukan saja diajar tetapi juga diutamakan di sekolah-sekolah supaya melahirkan komuniti saintifik yang kukuh.

Pelajar-pelajar bumiputera bukan saja digalakkan tetapi juga diasak ke dalam aliran sains dengan perubatan dan kejuruteraan menjadi bidang yang diutamakan.

Maka dapat disaksikan betapa banyak sekolah menengah sains dan teknikal diwujudkan di seluruh negara. Lanjutan daripada itu, pendidikan tinggi sains disokong oleh kerajaan melalui penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Pertanian Malaysia (UPM) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM), kesemuanya memiliki fakulti-fakulti sains yang kuat.

Di kalangan negara-negara membangun, kebangkitan komuniti sains di Malaysia amat pesat dalam jangka waktu yang pendek. Kini pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris adalah juga bertujuan untuk meningkatkan daya saing bidang ini. Di sinilah terkandung kebimbangan tersembunyi tentang keberkesanan pendidikan sains di sekolah hari ini.

Sememangnya matlamat pendidikan sains negara ini berbentuk melahirkan sumber manusia dengan tujuan ekonomi.

Tetapi hakikatnya, pendidikan sains di negara ini sewajarnya berupa satu gerakan kejuruteraan sosial yang bertujuan mengubah mentaliti masyarakat Melayu daripada memiliki kepercayaan tahyul kepada bersikap rasional dan saintifik.

Jadi, selagi masyarakat Melayu terperangkap dengan pemikiran karut, usaha pendidikan sains negara masih belum mencapai matlamat.

Pendidikan sains di sekolah tidak wajar terhenti setakat tamat peperiksaan. Masyarakat perlu terus dididik untuk berfikiran logik dan rasional melalui usaha berbentuk popular.

Ketenteraan jambatan berkesan integrasi kaum

Ketenteraan jambatan berkesan integrasi kaum

Oleh: Datuk Muhammad Alias (bekas wartawan Utusan Melayu edisi jawi)
Sumber: Utusan Malaysia 21 Februari 2006


Ketenteraan adalah satu institusi yang unik. Ia mempunyai dunianya yang tersendiri. Tidak ada institusi lain kecuali polis yang bidang tugasnya melibatkan penggadaian nyawa. Ironinya, wang ataupun pangkat bukanlah matlamat utama belia-belia memasuki tentera.

Ketika saya masih kecil, tahun 1950-an beratus-ratus belia kampung menyertai tentera, polis atau polis khas (special squad). Antaranya termasuk abang, bapa saudara, abang ipar dan keluarga terdekat. Di kala itu Malaya sedang berperang dengan pengganas komunis. Ramai belia kita yang menemui ajal atau mengalami kecederaan kekal.

Lantaran itu orang kampung sering menggunakan istilah sign mati atau tandatangan mati. Saya tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan sign mati hinggalah saya sendiri menceburkan diri dalam tentera tahun 1965. Jelaslah setiap belia yang memasuki tentera dianggap akan mati. Harapan mereka hidup adalah tipis.

Ribuan belia menyertai bidang ketenteraan di zaman Konfrontasi Indonesia (1963-1966). Saya masih ingat berpuluh kaum keluarga dan sahabat handai menghantar saya di Stesen Keretapi Prai dalam perjalanan ke Pusat Latihan Rekrut, Port Dickson untuk memulakan latihan rekrut. Stesen kereta api yang kecil itu penuh dibanjiri kaum keluarga rekrut.

Malahan suasana yang sama juga kelihatan di setiap stesen kereta api dari Prai ke Kuala Lumpur. Setiap stesen ada saja bakal-bakal rekrut. Pandangan saling tak tumpah seperti Pelabuhan Klang dan Pulau Pinang ketika menghantar orang mengerjakan haji. Azan tak semena-mena memecah keheningan malam dan esakan tangis kaum keluarga. Seolah-olah itu merupakan pertemuan terakhir.

Tetapi kenapakah ramai belia, khususnya Melayu menyertai bidang ketenteraan meskipun ia melibatkan nyawa. Kenapa tidak memasuki bidang pekerjaan awam yang lebih selamat.

Ketika itu ramai antara kami berkelulusan LCE (Lower Certificate Education) malah ada yang mempunyai SC (School Certificate) atau MCE (Malaysia Certificate Education). Masa itu kelulusan LCE sahaja sudah cukup untuk berkhidmat sebagai posmen, guru atau kerani.

Jelaslah keinginan berkorban kepada negara datangnya dari hati yang suci dan semangat waja. Bukan dipaksa-paksa. Bukan kerana wang dan pangkat.

Gaji ketika mengikuti latihan rekrut hanya RM60 sebulan. Gaji asas seorang prebet ialah RM70 sebulan. Jika dibandingkan dengan beban tugas adalah tidak patut.

Kebelakangan ini kedengaran beberapa kenyataan yang penyertaan belia-belia bukan Melayu khususnya Cina dalam angkatan tentera amatlah kecil. Antara faktor kurangnya minat belia Cina menyertai angkatan tentera dikatakan kerana gaji dan peluang-peluang kenaikan pangkat.

Bagaimanapun, berdasarkan kepada maklumat tangga gaji anggota tentera baik dari kumpulan pegawai bertauliah atau anggota lain-lain pangkat dewasa ini adalah lumayan dibandingkan dengan yang kami peroleh dahulu. Begitu juga dengan faedah-faedah lain seperti gratuiti (ganjaran) dan pencen.

Sebagai contoh, ramai anggota lain-lain pangkat yang mampu mempunyai kereta sendiri. Pada tahun 1970-an kalau mempunyai motosikal Honda Cup sudah cukup lumayan.

Mengatasi

Meskipun begitu, sebagaimana yang dicadangkan oleh beberapa pihak mungkin kerajaan dapat mengkaji semula beberapa aspek skim perkhidmatan angkatan tentera.

Matlamatnya adalah untuk menarik lebih ramai belia menjadikan perkhidmatan tentera sebagai karier tetap. Selain daripada mengatasi masalah brain drain di kalangan juruterbang, jurutera dan sebagainya.

Mungkin salah satu langkah ialah memendekkan tempoh perkhidmatan (pertama) bagi anggota lain-lain pangkat kepada tujuh tahun. Tempoh perkhidmatan (pertama) yang pendek membolehkan bekas-bekas tentera memulakan kehidupan awam pada usia yang masih muda. Sementara yang berminat boleh terus menyambung tugas hingga pencen.

Mungkin kerajaan juga boleh mempertimbangkan perkhidmatan negara atau perkhidmatan wajib misalnya selama dua tahun seperti dipraktikkan oleh banyak negara. Kemudahan-kemudahan melanjutkan pelajaran ke pusat pengajian tinggi diberi selepas tamat perkhidmatan negara/wajib mereka.

Mana yang berminat boleh memasuki tentera (tetap) selepas tamat perkhidmatan negara/wajib ataupun selepas tamat pengajian di institusi pengajian tinggi.

Sekali pandang kehidupan tentera adalah terlalu lasak dan dikongkongi oleh disiplin. Tetapi ramai yang tidak menyedari disiplin membentuk perwatakan positif ketika bertugas ataupun selepas kembali ke kehidupan awam.

Saya sendiri umpamanya menyambung semula pelajaran ketika di dalam tentera hingga berupaya memasuki universiti.

Paling menarik semangat kekitaan mendorong anggota tentera tanpa mengira kaum bekerjasama untuk mencapai sesuatu matlamat. Tidak dinafikan bahawa bidang ketenteraan merupakan jambatan paling berkesan ke arah integrasi nasional.

Sebarang kajian semula hendaklah untuk kebaikan semua rakyat dan negara sejajar dengan peredaran masa dan teknologi terkini. Tanggungjawab untuk berkhidmat dan mempertahankan negara adalah tanggungjawab semua, tanpa memikirkan kepentingan diri semata-mata.

Cheney jadi bahan ketawa

Oleh: Ku Seman Ku Hussain
Sumber: Mingguan Malaysia 19 Februari 2006


Empat hari menutup mulut dan menyembunyikan diri daripada wartawan. Empat hari juga dibiarkan dunia tertanyatanya tentang insiden "tertembak" semasa berburu di sebuah ladang di Texas baru-baru ini.

Sebenarnya empat hari terlalu lama bagi personaliti yang sentiasa dikejar oleh lensa kamera wartawan menyembunyikan diri atau mengunci mulutnya.

Pengacara program bual bicara popular, David Letterman mempersenda dengan berkata, “Selamat Hari Valentine. Berita baik. Berita baik hari ini... hingga setakat ini Dick Cheney tidak menembak sesiapa.”

Begitulah David Letterman mempersendakan orang kanan Presiden Bush, Dick Cheney. Cheney adalah Naib Presiden AS dan merupakan perancang penting dalam serangan AS ke atas Iraq.

Kata Letterman lagi, “Dick Cheney dan rakannya berburu di Texas. Dia tertembak rakannya. Mereka hilang.Dilaporkan mereka sedang bersembunyi di kawasan pergunungan berhampiran Pakistan.’’

Tidak cukup dengan Letterman yang sangat sinikal dan melukakan itu, Cheney juga menjadi sasaran pengacara Jay Leno dalam program The Tonight Show. Program yang disiarkan di NBC ini antara lain Jay Leno berkata, “Sekarang insiden ini dilihat dari aspek humor, tapi ia juga satu isu serius. Ibu dan bapa yang menonton program ini, jangan membenarkan anak-anak anda pergi berburu dengan Naib Presiden.’’

Kebebasan

Mungkin ada yang menganggap perlakuan Letterman dan Jay Leno itu sebagai kurang ajar kerana mempersendakan pemimpin negara. Tetapi mungkin ada pula yang berkata, kebebasan “media’’ yang diberikan kepada kedua-dua personaliti televisyen itu jarang wujud di negara lain di luar AS.

Tetapi isunya rakyat AS sendiri sudah mulai menyampah dengan Cheney yang banyak berbohong hingga mendorong Presiden Bush menyerang Iraq.

Akhirnya Cheney bersuara juga sekalipun cuba memperemehkan isu “tertembak’’ itu sebagai tidak ada apa-apa.

Dalam laporan khas yang disiarkan menerusi Fox News, temu bual eksklusif dengan Cheney telah mencatat rating penonton sebanyak 2.1 juta orang. Sementara Nielsen Media Research mengeluarkan statistik bahawa 513,000 penonton berusia antara 25 hingga 54 tahun.

Insiden tertembak semasa berburu bukanlah luar biasa. Tetapi apabila yang menembak itu seorang Naib Presiden AS yang perangainya tidak disenangi rakyat, insiden ini memalitkan lumpur kepada Rumah Putih.

Tambahan pula kelihatan ada pihak yang mahu melindungi Cheney sekali gus memberi petunjuk ada sesuatu yang hendak disembunyikan daripada umum. Sebagai orang berkuasa, Cheney menggunakan kuasa untuk berdiam diri dan menganggap insiden itu suatu yang kecil. Tambahan pula mangsa, Harry Whittington seorang peguam yang berusia 78 tahun hanya cedera.

Daripada celuparnya mulut Letterman yang membuat jenaka mengenai Cheney, ini satu petunjuk kebencian rakyat terhadap Cheney. Keadaan menjadi bertambah hangat apabila Cheney enggan memohon maaf di atas kejadian tersebut.

Ini sama dengan sikap Cheney yang enggan mengakui kegagalannya yang beria-ia menuduh Iraq memiliki senjata nuklear. Sebagai orang kanan Bush, Cheney sememangnya layak dipercayai.

Tapi pada masa yang sama dia telah mencetuskan kontroversi yang bukan kecil. Misalnya hingga kini Bush masih gagal menemui loji senjata nuklear Iraq sekalipun telah memberikan kemusnahan kemanusiaan dan harta benda.

Cheney adalah manusia yang selalu dihinggapi kontroversi. Bayangkan insiden tertembak rakan ini pun menjadi isu besar dan rata-rata menjurus kepada keburukan Cheney sendiri.

Belumpun reda isu kebocoran rahsia Agensi Perisikan Pusat (CIA) kepada pihak media, Cheney dilanda kontroversi lagi. Kerana itu apa saja yang melibatkan Cheney akan memberi masalah kepada Rumah Putih.

Bush dilihat dibayangi Cheney yang dianggap sebagai orang yang mampu membantu Bush dalam pentadbiran negara. Bagaimanapun banyak yang dilakukan jarang berhasil dan menyumbang kepada penghormatan rakyat kepada Bush.

Hiburan

Cheney adalah satu-satunya pemimpin yang menyokong kebebasan yang luas kepada soal pengintipan. Dia menggunakan alasan untuk memerangi keganasan dan mendesak supaya dibolehkan mengintip negara lain.

Banyak penganalisis politik percaya kontroversi terbaru ini akan lenyap begitu saja. Cheney semacam diberi perlindungan, kerana itu dia berjaya menyembunyikan diri selama empat hari daripada pihak media.

Kepada kalangan pemburu, insiden Cheney tertembak rakan ini menjadi isu besar. Ini kerana mereka tidak dapat membayangkan bagaimana insiden itu berlaku. Sangat luar biasa untuk mempercayainya.

Sebenarnya apakah yang terlalu besar daripada insiden tertembak ini hingga memaksa Cheney mengarahkan tuan punya ladang menutup mulut?

Adakah di sebalik “kemalangan" ini ada perkara-perkara lain yang cuba disembunyikan daripada umum?

Jangan lupa Cheney juga antara pemimpin AS yang lantang mengerahkan bala tentera dan CIA menjejaki Osama Bin Ladin. Tetapi sampai kini Osama masih belum berjaya ditangkap.

Lalu tepat sangatlah apabila Letterman buat lawak mengenai Cheney, “Kita masih gagal mendapatkan Osama Bin Ladin tetapi kita mendapat peguam yang berusia 78 tahun.’’

Demikianlah hinanya seorang pemimpin kanan AS yang menjadi bahan lawak dan dipersembahkan di televisyen sebagai hiburan rakyat jelata.

Maka kita boleh bertanya, di manakah kuasa yang ada kepada seorang Naib Presiden apabila orang biasa seperti Letterman dan Jay Leno tanpa rasa gerun kepadanya?

Pengorbanan alam sekitar: Impak cadangan mewujudkan ladang raksasa di Kalimantan

Oleh: ZIN MAHMUD
Sumber: Mingguan Malaysia 19 Februari 2006


APABILA Malaysia menjadi negara maju pada tahun 2020, maka rakyatnya akan mengecapi nikmat sama seperti dirasa oleh penduduk Barat dan Jepun.

Sebagai sebuah negara kecil, kedudukan Malaysia tidak akan membebankan dunia dari segi keperluan sumbernya.

Justeru mana-mana negara kecil di dunia yang menjadi maju seperti Singapura tidak akan menjejaskan sumber atau alam sekitar dunia, yang berbentuk global.

Tetapi bayangkan jika negara-negara besar yang mempunyai penduduk ramai menjadi negara maju. Sudah tentu keperluan tenaga mereka meningkat mendadak dan persoalan sama ada bumi mampu menampung kedudukan itu perlu difikirkan.

Selama ini, negara-negara maju hanya terhad di Amerika Utara dan Eropah Barat, di samping Jepun, Australia dan New Zealand dan mereka pun sudah menggunakan hampir keseluruhan tenaga dan sumber dunia. Maknanya, kemajuan industri yang mereka nikmati didukung daripada sumber dari negara-negara membangun dan miskin.

Dunia sememangnya tidak seimbang, sumber dunia keseluruhannya tertumpu kepada kemajuan dan pembangunan sebahagian kecil negara saja.

Eropah Barat, Amerika Utara dan Australia dapat menjadi negara maju setelah berjaya memusnahkan hutan masing-masing yang ditukarkan untuk menjadi ladang dan wilayah-wilayah perindustrian. Bukan itu saja, alam sekitar negara-negara miskin dan membangun turut dimusnahkan untuk menyumbang kepada pembangunan mereka sepanjang zaman penjajahan dan imperialisme dahulu.

Tetapi bukan saja mereka yang hendak maju dan membangun. Negara-negara lain juga mahu mencapai kedudukan demikian. Umpamanya China, India dan Brazil yang merupakan negara-negara besar turut mahu menjadi negara perindustrian.

Untuk itu, terpaksalah negara-negara ini mengeksploit alam sekitar mereka. China membina empangan raksasa bagi keperluan pembangunan mereka. Begitu juga dengan Brazil yang membersihkan hutan-hutan tropika amat berharga.

Kesemua tindakan ini akan menjejaskan alam sekitar dunia tetapi adakah jalan lain bagi negara-negara ini untuk mencapai kemajuan?

Dapat dibayangkan betapa jika China dan India membangun dengan pesat dan menjadi negara maju. Betapa besar keperluan tenaga mereka dan rebutan pasti berlaku dengan negara-negara yang sudah sememangnya maju. Jika tidak mereka terpaksa mencari sumber lain dan ini akan menjejaskan kedudukan alam sekitar seluruh dunia.

Gejala seumpama ini sudah mula dirasakan apabila China yang pesat berkembang menyedari keperluan minyak sawitnya. Apabila penduduknya semakin mencapai kedudukan yang lebih selesa, sudah tentu keperluan terhadap minyak sawit meningkat. Bukan saja sebagai makanan tetapi pada masa akan datang, keperluan terhadap komoditi ini mencakupi dalam bentuk tenaga iaitu biofuel.

Sememangnya apabila keperluan terhadap komoditi ini, negara pengeluar minyak sawit seperti Malaysia akan memperoleh manfaatnya. Malah minyak sawit Malaysia sememangnya mempunyai masa depan amat cerah kerana pasarannya meningkat di China. Apabila keperluan meningkat maka pastinya harga juga naik.

Tetapi keperluan China pada masa akan datang amat besar dan Malaysia tidak akan mampu membekalkannya. China sudah mula melihat sumber baru bagi menampung keperluannya.

Pembekal

Dua negara yang menjadi sasarannya ialah Vietnam dan Indonesia. Dilihat pada keseluruhannya, sekali lagi Asia Tenggara menjadi pembekal komoditi kepada negara-negara besar yang hendak menjadi maju.

Kalau dahulu, Asia Tenggara menjadi rebutan kerana rempahnya yang menjadi komoditi penting bagi membangunkan tamadun Eropah yang berpusat di Sepanyol dan Portugis. Kemudian getah menjadi komoditi Asia Tenggara yang menyumbang kepada kemajuan Britain, Belanda dan Perancis. Akibat rebutan komoditi ini juga, berlaku Perang Dunia Kedua di mana Jepun lapar terhadap keperluan sumber bagi membangunkan negaranya untuk mencapai kedudukan negara maju.

Malaysia menjadi contoh dan model baik bagi kejayaan ekonominya sebagai pembekal komoditi kepada negara-negara maju. Kemampuan negara ini sejak dari zaman penjajahan dahulu membolehkan Malaysia bersedia untuk mencapai Wawasan 2020.

Sudah tentu negara lain di Asia Tenggara juga mahu meniru kaedah Malaysia ini. Maka Indonesia juga melihat pembukaan ladang-ladang baru sebagai kunci kemajuan bagi masa depan.

Selama ini banyak ladang kelapa sawit telah dibuka khususnya di Sumatera termasuk oleh syarikat-syarikat Malaysia. Industri ini dipercayai boleh menjadi ekonomi Indonesia dan keluar daripada kedudukan ekonomi yang menyedihkan hari ini.

Industri perladangan pernah dirintis di Indonesia pada zaman penjajahan Belanda di mana penduduk Jawa dipaksa mengubah tanaman makanan mereka kepada komoditi. Kesannya besar kepada alam sekitar dan sosiologi penduduk.

Begitu juga apabila banyak ladang baru dibuka di Sumatera. Ia bukan saja merosakkan alam sekitar sebagai pengorbanan bagi mendapatkan kehidupan ekonomi lebih baik tetapi juga kesan berbentuk jerebu juga sudah disaksikan.

Maka cadangan bagi mewujudkan kawasan ladang raksasa baru di Kalimantan adalah lebih besar impaknya kepada alam sekitar, malah dunia kerana hutan hujan tropika sudah semakin berkurangan. Sedangkan hutan hujan tropika di pulau Borneo adalah juga seperti di Congo dan Brazil menjadi paru-paru hijau bagi planet bumi.

Cadangan yang dikemukakan oleh Kementerian Ekonomi Indonesia pada pertengahan tahun lalu itu berbentuk pemusnahan hutan tropika seluas 1.8 juta hektar ini untuk dijadikan ladang kelapa sawit. Ia terletak berhampiran dengan sempadan Sarawak dan merentasi tiga taman negara termasuk Taman negara Betung-Keriohun yang terkenal.

Projek ini dicadangkan akan dibiayai oleh China yang melihat potensi keperluan minyak sawitnya pada masa depan.

Di sinilah dilema manusia hari ini. Pada satu sisi, sudah tentu manusia mahu mengecapi tinggal di negara maju dengan segala kemudahan teknologi moden. Indonesia dan China juga mengimpikan perkara ini. Mengapa pula hanya Amerika Utara dan Eropah Barat yang dibenarkan mendapat nikmat ini.

Tetapi masalahnya negara-negara maju ini mendapat kedudukan hari ini atas pemusnahan alam sekitar yang dilakukannya di negara sendiri dan negara-negara yang dijajah dahulu.

Kini hutan yang amat diperlukan oleh bumi dan penduduknya sudah terhad. Hutan di Amerika Utara dan Eropah Barat sudah lama musnah.

Apa yang perlu dilakukan oleh manusia adalah mempertahankan hutan yang sedia ada, khususnya hutan hujan tropika. Tetapi masalahnya hutan ini perlu dipugar supaya mendatangkan hasil dan kemakmuran ekonomi pada negara berkenaan.

Indonesia, umpamanya perlukan satu anjakan besar daripada sumber alamnya untuk mencapai kemajuan. Justeru kerjasamanya dengan China adalah paling sesuai kerana masing-masing memerlukan antara satu sama lain untuk pembangunan.

Tetapi masalahnya jika projek ini diteruskan, pasti hutan itu musnah dan tidak akan dapat diganti. Maknanya hutan Borneo itu menjadi korban kepada kemajuan yang ingin dicapai oleh China dan Indonesia.

Cabaran

Mungkin ada caranya melalui konsep pembangunan mapan bahawa di samping mendapat kejayaan dalam ekonomi melalui eksploitasi hutan, pada waktu yang sama alam sekitar dapat dipelihara.

Itulah yang menjadi cabaran besar dan ia kini dijadikan isu oleh gerakan pemeliharaan alam sekitar seluruh dunia.

Bagaimanapun cuba bayangkan senario masa depan apabila China dan India terus berkembang pesat dan memerlukan lebih banyak sumber. Minyak akan kehabisan. Maka dibangunkan biofuel yang menghasilkan minyak daripada tumbuhan. Tetapi harganya juga tinggi kerana ladang-ladang baru dibuka dengan mengorbankan hutan.

Begitu juga apabila banyak empangan baru dibina untuk mendapatkan elektrik. Pastinya ia merosakkan alam sekitar dan kesannya lebih buruk juga. Pengalaman di Brazil, China dan Amerika Syarikat mendedahkan perkara ini.

Sumber lain untuk mendapatkan tenaga ialah melalui tenaga nuklear. Ia juga mempunyai risiko dan kosnya.

Maka akhirnya berlaku rebutan sumber. Negara-negara maju yang sedar keadaan ini akan mempertahankan kedudukannya dan menghalang negara lain daripada turut mencapai kedudukan yang sama. Ini kerana sumber bumi tidak mencukupi untuk semua negara.

Penduduk manusia pula kian bertambah dan mereka menjadi lebih berpendidikan dan sedar tentang hak masing-masing.

Malah demokrasi yang meluas di seluruh dunia juga akan membawa ketegangan antara negara-negara. Rakyat menuntut hak masing-masing dan ia bertembung dengan kuasa-kuasa yang mempertahankan hegemoni sedia ada.

Sekarang pun, minyak sudah menjadi rebutan dan banyak pihak melihat penindasan Israel ke atas rakyat Palestin dan perang Iraq oleh Amerika Syarikat (AS) adalah semata-mata kerana minyak di situ.

Ancaman yang dihadapi oleh AS dalam bentuk keganasan ini juga merupakan kos kepada keperluan minyak oleh kuasa besar itu.

Presiden George W. Bush dalam ucapan negara pada hujung tahun lalu menyarankan agar rakyat AS menghentikan "ketagihan minyak'' mereka untuk menamatkan segala masalah politik di Asia Barat.

Adakah perkara itu boleh berlaku? Tamadun memerlukan tenaga. Tanpa minyak, AS akan mencari alternatif lain.

Atau bagi mendapatkan keadilan, dunia Barat mesti menghentikan cara hidup yang berasaskan kepada pembaziran dan ketamakan terhadap untung yang tidak berkesudahan. Maknanya, dalam mengejar keuntungan, mesti ada perimbangan beretika bagi memastikan alam sekitar dunia dapat diselamatkan dan lebih banyak negara dapat mencapai tahap lebih baik.

Bagi mengelak dunia jadi korban kemajuan, negara-negara Barat mesti berkorban dengan mengehadkan ketamakan mereka dan sebaliknya memberi peluang kepada negara lain untuk maju.

Hutan hujan tropika di Borneo mesti diselamatkan demi manusia keseluruhannya. Tetapi kos yang ditanggung oleh Jakarta kerana tidak dapat membangunkan ladang di kawasan itu harus ditanggung oleh dunia sendiri.

Maknanya, pembiayaan bagi pemeliharaan hutan hujan tropika serta peluang ekonomi yang terlepas akibatnya mesti diganti oleh dana dari negara-negara maju di dunia.

Begitu juga dengan China yang mesti mencari jalan lain bagi menampung keperluan minyak sawitnya, baik untuk makanan mahupun tenaga biofuel.

Pertumbuhan pesat China mesti dianalisis dan dicari jalan supaya ia tidak membebankan dunia. Begitu juga dengan India yang akan mengikut jejak China.

Penduduk kedua-dua negara itu sudah lama menderita dan ketinggalan dalam kemiskinan ketika mana rakyat di Amerika Utara dan Eropah Barat mengecapi kemakmuran dan kemajuan.

Kemudian timbul satu soalan, adakah wajar semua manusia di dunia hidup dalam negara maju? Maknanya adakah semua negara patut mencapai tahap negara maju?

Mungkin seperti tidak akan dapat dicapai bahawa semua penduduk sebuah negara itu menjadi kaya, kerana pasti ada yang miskin, begitu juga akan tetap wujud negara kaya dan miskin. Cumanya usaha boleh dilakukan supaya tidak ada negara yang berada pada kemiskinan tegar.

Walaupun begitu hakikatnya, Malaysia hendak dipastikan tidak akan tergolong ke dalam negara-negara mundur.

Inai di jari, merah di hati - Belasungkawa S. Jibeng

Oleh: KU SEMAN KU HUSSAIN
Sumber: Mingguan Malaysia 12 Februari 2006


"Andainya itu sayang berupa erti
setahun janji ditempah hilang sehari
membuat aku sedar diri sendiri
inai merahmu tanda sudah bersuami.''

Inai Di Jari bukanlah satu-satunya lagu popular nyanyian S. Jibeng. Semasa era kegemilangannya, Jibeng mempunyai banyak lagu popular lain seperti Musafir di Aidilfitri, Selamat Tinggal Pujaan, Cik Ainon Janda Muda atau Gadis Pertiwi.

Tetapi Inai Di Jari menusuk ke jiwa, mungkin kerana penyanyinya yang kekurangan indera, cuma kaya budi dan bahasa. Maka lagu inilah menjadi keluhan jiwanya.

Lagu ini tentang keluh-kesah lelaki yang emas sesaga bermimpi memetik kejora di puncak singahsana. Maka sesiapa saja yang mendengar, kedaifan penyanyi menjadikan lagu itu manifestasi hidupnya.

Inai Di Jari yang telah sekian lama memagut rasa tentang realiti hidup yang memberitahu kita, budi bahasa hanya pemanis kata, emas perak juga yang diambil kira.

Jibeng ternyata berjaya menyampaikan pesan dalam serak dan tertahan-tahan suaranya. Biarlah kalaupun lagu itu hanya rekaan, orang yang mendengar setidak-tidak menganggap itu antara galur duka penyanyi cacat penglihatan ini.

Jibeng antara penyanyi angkatan pop 60-an yang dibongkar kembali selepas ledakan luar biasa sebuah konsert di Stadium Negara pada pertengahan 1985. Tiba-tiba saja lagu-lagu pop 60-an berada dalam arus perdana muzik semasa.

Tatkala irama keras dan suara serak rock memecah suasana di mana-mana, Jibeng antara yang memecah monopoli angkatan rock. Lagu sesyahdu Inai Di Jari dan Musafir Di Aidilfitri seolah-olah menjadi fenomena.

Nama Jibeng hampir pupus selepas era kegemilangan dekad 60-an. Begitu juga L. Ramlee yang menjulang dengan Dara Pujaan dan Selengkar Melor atau A. Rahman Hassan dengan Tak Mengapa. Tetapi selepas konsert anjuran Persatuan Anak-Anak Johor pada 1985 itu, Jibeng dan rakan-rakan terus berada semula di persada dunia nyanyian.

Selasa lalu perjalanan penuh liku Jibeng atau nama sebenarnya Jaafar Sidek berakhir. Allahyarham yang menutup usia 64 tahun. Allahyarham telah pergi tetapi legasi yang penuh kemilau di sebalik realiti pedih ditinggalkan buat renungan semua.

Allahyarham Jibeng meninggalkan balu Maznah Sidek, lima orang anak dan tujuh orang cucu. Allahyarham dikatakan terus mahu menetap di Rumah Panjang Larkin, Johor walaupun sudah mempunyai sebuah rumah lain.

Semasa hayatnya Jibeng antara beberapa orang artis veteran yang menerima skim pencen sebanyak RM500 sebulan daripada Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan).

Ketika Jibeng muncul semula pada 1985, saya beberapa kali cuba mengenalinya. Bertanya kisah hidupnya dan kesukaran seorang penyanyi cacat penglihatan menyara keluarga dengan suara. Jibeng selalu mengelak, ketawa besar dan memadam soalan tentang kisahnya.

Tapi pada suatu petang tahun 1985 di Angkasapuri, saya cuba mendapatkan kepastian mengenai lagu Inai Di Jari. Apakah itu kisah hidupnya yang diceritakan kepada orang lain untuk diolah menjadi lirik lagu.

"Inai di jari tapi merahnya di hati. Ah, aku ni berfalsafah pula. Orang suruh aku nyanyi aku pun nyanyilah,'' Jibeng ketawa. Seperti biasa dia mahu mematikan hal-hal yang baginya suatu yang peribadi.

Saya terpagut dengan frasa yang terluncur daripada mulutnya, inai di jari merahnya di hati. Tapi Jibeng tidak mahu bercerita panjang tentang lagu yang dianggapnya ``nyanyian biasa'' itu.

"Engkau budak-budak lagi, kerja kuat, kumpul duit. Aku tak tau buat kerja lain, inilah kerja aku,'' Jibeng begitu perahsia. Tetapi dengan serius Allahyarham semacam membisikkan, dia tidak susah, tidak derita dan tidak merana seperti yang orang lain lihat.

Allahyarham memperlihat personaliti seorang yang menerima keadaan diri seada-adanya. Maka tidak sekali pun kita mendengar keluhan sekalipun orang lain melihat hidupnya dimamah kepayahan dan tidak merasai kemewahan.

Semasa hayatnya Allahyarham pernah menerima Anugerah Tokoh Penyanyi 60-an yang disampaikan oleh Pengerusi MKLand, Tan Sri Mustapha Kamal Abu Bakar dalam satu majlis meriah yang berlangsung di Bukit Merah Lake Town Resort.

Kepada siapa yang pernah terhibur dengan nyanyiannya, hari ini kita bukan saja kehilangannya malah sangat terhutang kepadanya.

Impian golongan Syiah di Iraq

Oleh: ZIN MAHMUD
Sumber: Mingguan Malaysia 12 Februari 2006


KHAMIS lalu, golongan Syiah di Iraq menyambut Hari Asyura, iaitu pada 10 Muharam dengan melakukan upacara menyeksa diri sebagai memperingati bagaimana cucu Rasulullah s.a.w., Sayidina Hussain yang terkorban dalam pertempuran dahsyat di Karbala apabila tentera pimpinan Yazid, anak kepada Khalifah Muawiyah membunuh mereka.

Perdebatan antara Sunah waljamaah dan Syiah berlarutan dari zaman ke zaman. Ia berkembang dengan penuh sensitiviti dan emosional hingga ke hari ini. Perdebatan dan persaingan antara golongan Syiah dan Sunah tidak berkesudahan, hingga ke hari ini politik di Iraq turut mencerminkan perbalahan antara mazhab ini.

Perbicaraan Saddam Hussein turut mencerminkan perbalahan ini. Beliau dituduh melakukan pembunuhan keji ke atas golongan Syiah dan Kurdis.

Begitu juga dengan pilihan raya yang diadakan di Iraq di mana parti-parti Syiah mencapai kejayaan. Ia turut mencerminkan persaingan Sunah-Syiah. Turut tercermin adalah perang penentangan yang dikatakan oleh Amerika Syarikat (AS) sebagai dipimpin oleh Al-Qaeda. Mereka juga mencerminkan persaingan ini. Penentang yang menggunakan kaedah keganasan melalui letupan bom berani mati ini dikatakan digerakkan oleh sekumpulan militan bermazhab Sunah.

Mereka menjadikan golongan Syiah sebagai sasaran kerana dianggap sebagai pengkhianat dan tali barut AS.

Tetapi golongan Syiah yang berasa ditindas pada zaman Saddam hakikatnya hanya mengambil kesempatan daripada keadaan di mana pihak AS telah menguasai negara itu dan meruntuhkan kekuasaan golongan Sunah yang diwakili oleh Saddam.

Golongan Sunah di sini membawa maksud mazhab. Ia bukanlah bererti Saddam itu menjadi pengikut golongan Sunah dalam erti kata hadis. Ini kerana bekas diktator itu berpegang pada ideologi nasionalis kiri Baathis.

Orang Syiah kelihatan berada di pihak AS kerana mereka mahu mengambil kesempatan mendapatkan hak politik mereka dalam konteks keruntuhan kekuasaan politik yang didominasi oleh Sunah.

Mereka juga tidak mahukan AS. Malah walaupun kelihatannya Syiah bekerjasama dengan tentera AS, tetapi fahaman mereka dipimpin oleh saudara semazhab di Teheran yang telah meletakkan hala tuju umat Syiah melalui ajaran Ayatullah Khomeini yang direalisasikan bermula daripada Revolusi Islam Iran itu.

Sejak revolusi itu, Iran menjadi pemimpin kepada dunia Syiah. Mereka mahu membebaskan umat Syiah daripada penindasan baik di Iraq, oleh rejim Baathis, mahupun di Lebanon dan tempat-tempat lain termasuk di negara-negara Teluk.

Sememangnya dalam tradisi, mereka menyifatkan diri mereka sebagai umat Islam sebenar tetapi ditindas dan dipinggirkan oleh golongan Sunah melalui institusi khalifah. Baik khalifah Umaiyah, Abasiah mahupun Uthmaniah.

Mereka menolak institusi khalifah, sebaliknya mengambil konsep imamah. Mereka menolak kepimpinan khalifah yang dianggap telah diseleweng, bermula daripada Sayidina Abu Bakar tetapi berjaya dikembalikan kepada haknya semasa Sayidina Ali menjadi khalifah. Tetapi kemudian kekuasaan ini dirampas semula melalui pemerintahan Khalifah Muawiyah di Damsyek.

Golongan Syiah tidak mengiktiraf Muawiyah. Baginya kepimpinan wajar bermula daripada Sayidina Ali dan baginda merupakan imam pertama diikuti dengan Sayidina Hussain sebagai imam kedua.

Mereka mengiktiraf 12 imam sebagai ketua umat Islam dengan imam terakhir ghaib dan mereka menunggu Imam Mahdi.

Tetapi dalam sejarahnya, Syiah pernah mewujudkan kerajaan-kerajaan besar, umpamanya Fatimiah yang berpusat di Kaherah dan kerajaan Qajar dan Safawiyah di Iran.

Apabila penjajah British yang bersaing dengan Perancis, Jerman dan Rusia masuk ke Asia Barat, Syiah sudah kehilangan kuasa. Di Iran sendiri, AS masuk ke negara itu untuk menggantikan penjajah British dan meletakkan Reza Pahlawi sebagai Syah Iran yang merupakan kerajaan baru pro-Barat di atas runtuhan kekuasaan Syiah.

Ketika mana nasionalis dari kalangan Sunah dapat menguasai banyak negara bekas wilayah Khalifah Uthmaniah, umat Syiah kehilangan kuasa walaupun mereka adalah majoriti di Iran dan Iraq.

Sifat Syiah yang mempunyai tradisi gigih menentang penindasan bersesuaian benar dengan jati diri bangsa Parsi. Jauh sebelum Islam, bangsa Parsi tidak pernah tunduk kepada kuasa-kuasa lain yang ingin menjajahnya.

Mereka sentiasa berperang menentang penguasaan Yunani, Rom dan Arab. Mereka pernah kalah di tangan Iskandar Agung dari Macedonia yang berperang bagi pihak Yunani. Walaupun kerajaan mereka musnah, di bawah Panglima Iskandar, bangsa Parsi bangkit semula untuk berdepan dengan Rom dan Bizantium.

Walaupun bangsa Parsi kalah di tangan Arab dan Islam diterima sebagai agama, tetapi mereka bangkit semula dan memilih Syiah. Mereka bersama dengan Bani Abasiah yang merupakan golongan Sunah menentang Khalifah Umaiyah.

Kejayaan menjatuhkan Umaiyah membawa kepada penubuhan Khalifah Abasiah yang berpusat di Baghdad. Hakikatnya tamadun kegemilangan Islam di Baghdad adalah hasil kerjasama budaya Parsi dan Arab. Ada masanya Muktazilah merupakan mazhab rasmi Abasiah dan Syiah mewarisi falsafah pemikirannya.

Maka Baghdad dan Iraq di mana terletaknya Najaf dan Karbala adalah wilayah penting Syiah hingga ke hari ini.

Setelah kejatuhan Abasiah di tangan Mongol, Iran juga dimusnahkan sama. Tetapi kemudiannya ia bangkit semula dan kerajaan Qajar dan Safawiyah menjadi penyimpan warisan pemikiran Islam yang hilang selepas kejatuhan Baghdad.

Maka tidak hairanlah, golongan Syiah akan terus memperjuangkan hak kemerdekaan mereka bukan saja di Iran tetapi juga di Iraq dan Lebanon. Ayatullah Khomeini telah menunjuk jalan dan berusaha membebaskan Iraq daripada Saddam tetapi gagal.

Apa yang termampu adalah penubuhan kerajaan buangan Majlis Tertinggi Revolusi Islam Iraq (SAIRI) yang kini menjadi komponen penting dalam perikatan parti-parti Syiah yang memenangi pilihan raya Iraq seperti yang selesai dikira Jumaat lalu.

Di Lebanon, Hizbullah yang mewakili Syiah di negara itu berjaya memperoleh hak berpolitik mereka apabila mereka menang pilihan raya bagi kawasan Syiah. Suara Hizbullah adalah penting bukan saja di Lebanon tetapi juga dalam perjuangan pembebasan Palestin.

Sifat Syiah dan Iran tidak akan menyerah kalah pada penjajah, apatah lagi AS. Presiden Mahmoud Ahmedinejad, bekas aktivis pelajar yang setia pada Khomeini tidak akan tunduk pada tekanan Washington. Senjata nuklear, apatah lagi hak untuk memiliki tenaga nuklear semata-mata tidak akan dilepaskan dengan begitu saja kepada AS.

Yunani, Rom, Arab, Turki dan Mongol pernah dihadapi oleh bangsa Parsi. Maka mereka tidak akan tunduk kepada AS, yang gemar menggambarkan diri mereka sebagai pewaris Yunani dan Rom.

Maka walaupun mereka bekerjasama dengan penakluk AS di Iraq tetapi umat Syiah tidak akan tunduk kepada mereka. Ada kalangan di pihak AS yang berasa bertanggungjawab untuk memastikan Iraq bebas daripada pengaruh Iran melalui Syiah. Tetapi siapakah AS untuk campur tangan di Iraq? Kepentingan mereka hanya terletak pada Israel dan minyak.

Tetapi Iran dan Syiah adalah sebahagian daripada Baghdad dan Iraq dari zaman silam lagi. Iran lebih berhak campur tangan dalam hal-ehwal Iraq daripada AS.

Kemenangan perikatan parti-parti Syiah di Baghdad hanya satu langkah kemajuan bagi mazhab itu. Mereka bekerjasama dengan golongan Sunah, sama ada Arab atau Kurds. Kerjasama tidak menjadi masalah. Golongan Syiah di Lebanon bekerjasama dengan Sunah dan Kristian Maronit. Begitu juga dengan Syria. Apa yang umat Syiah tentang adalah peminggiran dan penindasan.

Tetapi kehadiran AS di Iraq dan Asia Barat adalah penjajahan dan hegemoni. Mereka memperjuangkan demokrasi bagi Asia Barat tetapi apabila rakyat Palestin memilih Hamas, Washington tidak dapat menerimanya. Begitu juga di Iran dan Iraq. Rakyat telah jelas memilih Mahmoud dan parti-parti Syiah yang menerima ajaran Khomeini.

Apakah impian Syiah di Iraq? Mereka mahukan kuasa politik setimpal dengan kedudukan mereka di negara itu. Jika AS menghalang, maka pertembungan akan berlaku.

Bayangkanlah apabila parti-parti Syiah merupakan kuasa dominan di Iraq dan AS tidak menyukainya, maka sokongannya beralih pula kepada gerila militan Sunah.

Malah ada laporan bahawa rundingan diadakan antara tentera AS dengan gerila Sunah Iraq yang tidak ada hubungan dengan Al-Qaeda untuk menghentikan pertempuran.

Mungkinkah dalam senario berbeza, AS akan bersama Al-Qaeda bagi menentang Syiah, baik di Iraq, mahupun di Iran?

Impian AS terhadap Asia Barat ialah kemunculan satu rantau yang dapat mengiktiraf dan menerima kehadiran Israel. Negara-negara Asia Barat diimpikan bukan saja pro-Barat tetapi juga mengamalkan sistem demokrasi dengan ekonomi berkembang, seperti apa yang berlaku di Asia Timur dan Eropah.

Tetapi Asia Timur dan Eropah tidak menghadapi masalah seumpama Israel-Palestin.

Apabila sebuah negara diwujudkan secara palsu di sebuah wilayah yang sudah mempunyai penduduk dan hak milik, maka sudah tentu berlaku pemberontakan, lebih-lebih lagi jika penduduknya tidak dapat menerimanya.

Buat masa ini hanya Iran melalui presidennya mempunyai kelantangan untuk menyuarakan bahawa Israel tidak wajar diwujudkan di tempat yang ada itu. Bagi Presiden Iran, Israel patut ditubuhkan di Eropah atau Amerika Utara bukannya di Asia Barat.

Hamas yang memenangi pilihan raya Palestin juga menolak kesahihan Israel.

Maka selagi masalah ini tidak selesai, Asia Barat tidak akan dapat mengecapi keamanan. Tetapi persoalan juga timbul masa bila Asia Barat pernah mengecapi keamanan?

Walaupun tamadun-tamadun besar muncul di Asia Barat, iaitu di Iraq, Palestin, Mesir, Turki, Iran dan Syria, tetapi peperangan berlaku silih berganti secara berterusan, dari zaman purba hingga ke hari ini.

Dalam sejarah, tamadun dan peperangan seolah-olah berkaitan. Tanpa adanya peperangan, maka tidak muncul tamadun. Malah penindasan dan kongkongannya juga menandai gerakan pembaharuan dan kebangkitan kebaikan.

Dalam sejarah purba, wilayah Iran dan Iraq bertindan. Di bumi Parsi purba, konsep dualisme, kebaikan lawan kejahatan mula digagaskan melalui agama Majusi yang dipelopori Zarathustra.

Kejahatan dan kebaikan sentiasa bertembung. Dalam sejarah nabi-nabi, setiap kejahatan yang datang dalam bentuk raja-raja zalim dikalahkan dengan kemunculan pembaharu.

Pada zaman Rasulullah empayar Rom dan Parsi diperintah oleh maharaja besar yang bersifat zalim dan menindas. Rasulullah s.a.w. membawa risalah kebenaran untuk menegakkan keadilan di muka bumi ini.

Maka Islam mudah tersebar kerana penduduk empayar ini mahu mengecapi kebebasan. Nilai-nilai keadilan ini menjadi tarikan bagi penduduk Asia Barat menerima Islam dan agama ini berjaya menumbangkan empayar Rom dan Parsi.

Maka begitu juga tentang gerakan Syiah pada zaman Khalifah Umaiyah yang mereka sifatkan sebagai menindas dan berbentuk empayar. Kerajaan Islam yang bersifat kerohanian dan membela orang susah tidak wajar berbentuk raja-raja.

Gerakan Bani Abasiah yang mendapat bantuan Syiah mencerminkan perjuangan menentang hegemoni seumpama ini.

Maka sikap Iran menentang AS dan usaha parti-parti Syiah di Iraq untuk menubuhkan kerajaan adalah untuk mencapai impian gerakan mazhab itu, yang memperjuangkan pembebasan daripada hegemoni kuasa besar.

India mampu saingi China

Oleh: Zin Mahmud (WARTAWAN UTUSAN)
Sumber: Utusan Malaysia 7 Februari 2006


Sudah seolah-olah diterima umum bahawa masa depan dunia berada pada China memandangkan ia merupakan negara paling pesat membangun dan memiliki penduduk paling banyak.

Hakikat bahawa Republik Rakyat China mencapai pertumbuhan tertinggi di dunia dan menguasai pelbagai bidang pasaran meletakkannya sebagai bakal kuasa baru dunia yang akan memaksa semua negara lain menyesuaikan diri dengannya.

Setiap tahun, terdapat laporan betapa China menguasai sesuatu industri dan mengalahkan negara-negara maju seperti Amerika Syarikat (AS) dan Kesatuan Eropah.

Kekuatan ekonomi China yang sedang pesat berkembang itu dikukuhkan dengan pengaruh politiknya semakin besar dan imejnya dalam bentuk-bentuk lain seperti penerokaan angkasa lepas.

AS dilihat mempunyai kebimbangan terhadap kebangkitan China ini dan pelbagai usaha dilakukan oleh kuasa besar itu supaya kekuatan negara itu tidak akan menyainginya.

Terbaru ialah apabila Washington mengambil berat terhadap perbelanjaan ketenteraan China supaya tidak menjadi besar dan boleh mencetuskan perlumbaan senjata di rantau Asia Timur.

Kepesatan perkembangan China ini juga membawa kepada peningkatan kedudukan pengaruh budayanya, lebih-lebih lagi bahasanya yang ditampilkan sebagai yang paling banyak digunakan oleh manusia.

Kebimbangan dan kekaguman terhadap kebangkitan China ini mengingatkan kembali suasana yang serupa ketika Barat memerhatikan kepesatan ekonomi Jepun pada tahun-tahun 60-an dan 70-an. Malah mereka mula bimbang bahawa Jepun akan muncul sebagai kuasa dunia baru di kalangan negara-negara demokratik dan mengamalkan pasaran bebas.

Kini Jepun tidak lagi dibimbangi akan mengatasi Barat. Negara itu sudah lama membeku dan kebimbangan yang muncul pada tahun-tahun 60-an dan 70-an yang walaupun diluahkan dalam banyak buku ternyata hanya andaian.

Kini kebangkitan Jepun sebagai kuasa besar baru mengamcam AS dan Eropah sudah tidak lagi timbul. Yang ada sekarang ialah China.

Dalam menghadapi kebangkitan China, Washington kelihatan mencari negara-negara lain untuk dijadikan pengimbang. Calon jelas bagi tujuan ini ialah Jepun. Secara politik, kedudukan Jepun sebagai pengimbang China mudah diperkirakan tetapi kaedah yang sama tidak boleh dilakukan bila dikaitkan tentang ekonomi.

Pertumbuhan ekonomi China amat pesat dan Jepun tidak akan dapat menandinginya. China yang mempunyai penduduk paling banyak di dunia dan sistem politik berasaskan komunisme di negara itu menjanjikan kestabilan yang lebih ampuh daripada Jepun.

Bagaimanapun, pada tahun lalu mula timbul tentang kemungkinan India boleh mengisi peranan penting sebagai pengimbang kepada China. Pertumbuhan ekonomi India sejak tahun-tahun kebelakangan ini juga menkagumkan, walaupun tidak sepesat China.

Maka gagasan yang dikemukakan oleh pemikir-pemikir strategik antarabangsa yang berpusat di AS pada tahun lalu mula menyebut tentang kebangkitan ekonomi China-India.

Maka apabila diambil kira paduan ekonomi antara China dan India, maka gabungan kerjasama ini akan kelihatan lebih besar.

Gagasan pertumbuhan China-India ini juga menjadi isu utama dalam Forum Ekonomi Dunia yang berlangsung di Davos, Switzerland hujung bulan lalu.

Bagaimanapun, antara China dan India, para peserta forum itu masih meletakkan China sebagai tenaga utama bagi masa depan dunia.

Langkah menggabungkan China dengan India dalam pertumbuhannya mempunyai petanda bahawa terdapat usaha untuk mengurangkan kepentingan Beijing dengan mengimbangkannya melalui New Delhi.

Memang terdapat tanda-tanda bahawa washington menjalin hubungan lebih erat dengan New Delhi berbanding sebelumnya. Secara tradisinya Washington lebih rapat dengan Islamabad kerana new Delhi mempunyai hubungan tradisi dengan Moscow.

Juga ditimbulkan betapa India lebih mudah berhubung dengan AS berbanding Beijing.

Ini kerana India adalah sebuah negara demokrasi, tidak seperti China. Ataupun Pakistan yang mempunyai tradisi pengaruh tentera dalam politik.

India pula sejak mencapai kemerdekaan mengamalkan sistem pasaran, walaupun menerima campur tangan kerajaan melalui polisi sosialis Parti Kongres pada pentadbiran awal Jawaharlal Nehru.

Pengaruh

Dari segi pentadbiran, India seperti AS mewarisi sistem British kerana kedua-duanya adalah bekas tanah jajahan Inggeris. Paling penting ialah penguasaan bahasa Inggeris oleh rakyat India dan ini memudahkan negara itu menerima pengaruh AS dan Barat secara terbuka. Ini mempercepatkan kemasukan India dalam industri teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Walaupun China mempunyai penduduk paling banyak di dunia dan menjadikan Mandarin sebagai bahasa paling banyak digunakan manusia tetapi ia tidak mampu mencabar kedudukan bahasa Inggeris sebagai bahasa global dan internasional.

Harus diterima bahawa bahasa Inggeris lebih mudah dipelajari daripada Mandarin oleh orang bukan China. Sistem karakter China menyukarkan pembelajarannya berbanding aksara Rumi yang menjadikan bahasa Inggeris lebih fleksibel dan mudah dikuasai.

Maka AS dan dunia Barat boleh menemukan kemesraan di India berbanding dengan China. Dengan dukungan AS dan Eropah, India mampu menjadi kuasa utama mengatasi China.

Kebebasan, keterbukaan dan keanjalan di India membuatkanya lebih mampu berdepan dengan perubahan sejagat berban ding dengan China yang masih terbelenggu dengan ideologi komunis walaupun pada berbentuk politik, dan tidak ekonomi.

India juga memiliki parti komunis yang berpengaruh di kerajaan pusat dan negeri seperti di Bengal dan Kerala. Tetapi mereka mengambil bahagian dalam proses demokrasi sejak India mencapai kemerdekaan.

Asia Timur dan dunia keseluruhannya akan bermanfaat daripada pertumbuhan pesat China dan India, lebih-lebih lagi apabila kedua-duanya digandingkan.

Buat masa ini China sememangnya jauh ke depan daripada India dari segi pertumbuhan ekonominya.

Tetapi sebagai kuasa besar yang utama, India yang mempunyai budaya lebih terbuka mempunyai peluang lebih besar dan mudah diterima oleh dunia.

Mungkin apa yang dibimbangi Barat terhadap kebangkitan China hanya imaginasi seperti mana perspektif mereka terhadap Jepun sebelum ini.

Sebaliknya India mampu muncul sebagai kuasa ekonomi lebih mantap dan dapat diterima oleh masyarakat dunia.

Apa yang diperlukan oleh India adalah kestabilan dalam proses demokrasi dan hubungannya dengan negara-negara jiran. Kejayaan untuk damai antara India dan Pakistan merupakan kunci kepada kestabilan ini. Sudah tentu ia menuntut perubahan minda antara rakyat kedua negara.

Di sinilah cabaran utama kedua negara itu, dan ia memerlukan dorongan dan dukungan AS dan Eropah.

Jangan jadi pahat dan penukul

Oleh: KU SEMAN KU HUSSAIN
Sumber: Mingguan Malaysia 5 Februari 2006


Orang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita.

Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan "ketukan'' supaya sekian banyak "pahat'' membuat kerja masing-masing.

Tetapi selama mana penukul mampu mengetuk? Inilah yang berlaku dalam usaha membanteras cetak rompak yang menjadi barah dalam industri hiburan dan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT). Sekalipun memerangi cetak rompak di bawah bidang kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) tetapi agensi-agensi kerajaan yang lain turut mempunyai tanggungjawab.

Bagaimanapun yang hanya kelihatan bersungguh-sungguh memerangi cetak rompak produk muzik dan perisian komputer hanyalah KPDNHEP. Jadi tidak salah kalau kita bertanya apa sudah jadi dengan agensi lain seperti pihak berkuasa tempatan (PBT), polis, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas)?

Gerakan menggempur kegiatan cetak rompak dilakukan sekali lagi sepanjang tahun ini. Gerakan 2006 itu akan membanteras cetak rompak hingga ke akar umbi serta mencari punca masalah seperti bertambahnya kilang cakera optik haram dan memastikan yang ada lesen tidak terlibat dalam kegiatan haram itu.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad pernah mengarahkan pembanterasan cetak rompak dilakukan secara besar-besaran pada 2003. Hasilnya sangat membanggakan kerana semua agensi kerajaan bersama-sama KPDNHEP bergerak secara bersepadu. Tahun 2003 tercatat sebagai tahun sifar cetak rompak.

Banyak pihak dalam industri mengharapkan usaha membanteras cetak rompak dilakukan secara konsisten oleh agensi-agensi berkenaan. Mereka sentiasa mengharapkan kerja membanteras cetak rompak dilontarkan kepada KPDNHEP saja. Dengan kakitangan dan pegawai penguat kuasa yang terhad, kita sangat memahami kesukaran yang dihadapi oleh KPDNHEP.

Tetapi selepas 2003 sedikit demi sedikit kegiatan cetak rompak bertunas kembali. Daripada angka sifar, dalam masa dua tahun, keadaan menjadi seperti sebelum gerakan besar-besaran 2003. Apa puncanya? Apakah keadaan ini berlaku disebabkan kelemahan daripada aspek perundangan atau ada undang-undang tetapi tidak dilaksanakan?

Dengan sekian banyak akta yang berkaitan pembanterasan cetak rompak misalnya Akta Cakera Optik, Akta Hakcipta 1987 atau Akta Perihal Dagangan, secara teorinya cetak rompak tidak mempunyai ruang untuk tumbuh, berkembang dan menguasai industri hiburan dan ICT. Tetapi apabila undang-undang tidak dilaksanakan khususnya oleh PBT seperti Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), maka tidak hairanlah terpaksa wujud Gerakan 2006.

Apakah Gerakan 2006 akan mengulangi kejayaan 2003 dan juga kegagalan selepas tidak ada lagi ``penukul'' yang mengetuk agensi-agensi yang terlibat? Apabila semua kerja-kerja pembanterasan cetak rompak diserahkan bulat-bulat kepada KPDNHEP, kegagalan pasti akan berulang. Ini bukan kerana kelemahan KPDNHEP tetapi kerja membanteras menuntut gerakan bersepadu.

Secara jujur kita patut bersimpati dengan tenaga manusia yang terhad di bahagian penguatkuasaan KPDNHEP. Sekalipun terhad bahagian penguatkuasaan melaksanakan tugas dengan cemerlang. Mereka merampas, menggempur kilang-kilang cakera optik haram malah mengheret pihak yang tidak bertanggungjawab ke muka pengadilan.

Bagaimanapun PBT tidak berbuat apa-apa. Mereka tidak agresif seperti selepas diarahkan oleh Perdana Menteri pada 2003 lalu. Maknanya bukanlah tidak ada undang-undang untuk dikenakan tetapi tidak dilaksanakan secara penuh tanggungjawab. Apakah DBKL akan berkata mereka tidak tahu Jalan Petaling atau Jalan Imbi menjadi lubuk cetak rompak?

Antara statistik yang menjadi "kenangan'' kita semua pada 2003 ialah penurunan jumlah premis terbuka yang menjual CD dan VCD daripada 2,386 kepada 163 pada penghujung 2003. Sementara itu antara kejayaan besar KPDNHEP tahun ini ialah merampas mesin memproses DVD cetak rompak di Semenyih yang bernilai lebih RM20 juta.

Sasaran pihak penguatkuasaan kementerian itu ialah 20 kilang haram serta 38 kilang berlesen tetapi ada antaranya terlibat dalam kegiatan cetak rompak. Selain itu kita juga tetap tertanya-tanya apakah yang dilakukan oleh kilang yang mempunyai lesen dengan saiz pasaran produk dalam negara ketika ini. Cetak rompak sebenarnya suatu penyakit sosial yang serius. Kegiatan tidak bermoral ini telah memberikan label yang buruk kepada Malaysia di mata dunia. Bukan itu saja malah cetak rompak juga menjadi faktor yang boleh menjejaskan kelancaran Koridor Raya Multimedia (MSC) apabila begitu banyak perisian komputer dicetak rompak.

Keseriusannya bukan main-main. Misalnya pada tahun 1998 pihak United State Trade Representative (USTR) telah menyenaraikan Malaysia sebagai negara dalam List 301. Negara yang tersenarai dalam 301 adalah yang mempunyai kadar cetak rompak yang tinggi dan ini menjadi rujukan syarikat luar yang mahu melabur dalam bidang perisian komputer di sesebuah negara.

Sementara daripada perspektif sosio- budaya pula, cetak rompak bukanlah sekadar kegiatan haram yang menjejaskan pendapatan golongan artis. Sebaliknya ia boleh mengubah pola sosial dengan menyuburkan kegiatan jenayah terancang dan diterima sebagai satu kebiasaan.

Maka kerana itu dalam agenda Gerakan 2006 untuk membanteras cetak rompak, selain bertindak merampas dan membawa ke muka pengadilan, usaha membanteras juga perlu menekan aspek sosial. Masyarakat perlu ditekankan bahawa mereka juga bertanggungjawab membanteras jenayah.

Tahun 2003 menjadi bukti bahawa tidak ada mustahilnya untuk kita mencapai kejayaan menjadikan negara ini sifar cetak rompak. Maka Gerakan 2006 tidak ada alasan untuk gagal kalau KPDNHEP dibantu oleh agensi-agensi kerajaan yang lain. Ingat jangan ulangi cerita pahat dengan penukul.

Jangan jadi pahat dan penukul

Oleh: KU SEMAN KU HUSSAIN
Sumber: Mingguan Malaysia 5 Februari 2006


Orang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita.

Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan "ketukan'' supaya sekian banyak "pahat'' membuat kerja masing-masing.

Tetapi selama mana penukul mampu mengetuk? Inilah yang berlaku dalam usaha membanteras cetak rompak yang menjadi barah dalam industri hiburan dan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT). Sekalipun memerangi cetak rompak di bawah bidang kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) tetapi agensi-agensi kerajaan yang lain turut mempunyai tanggungjawab.

Bagaimanapun yang hanya kelihatan bersungguh-sungguh memerangi cetak rompak produk muzik dan perisian komputer hanyalah KPDNHEP. Jadi tidak salah kalau kita bertanya apa sudah jadi dengan agensi lain seperti pihak berkuasa tempatan (PBT), polis, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas)?

Gerakan menggempur kegiatan cetak rompak dilakukan sekali lagi sepanjang tahun ini. Gerakan 2006 itu akan membanteras cetak rompak hingga ke akar umbi serta mencari punca masalah seperti bertambahnya kilang cakera optik haram dan memastikan yang ada lesen tidak terlibat dalam kegiatan haram itu.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad pernah mengarahkan pembanterasan cetak rompak dilakukan secara besar-besaran pada 2003. Hasilnya sangat membanggakan kerana semua agensi kerajaan bersama-sama KPDNHEP bergerak secara bersepadu. Tahun 2003 tercatat sebagai tahun sifar cetak rompak.

Banyak pihak dalam industri mengharapkan usaha membanteras cetak rompak dilakukan secara konsisten oleh agensi-agensi berkenaan. Mereka sentiasa mengharapkan kerja membanteras cetak rompak dilontarkan kepada KPDNHEP saja. Dengan kakitangan dan pegawai penguat kuasa yang terhad, kita sangat memahami kesukaran yang dihadapi oleh KPDNHEP.

Tetapi selepas 2003 sedikit demi sedikit kegiatan cetak rompak bertunas kembali. Daripada angka sifar, dalam masa dua tahun, keadaan menjadi seperti sebelum gerakan besar-besaran 2003. Apa puncanya? Apakah keadaan ini berlaku disebabkan kelemahan daripada aspek perundangan atau ada undang-undang tetapi tidak dilaksanakan?

Dengan sekian banyak akta yang berkaitan pembanterasan cetak rompak misalnya Akta Cakera Optik, Akta Hakcipta 1987 atau Akta Perihal Dagangan, secara teorinya cetak rompak tidak mempunyai ruang untuk tumbuh, berkembang dan menguasai industri hiburan dan ICT. Tetapi apabila undang-undang tidak dilaksanakan khususnya oleh PBT seperti Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), maka tidak hairanlah terpaksa wujud Gerakan 2006.

Apakah Gerakan 2006 akan mengulangi kejayaan 2003 dan juga kegagalan selepas tidak ada lagi ``penukul'' yang mengetuk agensi-agensi yang terlibat? Apabila semua kerja-kerja pembanterasan cetak rompak diserahkan bulat-bulat kepada KPDNHEP, kegagalan pasti akan berulang. Ini bukan kerana kelemahan KPDNHEP tetapi kerja membanteras menuntut gerakan bersepadu.

Secara jujur kita patut bersimpati dengan tenaga manusia yang terhad di bahagian penguatkuasaan KPDNHEP. Sekalipun terhad bahagian penguatkuasaan melaksanakan tugas dengan cemerlang. Mereka merampas, menggempur kilang-kilang cakera optik haram malah mengheret pihak yang tidak bertanggungjawab ke muka pengadilan.

Bagaimanapun PBT tidak berbuat apa-apa. Mereka tidak agresif seperti selepas diarahkan oleh Perdana Menteri pada 2003 lalu. Maknanya bukanlah tidak ada undang-undang untuk dikenakan tetapi tidak dilaksanakan secara penuh tanggungjawab. Apakah DBKL akan berkata mereka tidak tahu Jalan Petaling atau Jalan Imbi menjadi lubuk cetak rompak?

Antara statistik yang menjadi "kenangan'' kita semua pada 2003 ialah penurunan jumlah premis terbuka yang menjual CD dan VCD daripada 2,386 kepada 163 pada penghujung 2003. Sementara itu antara kejayaan besar KPDNHEP tahun ini ialah merampas mesin memproses DVD cetak rompak di Semenyih yang bernilai lebih RM20 juta.

Sasaran pihak penguatkuasaan kementerian itu ialah 20 kilang haram serta 38 kilang berlesen tetapi ada antaranya terlibat dalam kegiatan cetak rompak. Selain itu kita juga tetap tertanya-tanya apakah yang dilakukan oleh kilang yang mempunyai lesen dengan saiz pasaran produk dalam negara ketika ini. Cetak rompak sebenarnya suatu penyakit sosial yang serius. Kegiatan tidak bermoral ini telah memberikan label yang buruk kepada Malaysia di mata dunia. Bukan itu saja malah cetak rompak juga menjadi faktor yang boleh menjejaskan kelancaran Koridor Raya Multimedia (MSC) apabila begitu banyak perisian komputer dicetak rompak.

Keseriusannya bukan main-main. Misalnya pada tahun 1998 pihak United State Trade Representative (USTR) telah menyenaraikan Malaysia sebagai negara dalam List 301. Negara yang tersenarai dalam 301 adalah yang mempunyai kadar cetak rompak yang tinggi dan ini menjadi rujukan syarikat luar yang mahu melabur dalam bidang perisian komputer di sesebuah negara.

Sementara daripada perspektif sosio- budaya pula, cetak rompak bukanlah sekadar kegiatan haram yang menjejaskan pendapatan golongan artis. Sebaliknya ia boleh mengubah pola sosial dengan menyuburkan kegiatan jenayah terancang dan diterima sebagai satu kebiasaan.

Maka kerana itu dalam agenda Gerakan 2006 untuk membanteras cetak rompak, selain bertindak merampas dan membawa ke muka pengadilan, usaha membanteras juga perlu menekan aspek sosial. Masyarakat perlu ditekankan bahawa mereka juga bertanggungjawab membanteras jenayah.

Tahun 2003 menjadi bukti bahawa tidak ada mustahilnya untuk kita mencapai kejayaan menjadikan negara ini sifar cetak rompak. Maka Gerakan 2006 tidak ada alasan untuk gagal kalau KPDNHEP dibantu oleh agensi-agensi kerajaan yang lain. Ingat jangan ulangi cerita pahat dengan penukul.

Jalan selamat untuk Iran

Oleh: ZIN MAHMUD
Sumber: Mingguan Malaysia 5 Februari 2006


TERDAPAT dua senario ekstrem daripada ketegangan yang berlaku antara Iran dengan Amerika Syarikat (AS) pada waktu ini. Pertama, Iran beralah dan menghentikan program nuklearnya.

Kedua, AS melakukan serangan dan memusnahkan loji nuklear.

Kedua-dua senario ini berakhir dengan kemusnahan loji nuklear Iran.

Tetapi proses dan kesannya akan berbeza Andai kata, Iran beralah, mesti ada sebabnya. Sama ada ia beralah kerana tidak tahan dengan tekanan AS, ataupun mendapat habuan daripada apa yang dikehendaki daripada Barat.

Itu dari sudut luar. Dalam negeri, politik dalaman negara itu juga perlu diperhitungkan. Mesti terdapat perkembangan dalam negeri yang mendorong presidennya, Mahmoud Ahmadinejad melakukan sesuatu tindakan dan polisi.

Walaupun beliau seorang presiden tetapi dalam apa jua tindakan, beliau terpaksa bergantung kepada sokongan politik dalam negara. Baik daripada ulama yang berpengaruh, tentera, dan rakyat seluruhnya.

Dari segi ideologi, Mahmoud yang disifatkan oleh media Barat sebagai fundamentalis garis keras mempunyai pendirian jelas, iaitu mempertahankan hak Iran memiliki senjata bagi mempertahankan diri. Tetapi sikap ini sebenarnya tidak boleh dikaitkan dengan ideologi fundamentalis garis keras Islam.

Sikap mempertahankan hak mempersenjatakan diri adalah universal yang dimiliki oleh semua kerajaan berdaulat. Bukan saja Iran. Ia dipegang juga oleh Korea Utara, China, malah AS. Untuk menyatakan bahawa pendirian Mahmoud itu adalah kerana ideologi juga kurang tepat.

Apabila disebut fundamentalis bermaksud, segala dasar negara hendak diasaskan kepada fahaman yang berlandaskan agama, melalui tafsiran yang disepakati oleh komuniti berkenaan.

Justeru, adakah usaha membangunkan nuklear merupakan sebahagian daripada fahaman fundamentalis Islam? Mahmoud sendiri dalam satu ucapannya menyatakan bahawa Islam tidak membenarkan penggunaan senjata nuklear kerana ia memusnahkan manusia yang tidak bersalah, haiwan dan harta benda. Islam melarangnya.

Maka beliau menegaskan bahawa apa yang dilakukan oleh Iran berhubung loji nuklear adalah untuk keperluan tenaga.

Tetapi pastinya, AS tidak mempercayainya. Ini kerana pertama, dalam politik antarabangsa, taktik dan strategi akan mengatasi apa saja ideologi, walaupun begitu muluk. Manusia menggunakan hujah agama dan ideologi untuk matlamat politik - ia berlaku dalam sejarah dan sudah menjadi sebahagian daripada tingkah laku manusia.

Di pihak Iran pula, Mahmoud dan pihak berkuasa di Iran faham, bahawa AS mempercayai apa yang dikatakan oleh Iran.

Apa yang berlaku pada Iran dan AS ialah persaingan diplomatik dengan meletakkan keutamaan pada kepentingan negara masing-masing melalui cara tarik tali yang mereka pilih.

Justeru, kalau hendak disebut bahawa ideologi yang dipegang oleh Mahmoud dalam soal ini adalah nasionalisme Iran yang berasaskan pada kaedah keras warisan daripada Revolusi Islam Iran tahun 1979 seperti digariskan oleh Allahyarham Ayatollah Khomeini.

Maka cara Iran menghadapi AS perlu dilihat dalam konteks hubungannya dengan kuasa besar itu dari zaman Shah Reza Pahlavi hingga membawa kepada revolusi tersebut. Iran tidak seperti negara lain yang boleh menerima AS kerana Washington sendiri melayan Teheran berbeza.

Dari sudut lain, pertembungan AS dengan Iran adalah seperti buku dengan ruas.

Kalau Republik Islam Iran lahir daripada revolusi, maka begitu juga dengan AS yang ditubuhkan pada tahun 1776.

AS adalah sebuah negara fundamentalis juga, lebih-lebih lagi yang memerintah negara itu adalah Parti Republican di mana George W. Bush merupakan daripada kalangan mereka.

Fundamentalisme ideologi Amerika juga mempunyai landasan agama, iaitu Kristian Protestan kemudian ia bercampur dengan sekularisme, liberalisme, konservatisme membentuk satu fahaman tersendiri yang mahu diterapkan ke seluruh dunia.

Di atas fahaman humanisme, ideologi Amerika ini juga tidak membenarkan pembunuhan ramai melalui bom. Kalau Bush menentang pengguguran janin, atas nama agama, maka sudah tentu beliau juga tidak dapat menerima sebarang pembunuhan yang melibatkan orang awam tidak bersalah.

Itu seharusnya menjadi fahaman politik Amerika. Maka wajarlah bagi kuasa besar itu menghalang mana-mana pihak untuk memiliki senjata pemusnah besar-besaran (WMD). Washington menceroboh Iraq kerana WMD. Usaha kerasnya menghalang pembangunan nuklear di Iran dan Korea Utara adalah atas sebab ini.

Tetapi dunia tidak dapat mempercayai perkara ini. Fahaman kemanusiaan diatasi oleh keperluan politik. AS adalah negara yang pertama membangun bom nuklear. Ia juga yang satu-satunya menggunakannya hingga musnah Hiroshima dan Nagasaki.

Banyak pihak dalam AS yang menyesali perbuatan berkenaan tetapi fahaman arus perdana di negara itu menerimanya. Senjata nuklear hanya wajar dimiliki oleh negara yang boleh dikawalnya. Maka AS, Israel dan sekutu-sekutunya dibenarkan memilikinya kerana mereka adalah sahabat Washington dan dapat dipercayai.

Tetapi Iran tidak dapat dipercayai, maka Bush menegaskan dalam ucapan negaranya, State of the Union address Selasa lalu bahawa dunia tidak dapat menerima bahawa Iran patut memiliki senjata nuklear. Siapakah dunia? Apabila disebut dunia, ia bermaksud AS kerana Washington menganggap diri mereka sebagai ketua.

Mungkin banyak negara yang menerima AS sebagai ketua dunia. Tetapi tidak Iran. Bukan saja sebagai Republik Islam, Teheran tidak akan mengiktiraf lain-lain kuasa mengatasinya, walaupun ia sebenarnya lemah tetapi dalam sejarah bangsa Parsi, mereka tidak mengiktiraf kekuasaan tamadun lain ke atas mereka.

Dari segi sejarah budaya, bangsa Parsi menentang Yunani, Rom, Arab dan Mongol. Walaupun mereka lemah dan pernah dikalahkan tetapi bangsa Parsi tidak mahu tunduk pada sesiapa.

Mungkin keberanian Mahmoud ada sebabnya. Terdapat penganalisis yang menyebut kemungkinan punca keberanian ini adalah kesedarannya bahawa AS berada dalam kedudukan lemah. Dengan masalah di Iraq, Washington dianggap tidak berupaya untuk melakukan serangan baru.

Keberanian Mahmoud bukan sangat diperlihatkan melalui sikapnya berhubung isu nuklear ini tetapi juga kenyataan-kenyataan beliau mengenai Israel dan Yahudi.

Kenyataannya bahawa Israel patut dimusnahkan dan diwujudkan di Eropah, serta menafikan berlakunya Holocaust menyentak sensitiviti Barat - baik di kalangan rejim Tel Aviv mahupun di AS dan Eropah.

Ada penganalisis melihat bahawa kenyataan itu menunjukkan bahawa Mahmoud kurang matang. Tetapi apa saja tindakan beliau, ia tidak dilakukan sendirian, mestinya beliau mendapat dukungan daripada kuasa-kuasa politik di negara itu.

Malah beliau dapat dilihat sebagai sengaja menimbulkan kemarahan Barat. Maka Barat pun faham, mereka juga menunjukkan kemarahan. Mungkinkah kenyataan beliau ini mendorong kepada sikap keras AS terhadapnya?

Dalam banyak-banyak aliran politik di AS, Bush mewakili garis keras. Fahamannya, neo-konservatisme yang mendorong kepada pelancaran perang ke atas Afghanistan dan Iraq bukanlah dipegang oleh Bush sebagai seorang Presiden. Beliau hanya mewakili suatu kumpulan kolektif yang bersifat fundamentalis terhadap pegangan ini.

Sudah tentu pelbagai pakar dan pemikir politik AS membuat kajian tentang Mahmoud dan kenyataan-kenyataannya itu. Perlu diingat bahawa proses politik dan diplomasi AS khususnya mengenai Asia Barat mempunyai pelbagai lapisan dimensi. Di permukaan, yang kelihatan hanya politik, ekonomi dan ketenteraan. Tetapi di sebaliknya terdapat perisikan, agensi pemikir dan faktor budaya.

Ada pertimbangan bahawa Mahmoud bertindak sedemikian bukan kerana melihat AS lemah, sebaliknya ia menunjukkan kedudukan Presiden itu, serta rejim agama di Teheran dalam kedudukan goyah. Maka bermain politik dengan AS akan membawa penyatuan serta sokongan rakyat Iran kepada Mahmoud.

Sememangnya Mahmoud menang pilihan raya presiden Iran tahun lalu dengan sokongan besar rakyatnya. Kemenangannya mengejutkan AS kerana mereka berkira bahawa rakyat Iran sudah jemu dengan rejim agama.

Kalau seseorang berjalan di Teheran dan berjaya berbual dengan sesiapa yang bercakap bahasa Inggeris, umumnya mereka menyokong reformis dan menolak rejim fundamentalis. Iran sedang berpecah. Di bandar, golongan elit dan intelektual menentang rejim agama. Golongan luar bandar dan susah memilih Mahmoud.

AS faham keadaan ini dan mereka melihat Mahmoud lemah. Maka Bush tanpa teragak-agak menyatakan bahawa AS mahu rakyat Iran hidup bebas.

Dari segi budaya, rakyat Iran mempunyai hubungan lebih rapat dengan AS berbanding dengan lain-lain bangsa di Asia Barat.

Shah Iran telah membentuk asas budaya di mana rakyat Iran meletakkan kekaguman dan kecenderungan terhadap AS.

Walaupun rakyat Iran menyokong Khomeini semasa revolusi dahulu, generasi baru sudah muncul dan mereka juga mahu mengecapi nikmat budaya moden yang dicipta oleh Amerika. Maka semasa kemunculan gerakan reformis, sudah timbul kata-kata bahawa revolusi kedua sedang berlaku.

Dalam keadaan ini, Bush berani menyatakan bahawa rakyat Iran menyebelahinya dan bukannya Mahmoud. Jika melihat sudut ini, maka yang lemah bukannya Bush tetapi Mahmoud.

Sama ada Bush atau Mahmoud yang lemah, wajar juga dikaitkan dengan apa yang berlaku di Iraq.

Kalau Bush melihat rakyat Iran menyebelahinya, maka pandangan itu jugalah yang dilemparkan kepada rakyat Iraq.

Bagi Washington, Iraq menjadi contoh penting kepada Iran. Dalam perang yang sedang berlaku sekarang, golongan Syiah, yang semazhab dengan Iran berada di pihak AS.

Buat masa ini pula, perbicaraan Saddam Hussein sedang berlangsung dan Teheran berada di pihak AS kerana bekas diktator itu merupakan musuh kuat Republik Islam.

Tetapi Iran seolah-olah sedang melalui proses yang sama dengan Iraq dalam konfrontasi dengan AS. Ia dikaitkan dengan WMD dan sekali lagi berhubung pula dengan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA).

Tanda-tanda usaha perubahan rejim sudah disebut oleh Bush melalui hasrat kuasa besar itu mahu rakyat Iran bebas.

Adakah AS akan menceroboh Iran sepert yang dilakukannya ke atas Iraq? Jawapannya tidak.

Washington mahu menjatuhkan Republik Islam tetapi bukan melalui tentera luar. Kenyataan ini pernah dikeluarkan lama dahulu.

Kalau berlaku pun serangan untuk memusnahkan loji nuklear, ia boleh dilakukan oleh Israel, tidak perlu AS. Israel mempunyai sebab untuk memusnahkan loji itu kerana ia mengancam keselamatannya. Lagipun kenyataan Mahmoud hanya mengukuhkan hujah rejim Tel Aviv.

Maka serangan seperti yang pernah dilakukan ke atas Ossirak di Iraq pada tahun 1982 boleh dilakukan semula.

AS mahu perubahan berlaku di Iran, tetapi dari dalam. Mahmoud seolah-olah memberi mesej kepada Bush bahawa jika AS menyerang Iran, apa yang dihadapi tenteranya akan lebih dahsyat daripada apa yang berlaku di Iraq.

Tentera revolusi Iran, Basiji lebih tersusun daripada penentang-penentang AS di Iraq yang dikaitkan dengan Al-Qaeda itu.

Sebaliknya mungkinkah serangan AS ke atas Pakistan pula, walaupun tidak menepati sasaran dan membunuh orang awam adalah semata-mata sebagai mesej kepada Mahmoud?

Timbul satu persoalan, adakah apa yang dihadapi oleh Iran kini mempunyai kaitan dengan kemenangan Hamas di Palestin dan penyiaran kartun menghina Nabi di Eropah? Atau ia hanya kebetulan.

Hubungan istimewa Saudi-Malaysia

Oleh: Zin Mahmud (WARTAWAN UTUSAN)
Sumber: Utusan Malaysia 1 Februari 2006


Rakyat Malaysia, khususnya orang Melayu Islam mempunyai pandangan istimewa terhadap Arab Saudi. Kedudukan negara itu di mana terletaknya Masjidilharam menjadikannya demikian.

Tetapi dari segi politik pun, Arab Saudi memainkan peranan penting dalam dunia Islam. Bukan saja pejabat sekretariat Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) terletak di Jeddah tetapi negara itu memainkan peranan besar dalam usaha penubuhannya.

Negara Arab Saudi yang ditubuhkan setelah kejatuhan Khalifah Uthmaniah yang berpusat di Istanbul menjadikannya sebagai pewaris kepada kepimpinan dunia Islam secara tidak rasmi.

Sejarah dunia kontemporari telah mencatatkan peranan besar Almarhum Almalik Faisal Abdul Aziz dalam usaha menyatukan umat Islam melalui penubuhan OIC setelah Masjidil Aqsa dibakar pada tahun 1969.

Baginda juga berjaya menggerakkan senjata minyak melalui embargonya selepas Perang Ramadan pada tahun 1973 yang meningkatkan popularitinya dan negara Arab Saudi di kalangan umat Islam.

Tetapi usaha besar kerajaan Arab Saudi meningkatkan kemudahan dan pembangunan Masjidilharam dan Masjid Nabawi amat dihargai umat Islam termasuk rakyat Malaysia.

Maka apabila dalam minggu ini, ibu negara Kuala Lumpur yang menyambut Hari Wilayah Persekutuan hari ini turut dihiasi dengan bendera-bendera Arab Saudi, yang berwarna hijau dan terterakan kalimah ``Tauhid: Tiada Tuhan Melainkan Allah dan Muhammad itu Pesuruh Allah'', ia mendatangkan suasana istimewa bagi ibu kota itu.

Bendera paling istimewa di dunia itu menghiasi jalan-jalan raya Kuala Lumpur sebagai sempena kunjungan rasmi Raja Arab Saudi, Almalik Abdullah Abdul Aziz Al-Saud.

Bertambah indah ialah apabila negara sedang menyambut Maal Hijrah sempena Awal Muharam sebagai memperingati hijrah Rasulullah s.a.w. dari Mekah ke Madinah.

Ini merupakan kunjungan rasmi kedua raja Arab Saudi ke Malaysia dalam sejarah kedua-dua negara. Lawatan rasmi pertama dilakukan oleh Almalik Faisal 36 tahun lalu apabila baginda menerima undangan Yang di-Pertuan Agong ketika itu, Almarhum Sultan Ismail Nasiruddin Shah.

Bermakna

Kunjungan ini amat bermakna bagi Malaysia kerana ia adalah lawatan rasmi baginda ke negara Islam yang pertama sejak ditabalkan menjadi raja keenam Arab Saudi pada 1 Ogos lalu.

Dua negara yang telah baginda lawati sebagai raja sebelum ini ialah China dan India.

Lawatan baginda ke Malaysia sebelum ini ialah ketika menghadiri Sidang Kemuncak OIC pada Oktober 2003 selaku Tengku Mahkota.

Keistimewaan ini juga jelas apabila kebarangkatan tiba baginda di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) disambut sendiri oleh Yang di-Pertuan Agong, Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail dan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Turut hadir ialah Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar.

Ternyata hubungan antara dunia Melayu dan dunia Arab bukan saja meliputi dimensi agama tetapi juga darah keturunan.

Bagi orang Melayu, dunia Arab khususnya kota-kota tradisi seperti Mekah, Madinah, Jeddah dan Kaherah sudah tidak asing lagi. Sementara kota-kota Arab baru seperti Amman, Riyadh dan Dubai semakin bertambah penting bagi rakyat Malaysia.

Bagi orang Arab pula, Malaysia sudah mula menjelma sebagai destinasi kunjungan pelancong yang bertambah penting.

Kedua-dua dunia Arab dan dunia Melayu meliputi ruang geografi yang luas dan strategik. Dunia Arab terbentang luas dari Maghribi hingga ke Yemen sementara dunia Melayu meliputi kepulauan Asia Tenggara.

Hubungan kedua dunia ini bermula dengan kehadiran saudagar-saudagar Arab yang sampai ke Asia Tenggara untuk berdagang.

Melaka pada abad ke-16 menjadi hab kepada jalinan dunia Arab dan dunia Melayu.

Kapal dagang dari Basrah (kini di Iraq) belayar sampai ke Melaka dan terus ke Maluku, kini di Indonesia.

Pengislaman alam Melayu membawa tamadun Arab ke dunia sebelah ini, bertapak di Aceh, ia tersebar luas meliputi dunia Melayu, termasuk pulau Jawa sehingga ke Mindanao dan Maluku.

Maka Aceh dan Kelantan dikenali sebagai Serambi Mekah yang menggambarkan tentang hubungan erat antara dua dunia ini.

Hubungan budaya, politik dan ekonomi yang terjalin antara dunia Arab dan dunia Melayu musnah dengan kedatangan penjajah Barat. Kini yang tinggal hanyalah hubungan agama.

Justeru, aktiviti OIC dan usaha meningkatkan hubungan ekonomi antara kedua dunia khususnya antara Malaysia dan Arab Saudi menjadi usaha tapak demi tapak untuk memperbaiki kedudukan hubungan dua rantau ini.

Namun dalam zaman moden ini, Arab Saudi menjadi antara negara dunia paling penting kerana kehadiran minyak yang banyak di situ. Bukan saja di Arab Saudi tetapi juga di negara-negara Arab yang lain, khususnya di kawasan Teluk Parsi.

Sementara di Asia Tenggara, minyak juga memainkan peranan penting dalam memberikan kemakmuran kepada umat Islam. Baik di Brunei, Malaysia mahupun Indonesia.

Tetapi pada masa depan apabila keperluan tenaga akan berpindah ke biodiesel yang berasaskan minyak sawit, negara-negara di Asia Tenggara akan menjadi bertambah penting dan strategik dalam arena ekonomi dan politik antarabangsa.