Makna bersejarah perjanjian Iraq – Syria

Oleh: ZIN MAHMUD
Sumber: Mingguan Malaysia 26 November 2006


Selasa lalu, Menteri Luar Syria, Walid Moallem yang berada di Baghdad menandatangani perjanjian memulihkan hubungan diplomatik antara negaranya de ngan Iraq setelah terputus selama 24 tahun. Ia ditandatangani juga oleh Menteri Luar Iraq, Hosyar Zebari.

Dari segi politik, peristiwa ini mengejutkan kerana Iraq masih berada di bawah penguasaan AS, negara yang menjadi musuh ketat Syria.

Dari segi sejarah, ia mempunyai makna besar kerana pada zaman silam, Syria dan Iraq merupakan wilayah yang dikenali sebagai Syam.

Dalam sirah Rasulullah s.a.w., antara nama wilayah yang sering disebut dan dianggap penting ialah Syam. Wilayah ini terkenal sebagai tempat di mana kaum Quraisy berniaga, termasuk Rasulullah.

Episod ini penting kerana dalam kunjungan pertama ke Syam, baginda yang berusia 12 tahun mula terdedah tentang tamadun dan sejarah konflik geopolitik antara Rom Bizantium dengan Parsi yang diperoleh melalui perbualan daripada saudagar-saudagar lain yang ikut serta kabilah.

Tetapi kemuncak perjalanan itu adalah pertemuan dengan paderi Nasrani, Bahira di Basrah. Bahira yang merupakan seorang cendekiawan mahir dalam kitab-kitab lama menemui Abu Talib untuk memberitahu mengenai kenabian Rasulullah dan kesannya kepada orang Yahudi.

Perjalanan kedua baginda ke Syam adalah sebagai peniaga untuk Saidatina Khadijah. Perniagaan baginda berjaya tetapi lebih daripada itu, Rasulullah menambahkan ilmu pengetahuannya mengenai agama penduduk Syam yang terdiri daripada pelbagai mazhab Nasrani dan Yahudi. Ketika itu Syam adalah sebahagian daripada empayar Rom dan menjadi rebutan dengan Parsi.

Selepas kemangkatan Rasulullah, Syam berada di bawah pemerintahan Islam dengan Sayidina Muawiyah menjadi gabenor berpusat di Damsyik, dahulunya merupakan kota Rom.

Semasa pemerintahan Khalifah Ali Abu Talib, berlaku pertembungan dengan Muwaiyah. Bermulalah perbalahan yang kesannya hari ini adalah pertembungan antara Syiah dan Sunnah waljamaah.

Di peringkat awal, Muawiyah berjaya menyandang jawatan khalifah apabila Sayidina Ali dibunuh oleh golongan yang kecewa dengan perbalahan kedua-dua belah pihak iaitu Muawiyah dan Ali. Tetapi mereka hanya berjaya membunuh Ali, dan tidak Muawiyah.

Khalifah Muawiyah mengubah karakter Islam daripada sebuah gerakan golongan tertindas berpusat di Madinah kepada negara imperial dengan Damsyek sebagai kota empayar dengan bermulanya Khilafah Umayyah.

Sudah tentu mereka yang menentang cara Muawiyah ini menyebelah golongan yang berpendapat bahawa pengganti Sayidina Ali seharusnya keturunannya, iaitu puteranya, Sayidina Hassan. Golongan ini dipanggil Syiah Ali atau parti Ali, dan bermulanya gerakan ini.

Apabila muncul gerakan Abasiah, golongan Syiah menyokong mereka untuk menjatuhkan Umayyah. Akhirnya mereka berjaya dan ibu negara khilafah dipindahkan ke kota baru, Baghdad.

Ternyata Damsyik dan Baghdad muncul sebagai mercu tanda kota dalam tamadun Islam.

Dalam zaman moden ini, negeri Syam sudah tidak ada lagi. Yang ada di tapaknya ialah Syria dan Iraq di mana Damsyik dan Baghdad menjadi ibu kota bagi kedua-dua negara itu.

Syria dan Iraq adalah wilayah khilafah Uthmaniah yang kemudian masing-masing menjadi tanah jajahan Perancis dan Britain.

Ia kemudian mencapai kemerdekaan dan diperintah oleh raja. Tetapi tentera-tentera kedua-dua negara ini terpengaruh dengan ideologi Baath yang diasaskan oleh seorang Syria Kristian, Michel Aflaq.

Golongan ini merampas kuasa dengan kemudiannya muncul Hafez Assad sebagai presiden Syria dan Saddam Hussein, presiden Iraq. Hafez adalah bermazhabkan Alawiyah, salah sebuah aliran Syiah sedangkan Saddam bermazhabkan Sunnah waljamaah.

Ironi sejarah ialah Damsyik yang merupakan kota Muawiyah kini menjadi ibu negara Hafez, seorang Syiah Alawiah. Sementara Baghdad, ibu negara Abasiah yang gerakannya memberi tempat kepada Syiah menjadi ibu kota Saddam.

Walaupun kedua-dua Syria dan Iraq berideologikan Baathisme pada tahun 80-an, tetapi kedua-duanya bermusuhan. Malah pengasas Baathisme, Aflaq yang menentang Hafez lari ke Baghdad.

Bagi menentang Hafez, Saddam dikatakan memberi sokongan kepada Ikhwanul Muslimin Syria, sebuah gerakan Islam fundamentalis yang cuba bangkit untuk mendapatkan kuasa dan menubuhkan negara Islam Syria.

Kebangkitan Ikhwan ini tumpas dengan Damsyik membunuh beramai-ramai di markas gerakan Islam di Hama. Ekoran itu, Hafez memutuskan hubungan dengan Saddam pada tahun 1982.

Perkembangan selanjutnya lebih sengit apabila Iraq melancarkan serangan ke atas Iran dan meletus Perang Iran-Iraq. Ketika keseluruhan dunia Arab menyebelahi Saddam, Syria pula memihak kepada Teheran.

Hubungan Damsyik-Baghdad terus tidak selesa ketika mana pakatan antara Damsyik-Teheran bertambah rapat dengan Syria membenarkan Iran membantu Hizbullah bertapak di Lebanon yang dikuasainya.

Ketika Iraq mula diserang AS, Saddam berusaha untuk berbaik-baik dengan Syria dengan dikatakan banyak pemimpin Baghdad lari dan mendapat perlindungan di Syria.

Tetapi hubungan antara Iraq dan Syria tidak dapat dipulihkan apabila AS bertapak di situ lebih-lebih lagi apabila Washington sedang bermusuhan dengan Damsyik.

Apa yang wajar dilihat setelah kejatuhan Saddam pada tahun 2003, adalah Iraq yang dikuasai AS merupakan sekutu ke pada negara-negara pro-AS yang lain termasuk Israel.

Maknanya, dari kaca mata Washington, Iraq akan menyertai Jordan, Arab Saudi, Turki dan Mesir dan negara-negara Teluk Parsi yang lain, bersama Israel merupakan sahabat kuasa besar itu.

Sedangkan di pihak yang menentang AS ialah Iran, Syria, Hizbullah di Lebanon dan Hamas di Palestin.

Bagaimanapun, Iraq mempunyai kedudukan istimewa. Pihak yang menjadi sekutu AS di Iraq ialah pihak Syiah yang mempunyai hubungan baik dengan Iran dan Syria.

Buat masa ini, kejahatan Iran pada kaca mata AS ialah program nuklear republik Islam itu, berserta sokongan moral dan material negara itu kepada Hizbullah. Se mentara kejahatan Syria pula adalah pengaruh Damsyik ke atas Beirut, berserta menjadi landasan kepada pejuang Arab yang memasuki Iraq.

Syria yang walaupun dipimpin oleh elit Syiah Alawiah tetap majoriti penduduknya adalah Sunni, pastinya lebih simpati kepada Arab Sunni di Iraq. Sementara Iran, kerajaan dan rakyat adalah bersama Syiah di Baghdad.

Pemulihan hubungan diplomatik antara Syria dan Iraq juga dapat dikaitkan oleh persiapan kerajaan Baghdad untuk menghadapi keadaan pengunduran tentera AS dan sekutunya.

Kekalahan Parti Republikan dalam pilihan raya Kongres AS membuka jalan bagi pengunduran tentera AS dari Iraq. Pengaruh Iran sudah hampir pasti mengukuh, dan untuk itu imbangan perlu dicari, dan ia datang dalam bentuk Syria.

Walaupun Syria dan Iran adalah sekutu tetapi mereka mempunyai karakter berbeza yang memungkinkan pewujudan perimbangan kuasa di Iraq, lebih-lebih lagi Damsyik adalah kuasa Arab, sementara Teheran adalah Parsi.

Liga Arab sendiri membuat usul menggesa Syria dan Iraq memulihkan hubungan diplomatik. Bagi mereka yang memberi perihatian kepada soal Arab tentu mahu peranan Syria dalam politik Baghdad. Damsyik boleh memainkan peranan melindungi Arab Sunni, berserta meredakan serangan keganasan daripada kumpulan-kumpulan bersenjata yang dikaitkan dengan Al-Qaeda.

Bagi menegaskan perimbangan antara Syria dan Iraq, Presiden Jalal Talabani pula mengadakan rundingan dengan Presiden Iran, Mahmoud Ahmedinejad kelmarin.

Laporan awal menyatakan Presiden Syria, Bashar al-Assad juga mengadakan pertemuan dengan Mahmoud. Malah pertemuan tiga presiden Syria-Iraq-Iran mampu membuka implikasi politik baru Asia Barat.

Hubungan baik Syria dan Iraq mengingatkan pemerhati sejarah mengenai wilayah Syam yang terdiri daripada kedua-dua negara itu.

Tetapi ketika pemerintahan Khalifah Umayyah di Damsyik dan Abasiah di Baghdad, pemerintahan mereka bukan sekadar meliputi negara Syria dan Iraq se karang, tetapi juga meliputi hingga ke wilayah yang pada masa ini merupakan negara Lebanon, Israel, Palestin, Jordan dan Mesir di sebelah Barat, tetapi juga Iran di sebelah timur.