Berfikiran multilateralisme

Oleh: ZIN MAHMUD (Wartawan Utusan)
Sumber: Utusan Malaysia 24 Ogos 2006


ADA cadangan supaya negara ini melihat model pendidikan Jerman dan Jepun untuk mencari kaedah yang baik berbanding ikutan kepada sistem Britain-Amerika selama ini.

Sememangnya sebagai sebuah negara bekas tanah jajahan Britain, Malaysia mempunyai kecenderungan untuk menjadikannya sebagai sumber idea dalam membangunkan negara. Pengaruh fahaman Komanwel tentulah menebal.

Tetapi bukan itu saja, dunia hari ini didominasi oleh kuasa besar Amerika Syarikat (AS) yang mempunyai akar umbi dari Britain juga.

Maka sudah tentu pengaruh pemikiran Amerika-Britain amat kuat bukan saja di Malaysia tetapi juga di seluruh dunia.

Gabungan kekuatan politik, ekonomi dan budaya Amerika-Britain ini pasti menguasai dunia. Dengan adanya negara-negara besar berbahasa Inggeris seperti Australia dan Kanada mengukuhkan lagi gabungan ini.

Kagum, terikat serta tertumpu kepada Amerika-Britain ini merupakan suatu cara pemikiran unilateralisme yang tidak sempit dan merugikan bukan saja kepada negara, tetapi juga dunia.

Sesungguhnya kemajuan dan perkembangan tamadun dunia amat berdasarkan kepada kepelbagaian dan pemikiran multilateralisme adalah terbaik untuk mencari penyelesaian masalah serta mencambahkan pemikiran-pemikiran baru.

Maka antara cara untuk berfikiran multilateralisme ialah dengan memecahkan tumpuan kepada Amerika-Britain.

Pertimbangan mesti diberikan kepada negara-negara maju lain untuk mendapatkan ilham. Maka negara-negara perindustrian lain yang wajar diberi perhatian ialah Jerman, Perancis, Itali dan Jepun.

Justeru dari segi budaya filem umpamanya, rakyat negara ini tidak wajar hanya terdedah kepada Hollywood. Mereka juga harus didedahkan tentang filem dari Jerman, Perancis, Itali dan Jepun.

Tetapi lebih penting ialah sistem pendidikan Jerman, Perancis dan Jepun juga perlu diperhatikan. Kecemerlangan Jerman dalam bidang kejuruteraan dan teknologi, serta kemajuan intelektual dan kesedian Perancis juga wajar dijadikan rujukan.

Minda wajar menjadi multilateral juga. Kunci paling baik untuknya ialah mempelajari bahasa lain daripada Inggeris. Bahasa Jerman, Perancis dan Jepun akan mendedahkan rakyat negara ini kepada cara pemikiran berbeza daripada apa yang ditawarkan oleh bahasa Inggeris.

Namun begitu, melalui berbahasa Inggeris juga pun sesorang masih boleh berfikiran multilateralisme. Membaca karya Jerman dan Perancis umpamanya serta membincangkan pemikiran mereka boleh membuka ruang baru dalam minda supaya pemikiran tidak terlalu berorientasikan Amerika-Britain.

Lebih baik lagi jika diusahakan lebih banyak pelajar Malaysia dihantar ke Jerman dan Jepun dan membina institut pendidikan tinggi (IPT) berasaskan sistem kedua-dua negara itu.