Jangan memalukan gadis Kelantan

Oleh: Ku Seman Ku Hussain
Sumber: Mingguan Malaysia 27 Jun 2004


GRO adalah singkatan daripada Guest Relation Officer. Dalam bahasa Melayu ialah Pegawai Perhubungan Pelanggan. Dalam bahasa yang semua orang faham GRO adalah pekerja seks. Sama ada bahasa Inggeris atau bahasa Melayu GRO disekutukan dengan kegiatan memperagakan dan menjual diri untuk mendapatkan wang. Maknanya GRO bukan saja satu kerjaya yang tidak mulia malah sangat menjijikkan.

Kalau ada pihak mahu mempertahankan GRO bekerja mengikut aturan hidup yang betul dan mencari rezeki halal, kita boleh bahas pada forum yang lain. Tetapi untuk kali ini GRO hanya disamaertikan dengan pelacur yang menjual diri untuk mendapatkan wang. Simpan dulu hujah anda kalau anda menemui ada GRO yang baik dan mulia.

Apabila istilah GRO membawa pengertian yang tidak baik sekali gus boleh memalukan kalangan wanita. Maka hujah mengenai GRO wajar berhati-hati. Dakwaan mesti disokong dengan fakta-fakta supaya tidak kelihatan ada unsur prejudis, retorik dan hujah yang dangkal.

Kesan psikologi, trauma dan dimalukan bukan dirasai oleh GRO. Sebaliknya wanita lain yang menanggung kesan psikologi ini. Apalagi kalau spesifik kepada kelompok tertentu. Maka atas alasan apa sekalipun, hujah mesti berasaskan fakta. Malah bukan saja fakta, kredibiliti pihak yang mengeluarkan fakta juga sangat penting.

Kerana itu apabila Penasihat Majlis Belia Kelantan (MBK) Mustapa Yaacob mendakwa 13,000 gadis Kelantan jadi GRO di Lembah Klang, seluruh negara menjadi gempar. Mereka terkejut, kecewa dan sekali gus menyoal kembali, benarkah semua itu?

Gadis itu tentulah gadis Melayu. Lagilah menggemparkan. Orang tertanya-tanya begitu teruk sangatkah gadis Kelantan? Gadis Melayu terutama dari Kelantan tertekan dengan isu ini. Malangnya mereka ini tidak boleh mempertahankan diri daripada prejudis dan persepsi serong orang sekeliling.

Mustapa atau siapa saja boleh mendakwa bukan saja 13,000 malah 30,000 sekalipun. Tetapi mereka mesti bertanggungjawab dan mempertahankan dengan statistik yang sah. Kalau benar 13,000 gadis Kelantan jadi GRO di Lembah Klang, sedih atau kecewa macam mana sekalipun kita terpaksa terima kenyataan ini. Tetapi sampai sekarang, statistik yang didedahkan secara terbuka di Wacana Ekonomi dan Sosial Negeri Kelantan itu tidak dipertahankan dengan fakta.

Beberapa pihak mempersoalkan kebenaran dakwaan Mustapa. Mereka tanya dari mana Mustapa dapat statistik itu? Tetapi malangnya sehingga kini tidak ada hujah dan fakta yang meyakinkan.

Dakwaan bahawa 13,000 gadis Kelantan jadi GRO sangat serius. Sekalipun barangkali statistik ini dimanfaatkan untuk menggambarkan ketiadaan peluang pekerjaan di Kelantan, ia tetap memberikan kesan yang buruk kepada aspek moral dan juga sosial.

Ini boleh dilihat sebagai memberikan satu perspektif moral yang rendah kepada wanita. Dalam erti kata lain, wanita Melayu - Islam sanggup menjual maruah untuk mendapatkan wang. Bukanlah tidak ada yang melakukan pekerjaan itu. Tetapi soalnya kesan menjadi lebih besar dengan statistik yang luar biasa itu.

Daripada satu aspek, Mustapa mungkin mendapat keuntungan politik untuk memberikan gambaran bahawa kerajaan Kelantan pimpinan Pas gagal memberikan kemewahan kepada rakyat. Malah dakwaan ini juga mengajak khalayak melihat dasar-dasar kerajaan negeri yang gagal hingga 13,000 gadis sanggup jadi GRO.

Tetapi kita kena realistik bahawa keuntungan di segi politik tidak selalunya memberikan keuntungan jangka panjang. Dalam konteks 13,000 gadis Kelantan ini kesannya lebih memalukan golongan wanita. Malah lebih mendukacitakan lagi apabila semua gadis Kelantan menjadi bahan jenaka kerana "rakan-rakan'' mereka yang ke Lembah Klang jadi GRO.

Percayalah trauma ini bukan kecil. Golongan yang menjadi mangsa jenaka hitam ini menjadi pemarah kerana mereka semacam kehilangan keadilan sosial. Gadis Kelantan dilihat secara rambang sebagai murah dan materialistik. Tentu saja ini sangat tidak adil kepada mereka.

Berapa statistik peluang pekerjaan yang diwujudkan oleh kerajaan Kelantan dan berapa pula statistik penganggur di Kelantan? Apabila isu sesensitif ini dilontarkan tanpa hujah yang kukuh, kredibiliti individu yang memperkatakannya juga terjejas. Bagaimanapun kita tidak pasti adakah Mustapa sengaja menyembunyikan sumber, statistik dan hujah lain berkaitan isu 13,000 gadis Kelantan ini.

Secara mudah, kalau statistik menunjukkan 13,000 gadis Kelantan menjadi GRO, ini bermakna 13,000 itu telah diberkas oleh pihak berkuasa. Selalunya setelah diberkas oleh pihak berkuasa, butir-butir diri direkodkan oleh pihak berkuasa. Mustahil kita boleh membilang mereka yang jadi GRO dan tahu pula dari Kelantan tanpa penglibatan pihak berkuasa. Soalnya sekarang pihak berkuasa itu siapa?

Menurut statistik tangkapan maksiat di Kuala Lumpur oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) tahun lalu ialah 1,173 tangkapan. Sementara tahun ini sehingga April lalu ialah 393 tangkapan. Statistik 1,173 itu belum dipecahkan mengikut kaum dan tentunya penglibatan gadis Melayu sebagai GRO tidak sampai 1,173 orang.

Cuba lihat statistik pelacur di bawah umur di seluruh negara. Tahun 2000 sebanyak 373 orang dan tahun 2002 sebanyak 175 orang. Semua mereka ini diselamatkan oleh pihak berkuasa dan statistik ini didapati selepas menahan gadis-gadis terbabit.

Maknanya statistik yang tidak terbabit dalam tangkapan oleh pihak berkuasa tidak ada siapa yang tahu. Maka kerana itu kita boleh beranggapan 13,000 gadis Kelantan itu sudah ditahan oleh pihak berkuasa. Tanda tanya besar kalau tidak ada pihak berkuasa yang tampil mengaku statistik itu wujud dan betul. Kalau benar mereka kena tampil menjernihkan kekeruhan ini.

Tetapi masih jadi persoalan, misalnya pekerja seks (semua kaum) yang ditahan di Kuala Lumpur tahun lalu hanya 1,173. Bagaimana dengan dakwaan 13,000 gadis Kelantan jadi GRO di Kuala Lumpur? Adakah ini tidak termasuk dalam statistik yang dikeluarkan oleh pihak polis? Kalau bukan polis, siapa pula?

Kita juga mahu tahu adakah 13,000 orang gadis Kelantan jadi GRO itu dikira dalam jangka masa bila? Adakah 13,000 itu dalam setahun, sepuluh tahun atau sejak negara ini wujud? Kita percaya Mustapa sangat yakin dengan statistik itu. Buktinya beliau membuat spesifik bahawa 13,000 gadis itu kini berada di Lembah Klang dan bukan di Johor Bahru, Ipoh atau tempat-tempat lain.

Apabila ada elemen-elemen "sangat pasti'' ini, kita pula mempunyai kewajaran untuk mempersoalkan pihak berkuasa kenapa tidak membendung gejala sosial yang nazak ini? Ini mengalih tumpuan daripada mengkritik kerajaan Kelantan kepada mendedahkan kegagalan pihak berkuasa seperti polis, pihak berkuasa tempatan (di Kuala Lumpur) dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan.

Malangnya statistik Mustapa sangat bercanggah dengan statistik oleh PDRM iaitu pekerja seks Melayu di Kuala Lumpur yang ditahan sejak 1998 hingga 2003 ialah 274 orang, Cina 283 orang dan India 41 orang. Kalau diperincikan lagi, tahun 2001 sebanyak 77 orang dan tahun 2003 hanya enam orang.

Pegawai Turus Kongsi Gelap, Perjudian dan Maksiat Kuala Lumpur (D7), Deputi Supritenden Azhar Hamzah memberitahu majalah MASSA, kebanyakan GRO yang ditangkap adalah daripada golongan ibu tunggal, janda dan orang susah.

Berdasarkan kenyataan itu, maka kita boleh menganggap terjebaknya wanita Melayu sebagai GRO kerana desakan hidup tidak seperti dakwaan Mustapa mereka menjadi GRO kerana kemiskinan.

MASSA juga melaporkan statistik oleh Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) pada 2000 mengatakan di negara ini terdapat 142,000 pelacur dan 10,000 daripadanya bergiat di Kuala Lumpur. Bagaimanapun bekas Menteri Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat Tan Sri Zaleha Ismail memberitahu agensi berita AP tahun 1998, kerajaan tidak mempunyai data terperinci mengenai pelacur atau GRO. Ini kerana sukar untuk mendapatkan statistik secara sukarela oleh pekerja-pekerja seks di negara ini. Maknanya statistik direkodkan hasil daripada tangkapan.

Sebenarnya tidak ada siapa pun yang menafikan penglibatan wanita Melayu sebagai pekerja seks di negara ini. Ia memang wujud. Tetapi usaha membanteras memerlukan pendekatan yang bijaksana, bertanggungjawab dan berniat murni.

Read more!

Antara festival dan mimpi filem Malaysia

Oleh: Ku Seman Ku Hussain (Wartawan Utusan)
Sumber: Utusan Malaysia 26 Jun 2004


Untuk apa sesebuah festival filem diadakan? Untuk bersuka ria dalam suasana pesta, mengagih-agihkan trofi atau menilai pencapaian pada tahun yang sama? Sewajarnya bagi iklim penghayatan seni yang nipis negara ini, festival filem wajar didukung oleh ketiga-tiga perkara itu.

Sebenarnya di negara luar, festival filem adalah acara penghayatan seni.

Festival filem akan dimuatkan dengan forum, diskusi yang topiknya serius selain menayangkan filem-filem pelbagai genre. Tujuannya menghayati dan menghargai karya seni yang dihasilkan.

Festival filem penting bagi sesebuah negara yang mempunyai aktiviti pembikinan filem. Ia boleh saja dianggap sebagai `kenduri' yang diusahakan oleh warga karyawan filem untuk mereka sendiri.

Elemen `kenduri' dalam masyarakat Melayu ini juga wajar ada dalam festival filem tempatan.

Tujuannya untuk melupakan sementara kekangan birokrasi, protokol dan soal remeh-temeh yang selalu menjadi perkara penting dalam birokrasi.

Tetapi nampaknya kita belum bersedia untuk menjadikan festival filem sebagai kenduri, sambil bersuka ria, bertegur sapa, kita menilai hasil yang dituai pada tahun yang sama.

Festival Filem Malaysia (FFM) yang masuk kali ke-17 malam ini tidak meminjam konsep di atas. FFM sejak dulu lagi meminjam konsep Anugerah Academy yang kelihatan lebih kemilau berbanding acara kenduri.

Dalam direktori festival, Festival Filem Cannes dianggap lebih berprestij. Filem-filem yang dinobatkan oleh Festival Filem Cannes jauh lebih hebat dan kontroversi berbanding Anugerah Academy di Amerika Syarikat (AS).

Sejak 1929, Anugerah Academy memang merangka konsep yang gemerlapan dengan bintang-bintang. Di atas pentas, pemberi trofi silih berganti dan mereka adalah kalangan celebrity Hollywood. Tetapi Festival Filem Cannes memilih konsep yang lebih ringkas dan padat.

Bagi warga filem di dunia, mereka lebih menghormati Festival Filem Cannes berbanding Anugerah Academy. Tetapi kalangan masyarakat tempatan kita, mereka lebih mengenali Anugerah Academy yang selalu disebut Anugerah Oscar.

Lalu tidak hairanlah kalau di sini Oscar lebih popular daripada Anugerah Palm d'Or dari Cannes.

Malam ini adalah acara kemuncak FFM-17 yang berlangsung di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Malam ini juga akan diumumkan penerima beberapa anugerah utama seperti Filem Terbaik, Pengarah Terbaik, Aktor Terbaik dan Aktres Terbaik.

Setakat ini belum diketahui siapa yang akan menjulang trofi kemenangan. Cuma yang pasti malam ini tetamu di Dewan Merdeka akan sesak nafas dengan ucapan terima kasih yang berjela-jela oleh pemenang.

Malah tetamu juga kena bersedia untuk merasa rimas dengan pertanyaan "Apa khabar?'' oleh pasangan artis yang akan menyampaikan trofi. Itulah dialog yang paling banyak disebut sejak FFM-1 dan mungkin juga yang ke-17 ini.

Mungkinkah ucapan di atas pentas perlu diskripkan? Kita boleh sama-sama memikirkan kewajarannya setelah artis-artis kita `kehilangan' kata-kata yang tajam dan bernas di pentas.

Dari segi pertandingan, kali ini memperlihatkan persaingan sengit. Antara 23 filem yang bertanding, ada tiga atau empat filem yang dihasilkan dengan baik.

Sekiranya filem-filem ini tewas di gelanggang sendiri, bintangnya mungkin menyinar di festival lain di luar negara.

Secara umum, biarpun selepas 23 tahun bidang perfileman diberi perhatian oleh kerajaan dengan penubuhan Finas, kilauan yang boleh membanggakan kita masih jauh. Kalau filem-filem yang menyertai FFM-17 dijadikan indikator, yang bergerak hanya waktu bukan mutu karya.

Acuan pemikiran filem-filem yang menyertai FFM-1 dua dekad lalu masih wujud dalam filem-filem yang menyertai FFM-17 ini.

Maknanya selepas dua dekad kita tidak menyaksikan perubahan yang ketara sama ada dari segi mutu dan jumlah filem yang dihasilkan.

Malam ini selepas Dewan Merdeka ditinggalkan dengan cebisan-cebisan perada (kertas kilat) berkilau di pentas, tamatlah mimpi sementara filem kita.

Esok realiti hidup seperti biasa, wira Hollywood Spiderman 2 menunggu akan menguasai panggung kita. Korporat pun turut menaja.

Katakan apa lagi kalau bukan kita terpaksa bersaing dengan mereka?

Read more!

Filem kita bersaing di gelanggang sendiri

Oleh: Ku Seman Ku Hussain
Sumber: Utusan Malaysia 14 Jun 2004


Kita semua selalu mendengar kata-kata memujuk seperti ini; "Filem itu kalau tahap filem Malaysia dikira sudah baik''. Kemudian kita memujuk lagi atau dalam bahasa indah memberi semangat padahal sebenarnya kita hipokrit terhadap orang yang kita puji apabila berkata; "Itu filem terbaik Festival Filem Malaysia.''

Maknanya ada gelaran terbaik, sudah cukuplah bagi kita. Sebaliknya kita tidak pernah bertanya terbaik antara terbaik atau terbaik daripada yang tidak ada apa-apa. Kita boleh memuji filem kita. Terpulanglah kalau mahu memuji peningkatan kutipan di pawagam atau peningkatan mutu pembuatannya. Tetapi pada masa yang sama memuji atau tidak, bukanlah persoalan penting lagi.

Hakikatnya sama ada kita setuju atau tidak, gelanggang filem kita adalah gelanggang antarabangsa. Terbaik atau berjaya bukan lagi dalam konteks filem Malaysia. Filem kita bersaing dengan filem yang dibawa dari luar. Lalu `standard Malaysia' perlu dilupakan kerana filem kita hari ini bukan bersaing sesama sendiri. Tetapi hakikat ini yang sesetengah kita selalu sangkal. Kita masih lagi menganggap filem tempatan cukuplah sekadar ukuran Malaysia.

Memang kejam membiarkan filem Malaysia seperti yang kita semua maklum ini bersaing dengan filem dari Hollywood di pawagam. Adil atau tidak sebenarnya bukan masanya untuk kita berhujah. Hakikatnya filem tempatan berada dalam pasaran bebas dan terserah kepada kuasa pengguna untuk menentukan jatuh bangunnya.

Nampaknya tidak ada mekanisme lagi untuk membantu filem tempatan kecuali turut menjadi pemain yang aktif dalam persaingan yang kini banyak orang anggap tidak adil. Persaingan filem kita di pawagam bukan seperti filem Iran di Iran atau filem tempatan di China. Negara-negara itu menutup pintu kepada kemasukan filem luar khususnya Hollywood. Kalau ada pun peratusannya sangat kecil. Tetapi di negara ini filem tempatan menjadi minoriti dan pawagam hidup dengan keuntungan menayangkan filem Hollywood. Dengan kuasa yang ada, kita boleh memaksa pawagam memanjangkan tayangan filem tempatan. Tetapi berapa lama kita boleh memaksa pawagam untuk memberikan `khidmat sosial' yang terpaksa ini?

Jawapannya filem tempatan kena bersaing dengan filem Hollywood. Apabila sebut bersaing, orang kita mulalah berhujah bab teknologi yang tidak tergapai oleh industri filem tempatan. Kemudian kita sekali lagi rasa rendah diri disebabkan ketiadaan teknologi. Tetapi kita lupa bahawa kekuatan filem adalah cerita. Cerita dihasilkan dengan daya kreatif yang tinggi daripada lingkungan budaya dan sosial tempatan. Teknologi hanya kosmetik untuk mencantikkan wajah yang telah sedia cantik.

Kalau teknologi boleh menjawab semua persoalan tentang filem, Hollywood tentu tidak beralih ke Jepun dan Korea Selatan malah ke Thailand untuk meminjam cerita dari negara berkenaan. Di negara kita, Shuhaimi Baba telah memberikan cahaya apabila Pontianak Harum Sundal Malam masih bertahan di pawagam. Filem ini bersaing dengan sekian banyak filem Hollywood di pawagam kita. Diharapkan kita tidak lagi menafikan hakikat yang satu ini. Gelanggang kita gelanggang antarabangsa.

Read more!

Apa yang kelas menengah dan elit baca

Oleh: Ku Seman Ku Hussain
Sumber: Mingguan Malaysia 13 Jun 2004


MASSA tidak sepatutnya mati. Tetapi hakikatnya hayat majalah mingguan bahasa Melayu yang tunggal ini terpaksa berakhir sekalipun baru berusia sembilan tahun atau 448 keluaran pada 5 Jun lalu.

Massa bukan majalah hiburan atau majalah cerita hantu yang persaingannya cukup sengit. Tetapi Massa sebagai majalah berita mingguan langsung tidak ada saingan (dalam bahasa Melayu). Kalau adapun mungkin majalah Minda tetapi diterbitkan sebulan sekali. Jadi kenapa ditutup?

Tentu banyak yang tidak bercakap tentang penutupan Massa kerana keluaran terakhir hanya mencatatkan jualan 6,000 naskhah. Kalau bercakap pun hanya kalangan 6,000 pembeli atau lebih kurang 18,000 pembaca setia yang memanjangkan hayat Massa hingga keluaran ke 448.

Kenapa begitu malang sekali nasib majalah yang berunsur serius, sama ada bahasa Inggeris atau Melayu? Apakah kita tidak mempunyai banyak orang cerdik pandai dalam kelas menengah dan elit untuk membeli majalah jenis ini?

Apakah penutupan Massa disebabkan oleh kebiasaan rakyat kelas menengah dan elit membaca majalah bahasa Inggeris keluaran asing seperti Time, Newsweek, Far Eastern Economic Review, The Economist dan sebagainya? Tanggapan ini sebenarnya tidak semuanya benar. Penjualan majalah bahasa Inggeris ini juga tidak terlalu jauh berbanding Massa. Jadi persoalannya apa sudah jadi dengan budaya membaca bahan serius di kalangan masyarakat kita?

Persoalan ini dilontarkan bukan kerana Massa ditutup. Sebaliknya faktor yang mendorong penutupan Massa wajar menjadi satu indikator untuk kita melihat secara mikro tahap membaca bahan-bahan serius di negara ini.

Faktor penutupan majalah seperti Massa sebenarnya berkait-kait antaranya prejudis bahasa, sikap pengiklan, sikap masyarakat dan akhir sekali mungkin sajian yang diberikan kepada pembaca. Semuanya ada kemungkinan.

Secara mudah majalah yang seperti Massa tidak dapat diteruskan penerbitannya kerana jumlah jualan yang kecil. Apabila jualan kecil tidak ada pengiklan yang memasukkan iklan mereka. Apabila jualan kecil dan tidak ada iklan, tidak ada majalah yang dapat bertahan kecuali yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

Tetapi jawapan mudah dari sudut perniagaan itu sebenarnya tidak mudah untuk menjawab pertanyaan lain yang lebih rumit misalnya di mana tahap membaca bahan serius di kelas menengah dan elit? Sebenarnya bukan Massa saja yang mendepani krisis ketiadaan pembaca, penerbitan serius dalam bahasa Inggeris juga serupa. Lalu apa masalah sebenarnya?

Tetapi penerbitan dalam bahasa Inggeris agak lebih bernasib baik kerana sikap prejudis kepada bahasa Melayu memberi laluan kepada pengiklan memilih penerbitan berkenaan. Statistik oleh Audit Bureau of Circulation (ABC) menunjukkan majalah Melayu hanya meraih RM31 juta peruntukan iklan berbanding majalah Inggeris sebanyak RM91 juta.

Timbalan Dekan Pusat Pengajian Komunikasi USM, Mohamad Md. Yusof dalam tulisannya dalam Utusan Malaysia 9 Jun lalu bertanya, adakah majalah bahasa Melayu tidak layak untuk iklan? Pertanyaan ini juga menarik untuk dihubungkan dengan penutupan Massa kerana majalah itu tidak ada iklan.

Mohamad menghujah mitos majalah bahasa Inggeris lebih berkomunikasi dengan orang yang mempunyai kuasa membeli juga mendorong pengiklan memilih medium kerana faktor bahasa.

Itu statistik yang memperlihatkan kedudukan majalah Melayu dari sudut industri. Bagaimanapun di luar sudut perniagaan dan prejudis pengiklan, kecundangnya majalah berunsur serius wajar juga dilihat daripada faktor sikap masyarakat terhadap bahan bacaan serius.

Pensyarah Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media UiTM, Prof. Madya Dr. Darussalam Abu Bakar berkata, minat membaca tidak disemai di peringkat sekolah lagi. Sekarang ini pelajar kurang membaca pun boleh lulus cemerlang dalam peperiksaan.

"Lalu mereka pula bertanya apa perlunya membaca kalau kurang membaca pun boleh lulus peperiksaan?'' kata Dr. Darussalam. Beliau pernah membuat kajian mengenai hubungan media dan bahan hiburan mendapati tidak ada keseimbangan antara kecenderungan memilih bahan bacaan hiburan atau santai dengan bahan bacaan serius.

"Orang boleh mendapat maklumat dengan pantas secara online dan ini juga menyumbang kepada faktor kenapa mereka tidak membaca bahan bercetak untuk mendapat maklumat,'' jelas Dr. Darussalam.

Jumlah jualan majalah serius berbahasa Inggeris menunjukkan masyarakat tempatan tidak gemar membaca bahan-bahan serius. Kita boleh menjadikan majalah Massa, Malaysian Business atau sebelum ini Era sebagai indikator bahawa masyarakat yang kelihatan moden dan elit sebenarnya menjauhkan diri daripada bahan bacaan seperti ini.

Sejak awal lagi Kumpulan Utusan realistik dengan kesukaran mengumpul pembaca bagi Massa. Sebelum Massa, sebuah majalah berita mingguan, Era diterbitkan pada 1985 tetapi berakhir dua tahun kemudian. Selepas ketiadaan Era, wujud satu vakum dan tidak ada penerbit yang berani mengambil risiko untuk menyambung impian Era. Lalu pada 16 September 1995 Massa dengan penuh tanggungjawab berusaha mengisi vakum itu; mingguan berita bahasa Melayu.

Dr. Darusaalam menambah, dalam bahan bacaan hiburan atau santai seperti cerita hantu wujud satu elemen yang dipanggil wild and crazy yang memancing pembaca. Tetapi elemen ini tidak ada dalam bahan bacaan serius atau separuh ilmiah.

Penerbit majalah Era tahun 1985, Datuk Baha Zain mengakui perit dan jerihnya untuk menjual majalah berita mingguan Era sekalipun Era tidak ada persaingan di pasaran.

Beliau agak kecewa dengan penutupan Massa kerana katanya, Era terpaksa ditutup kerana beliau hanya mempunyai Era dan tidak ada majalah lain yang boleh menyumbangkan sedikit keuntungan kepada Era.

"Saya berasa rugi apabila Massa ditutup kerana sudah tiada lagi majalah berita mingguan berbahasa Melayu di pasaran,'' kata Baha.

Jadi benarlah kelas menengah dan elit kita sangat malas membaca bahan yang separuh ilmiah atau serius. Kecenderungan membaca bahan begini tidak berubah dari tahun 1985 dengan Era hingga Massa 2004. Pembaca keluaran terakhir Era tahun 1985 sebanyak 6,000 naskhah sama dengan jumlah pembaca keluaran terakhir Massa sekalipun senggang masanya hampir dua dekad.

Bagaimanapun Ketua Jabatan Pengajian Media Universiti Malaya, Prof Dr. Rahman Saari tidak setuju kalau dikatakan kelas menengah dan elit tidak banyak membaca. Bagi Dr. Rahman, ada faktor lain yang membuatkan mereka tidak membaca majalah-majalah yang dimaksudkan.

"Kalau mereka tidak membaca, Pesta Buku Antarabangsa tidak diadakan setiap tahun. Orang pergi pesta buku hendak membeli buku, selepas beli mereka baca,'' tegas Dr. Rahman.

Beliau melihat majalah berkenaan tidak sampai kepada sasaran sekalipun isi kandungannya bermutu. Dr. Rahman mengesyorkan penerbit majalah lebih proaktif untuk membawa majalah berkenaan kepada pembaca daripada menunggu pembaca datang kepada mereka.

Suatu yang banyak pihak lupa ialah pengeluaran permit untuk bahan bacaan ringan terlalu banyak. Malah bahan-bahan bacaan yang bercorak hiburan atau misteri tidak pula disukat kewajarannya seperti pengeluaran barangan lain menerusi Sirim. Pengeluaran majalah tidak ada kelulusan sebuah badan seumpama Sirim untuk memastikan bahan bacaan itu selamat atau sebaliknya kepada masyarakat.

Wajar ada sukatan, kalau untuk majalah hiburan mesti ada sukatan hiburan yang bagaimana, begitu juga untuk majalah cerita misteri supaya industri penerbitan majalah dilihat secara makro memang berkembang pesat. Tetapi secara mikro, yang berkembang pesat sebahagian besarnya menyumbang kepada sikap menolak bahan bacaan yang serius dan membina.

Orang kita wajar berasa malu dengan tradisi membaca bahan serius oleh masyarakat Indonesia. Lihat saja majalah Tempo, pengaruh dan jumlah pembacanya bukan kepalang. Selepas ``dibunuh'' oleh rejim Suharto, muncul bagai cendawan majalah yang membawa bahan bacaan dan idealisme yang serupa; Editor dan Gatra. Kemudian muncul pula Forum, Tiras dan Sinar.

"Nasib yang menimpa Massa sama seperti majalah saya, Minda. Jualan hanya 6,000 naskhah saja. Entah sampai bila boleh tahan,'' demikian kata Jalil Ali Ketua Pengarang Kumpulan Karangkraf yang menerbitkan majalah bulanan Minda.

Orang kita membaca apa? Satu majalah Massa pun mereka tidak dapat pertahankan? Massa menjadi terlalu kerdil berbanding Tempo bukan kerana kerdilnya pengisian Massa. Tetapi Massa kerdil kerana sikap sebahagian daripada kita yang tidak membacanya. Adakah masyarakat hari ini berundur dan memilih kisah-kisah hantu atau bahan bacaan yang bertaraf wild and crazy sebagai santapan minda?

Read more!

AS eksploitasi sentimen D Day

Oleh: Ku Seman Ku Hussain
Sumber: Mingguan Malaysia 6 Jun 2004


Amerika Syarikat (AS) sentiasa menjadikan semua perkara sebagai alasan supaya tindakan menyerang dan membunuh orang awam di Iraq sebagai satu kewajaran. Ketika dunia mempersoalkan kewajaran menyerang Iraq setahun lalu tanpa menemui apa yang didakwa loji senjata nuklear Iraq, AS menjadikan sejarah Perang Dunia Kedua sebagai gambaran bahayanya Iraq kepada dunia.

Dunia kini melihat AS sebagai penjajah atau pembuli dan bukan pelindung rakyat Iraq daripada cengkaman kuku besi rejim bekas Presiden Saddam Hussein. Setelah lebih setahun menjatuhkan Saddam, AS tidak berbuat apa-apa untuk membuktikan janjinya untuk membantu membebaskan Iraq.

AS sebaliknya menggunakan sejarah kekejaman Nazi ke atas Eropah sebagai perbandingan bahaya Iraq pimpinan Saddam kepada dunia. Nazi satu gerakan yang menggegarkan Eropah dengan melancarkan pembersihan etnik terhadap orang Yahudi.

Nazi bukan kecil dalam Perang Dunia Kedua. Mereka menakluk Perancis dan memberikan ancaman besar kepada Britain dan Itali. AS cuba mengingatkan kembali bahaya Nazi dengan menyamakan dengan Iraq.

Hari ini adalah ulang tahun ke-60 memperingati pendaratan tentera Amerika Syarikat (AS) dan Britain ke Normandy untuk membebaskan Perancis daripada ditakluk tentera Nazi. D Day atau hari memperingati pendaratan itu dianggap AS sebagai kejayaan besar menghalang kemaraan tentera Nazi pimpinan Adolf Hitler dalam Perang Dunia Kedua dulu.

Hari ini lebih 100 veteran perang antara ribuan orang yang datang ke Normandy, Perancis untuk memperingati hari pendaratan tertera AS pada 6 Jun 1944 itu. Difahamkan lebih 20 pemimpin negara antaranya Presiden Perancis Jacques Chirac, Presiden AS George W. Bush, Perdana Menteri Britain Tony Blair, Presiden Rusia Vladimir Putin dan Konselor Jerman Gerhard Schroeder datang ke Normandy. Ini merupakan kali pertama pemimpin Rusia dan Jerman turut serta dalam sambutan D Day itu.

Hari memperingati pendaratan yang penting dalam sejarah AS dan juga Perancis ini digunakan oleh Setiausaha Negara AS, Colin Powell untuk kepentingan politik AS dalam isu Iraq. Powell yang tiba di Paris kelmarin menganggap memerangi Iraq sama dengan memerangi Nazi.

Ironinya 60 tahun lalu AS cuba menghalang perang dengan membebaskan Perancis daripada Jerman, ketika ini AS pula menjadi pencetus perang ke atas Iraq dan sebelum itu Afghanistan.

Bagi Eropah terutama Britain, Perancis dan Itali, Nazi adalah mimpi ngeri yang tidak pernah dilupakan. Nazi sentiasa diingati kerana kejam yang tiada taranya. Antara yang mengingati kekejaman Nazi ialah membunuh enam juta Yahudi di mana sebahagiannya dengan menggunakan gas beracun.

Powell cuba mengeksploitasikan sentimen D Day tahun ini dengan membawa isu perang ke atas Iraq. Hari memperingati pendaratan tentera AS di Perancis itu tidak ada kena-mengena dengan Iraq. Tetapi dengan tanpa maruah dan tanggungjawab, Powell memanjangkan sentimen benci terhadap Nazi itu kepada Iraq.

"Saya fikir kita boleh membandingkan perang menentang Nazi dengan perang menentang komunisme dan sekarang memerangi keganasan. Iraq adalah sebahagian daripadanya,'' demikian kata Powell semasa diwawancara oleh stesen televisyen France 3 kelmarin.

Sejarah penting kepada manusia. Begitulah jugalah pentingnya sejarah kepada AS. Sejarah memberi peluang kepada manusia melihat yang lalu untuk menembusi yang di depan. Sejarah memerangi Nazi dilakukan secara bersama oleh AS, Britain, Itali dan Perancis. Mereka bersepakat untuk menyekat kemaraan Nazi selepas Perancis jatuh ke tangan Nazi.

Hari memperingati pendaratan tentera AS itu adalah simbol kesepakatan dalam konteks memerangi Nazi 60 tahun lalu. Sentimen kesepakatan itu cuba dibangkitkan semula untuk mencari sokongan dalam isu Iraq. Selepas meranapkan Iraq, melakukan tindakan di luar perikemanusiaan kepada rakyat, AS semakin dipinggirkan oleh sekutunya semasa mula menyerang Iraq setahun lalu.

AS sebenarnya bukanlah terlalu kuat untuk mendepani kritikan dunia dalam isu Iraq. Kerana itu AS perlu meyakinkan sekutunya terutama Perancis dan Britain bahawa perang ke atas Iraq adalah untuk kepentingan bersama; bukan untuk AS semata-mata.

Maka tidak hairanlah kalau Powell dengan tanpa rasa bersalah mengheret isu memerangi Iraq dalam sentimen benci Nazi pada hari memperingati pendaratan tentera AS di Normandy itu. Semua yang dilakukan oleh "orang penting'' dalam perang ke atas Iraq ini adalah satu eksploitasi terhormat sempena D Day.

"Kita menghadapi dengan pendekatan yang sama, kita semua bekerjasama. Kepada pengganas, kamu tidak akan selamat, kami akan memerangi kamu,'' kata Powell yang sama sekali menyimpang jauh daripada tujuan memperingati kejayaan AS menyekat kemaraan Nazi menakluki Eropah.

Powell ternyata mahu sekutu-sekutu melihat jasa AS dalam memerangi keganasan Nazi. Maka hari ini AS seolah-olah menagih kembali jasanya terhadap Perancis, Britain dan Itali untuk terus menyokong perang yang berterusan ke atas Iraq. Dengan cara ini, AS menjangka akan padam suara-suara kritik dari seluruh dunia.

Semasa Perancis mahu menarik diri daripada menjadi sekutu AS memerangi Iraq, banyak tokoh politik dan penganalisis politik AS menganggap tindakan itu sebagai tidak mengenang budi dan pengorbanan tentera AS membebaskan Perancis daripada Jerman.

Lalu yang dilakukan oleh Powell ialah mengingatkan kembali pengorbanan AS dalam membebaskan Perancis. Itu yang dieksploitasikan dalam menangani kritikan dan hilang sokongan daripada sekutu dalam isu Iraq.

Dalam kaji selidik yang dibuat oleh Pew Research Centre menunjukkan ketika ini hanya 37 peratus rakyat Perancis setuju dengan tindakan AS ke atas Iraq berbanding 43 peratus pada Mei tahun lalu. Rating ini adalah yang paling bawah di antara sembilan negara Eropah.

Tetapi adil dan bertanggungjawabkah kenyataan yang menyamakan Iraq pimpinan Saddam dengan Nazi pimpinan Hitler? Rejim Saddam dengan Nazi? Nazi penakluk sebaliknya rejim Saddam mempertahankan tanah air mereka yang kaya dengan minyak daripada diceroboh. Malah bahaya rejim Saddam dan Nazi kepada AS juga sangat jauh jurangnya.

Rejim Saddam tidak memburu tentera AS atau sekutunya di luar sempadan geografi Iraq. Tetapi Nazi mahu menakluk Eropah, kesannya Perancis jatuh ke tangan Jerman. Adakah kalau kita mempertahankan diri daripada diceroboh dengan mudah disamakan dengan Nazi yang mempunyai ideologi politik yang sangat berbeza?

AS dengan sekutunya boleh memerangi keganasan. Semua negara boleh malah wajar memerangi keganasan. Tetapi keganasan bukanlah hak mutlak Iraq atau Islam. Keganasan boleh dilakukan oleh sesiapa saja dan berlaku di mana-mana juga.

Malangnya dengan pelbagai cara misalnya membangkitkan sentimen benci Nazi untuk membenci Iraq, AS mengecilkan ruang definisi mengenai keganasan kepada Iraq. Maka Iraq diserang dan dimusnahkan dengan satu alasan; loji nuklear.

Loji nuklear yang didakwa tidak ada tetapi AS terus menceroboh sekali gus menjadi dalang dalam mengstrukturkan semula politik dalaman Iraq supaya pro - AS. Di mana nazisme yang didakwa oleh Powell dalam konteks Iraq pada masa ini?

Kalau kembali melihat sejarah, selepas Perang Dunia Kedua, AS melindungi Eropah dengan melancarkan Perang Dingin ke atas Kesatuan Soviet. Dalam kata lain AS memerangi komunisme. Tetapi selepas runtuhnya ideologi komunis dan hancurnya Kesatuan Soviet, AS menjadi kuasa besar yang bukan lagi sebagai pelindung tetapi penceroboh sekali gus memusnahkan harta paling berharga bagi manusia iaitu perikemanusiaan. D Day bagi AS sebenarnya bukan memperingati pendaratan menghalang kemaraan Nazi. D Day satu peluang untuk menjaja kembali jasa dan pengorbanan AS yang kononnya memerangi pencerobohan dan keganasan.

Read more!