Penstrukturan politik Asia Barat

Oleh: KU SEMAN KU HUSSAIN
Sumber: Mingguan Malaysia 30 Januari 2005


PRESIDEN Amerika Syarikat (AS) George W. Bush membayang akan menyerang Iran kerana sumber perisikan memaklumkan pelan pembangunan senjata nuklear di Iran. Ini sebenarnya tidak mengejutkan sama ada ia sekadar perang saraf atau benar-benar akan menyerang negara yang berjiran dengan Iraq itu.

Pengumuman akan menyerang Iran tidak memperlihatkan satu sikap yang baru daripada Bush dan orang di sekelilingnya, Setiausaha Pertahanan Donald Rumsfeld, Setiausaha Negara Condoleezza Rice serta Timbalan Presiden Dick Cheney. Sebaliknya pengumuman yang dibuat pada penggal kedua menduduki kerusi Presiden AS adalah satu modus operandi yang dilakukan di Afghanistan dan Iraq.

Bush bukan saja dilihat sebagai bongkak malah tidak kelihatan membanteras keganasan yang dilaung-laungkan. AS telah melakukan keganasan di Afghanistan dan Iraq. Dunia semakin terbuka dan Iraq membuktikan AS bukan memperjuangkan kepada keamanan dunia.

Sikap mengugut Iran ini lebih kepada strategi pengstrukturan politik dan sosial di Asia Barat supaya semuanya dibawah teraju AS. Sebelum ini AS pernah mengugut akan menyerang Syria. Iran yang diulangi akan diserang hanya dengan alasan kononnya negara itu membangunkan program senjata nuklear.

Majalah Time 13 Januari 2003 yang kulit depannya bertajuk The Bigger Threat? memfokuskan kepada pelan pembangunan senjata nuklear Korea Utara. Fokus yang menyelongkar senjata nuklear Korea Utara itu dibuat selepas Amerika Syarikat (AS) dan sekutunya menyerang Iraq. AS menyerang Iraq kerana Ejen Perisikan Pusat (CIA) percaya Iraq membangunkan senjata nuklear.

Time mengemukakan banyak fakta kenapa Korea Utara dilihat sangat berbahaya. Persoalan ini ditimbulkan setelah AS gagal menemui pusat pembangunan senjata nuklear Iraq. Ketika itu Iraq telah hancur dalam eksperimen perang digital Doktrin Rumsfeldisme. Tetapi pada masa yang sama AS tidak menghiraukan Korea Utara yang mencetuskan kebimbangan dan ketegangan di kalangan negara Asia.

Persoalannya apakah bahayanya Iraq berbanding Korea Utara yang secara terang-terangan mengakui mempunyai pelan pembangunan senjata nuklear? Korea Utara tidak pernah berselindung program senjata nuklearnya. CIA tahu, Rumsfeld juga tahu keadaan sebenar. Apabila AS menyerang Iraq, ini menunjukkan serangan itu bukanlah kerana senjata nuklear sekiranya Iraq mempunyai senjata bahaya itu.

Serangan ke atas Iraq ada motif lain. Ini adalah salah satu doktrin yang menganjurkan pre-emptive striking atau menyerang kemudian baru mencari bukti. Ini dilakukan semasa menyerang Afghanistan alasan memburu teroris Islam Al-Qaeda dan Osama bin Ladin. Kemudian AS menyerang Iraq kerana senjata nuklear. Kedua-duanya tidak ada bukti yang boleh ditunjukkan kepada dunia.

Selepas tumbangnya Presiden Saddam Hussein, Iraq kini diperintah oleh kerajaan boneka AS. Kejayaan AS menstrukturkan politik dan sosial di Iraq supaya mengikut telunjuk AS memberikan kesan yang besar kepada Asia Barat. AS mempunyai sebuah lagi negara di Asia Barat dan merancang menyerang Iran tentunya membuktikan serangan bukan kerana Iran ada senjata nuklear. Ini untuk menstrukturkan negara-negara penting yang anti-AS selepas runtuhnya negara-negara blok komunis lebih satu dekad lalu.

Israel misalnya mempunyai senjata yang jauh lebih moden daripada Iran. Tetapi kerana Israel ejen AS di Asia Barat, Israel dilepaskan dan mangsanya bukan sekadar Palestin malah Asia Barat. Korea Utara pun begitu juga. Negara ini tidak diganggu oleh AS buat masa ini kerana belum mengganggu AS kecuali beberapa negara yang mempunyai kepentingan AS seperti Korea Selatan.

Korea Utara sebenarnya jauh lebih bahaya daripada Iran. Setakat ini Korea Utara telah membangunkan peluru berpandu Scud B yang boleh mencapai jarak hingga 300 kilometer atau sebahagian daripada Korea Selatan, Scud C sejauh 550 kilometer yang boleh sampai ke seluruh Korea Selatan dan sebahagian Jepun. Peluru berpandu Nodong pula mampu menepati sasaran sejauh 1,300 kilometer iaitu seluruh Korea Selatan dan sebahagian besar Jepun.

Peluru berpandu Taepo Dong-1 sejauh 2,000 kilometer. Sementara Taepo Dong-2 dalam pembikinan. Peluru ini dijangka mampu mencapai 6,000 kilometer atau sampai ke Alaska dan sebahagian Hawaii. Program pembangunan senjata nuklear Korea Utara juga dalam pembikinan Taepo Dong-2 (peringkat ketiga) yang dijangka siap pada 2015. Peluru berpandu ini yang beratnya hanya 200 kilogram mampu mencapai 12,000 kilometer atau mencecah AS.

Kalau benar AS prihatin untuk membanteras negara yang menjadi paksi keganasan, sasarannya bukanlah Iran dan juga Iraq. AS perlu menghala serangan ke Korea Utara yang ternyata sangat bahaya kepada dunia. Tidak ada negara yang lebih bahaya daripada Korea Utara apabila pelan pembangunan senjata nuklear begitu agresif.

Jadi apabila ugutan untuk menyerang itu ditujukan kepada Iran, maknanya bukanlah kerana senjata nuklear. Itu hanya tiket untuk mewajarkan AS membuat pre-emptive striking ke atas Iran. Selepas diserang, Iran menjadi negara terbaru di Asia Barat yang distrukturkan politik dan sosialnya oleh AS.

Profesor Suhail Zakkar dari Universiti Damascus di Damsyik pernah memberi amaran sekiranya AS menyerang Syria, AS akan berdepan dengan tentangan sengit. Tentangan itu datang daripada 18 juta rakyat Syria, 300 juta Arab dan 2,000 juta umat Islam di seluruh dunia.

Keruntuhan Kesatuan Soviet pula dijangka akan berulang sekiranya AS meneruskan agenda penstrukturan politik di Asia Barat. Maknanya AS akan tercabar kerana Kesatuan Soviet yang kuat itu juga hancur selepas menyerang Afghanistan.

Dalam buku The Clash of Civilization, Profesor Samuel Huntington menjangka selepas kejatuhan Kesatuan Soviet lebih sedekad lalu akan wujud pertembungan tamadun antara Islam dan Barat. Memang benar AS telah lama melabelkan Islam sebagai teroris sebelum 11 September 2001 lagi.

Tetapi melihat keadaan semasa yang berlaku di Asia Barat, barangkali Samuel Huntington perlu menulis semula The Clash of Civilization. Beliau perlu melihat yang berlaku di dunia Arab selepas kejatuhan Kesatuan Soviet bukan semata-mata pertembungan tamadun. Sebaliknya pertembungan yang mencetuskan keganasan bagi memudahkan AS menstrukturkan politik di Asia Barat dan dunia Arab. Iraq adalah buktinya.

Read more!

Sarjan Graner jadi kambing hitam

Oleh: Ku Seman Ku Hussain
Sumber: Mingguan Malaysia 23 Januari 2005


Nasib awaklah Sarjan Charles Graner. Awak hanya seorang sarjan, maka jadi kambing hitamlah kepada tuan-tuan yang bijak menyuci tangan.

Demikian malangnya seorang sarjan tentera Amerika Syarikat (AS) yang dikambinghitamkan untuk menutup perlakuan "binatang'' tuan-tuannya, Presiden George Bush, bekas Setiausaha Negara Colin Powell dan Setiausaha Pertahanan Donald Rumsfeld.

Graner dihukum penjara sepuluh tahun selepas didapati bersalah menyeksa tawanan perang Iraq di penjara Abu Gharib, Baghdad. Ini dianggap penutup kepada skandal penderaan di penjara Abu Gharib.

Barangkali sesetengah pihak berasa puas apabila pihak yang melakukan "kerja binatang'' itu dihukum. Hukumannya pula berat; penjara 10 tahun dan dipecat dari perkhidmatan tentera.

Tunggu. Jangan gembira dulu. Menghukum seorang sarjan sebenarnya tidak membawa apa-apa makna dalam isu skandal Abu Gharib. Pencabulan hak asasi manusia itu tidak selesai kalau hanya seorang sarjan saja menerima hukuman.

Graner yang baru berusia 36 tahun ini sebenarnya berjasa besar kepada tuan-tuannya. Pengorbanan dengan menanggung semua perlakuan itu adalah menyelamat dan menyucikan nama pihak atasan daripada ikut terlibat dalam babak "binatang gila'' di Iraq itu.

Ini menunjukkan untuk "kelihatan'' ada keadilan bukanlah suatu yang sukar. Lesen keadilan boleh diberikan oleh mahkamah, biarpun mahkamah tentera. Apabila dunia menuding bahawa ideologi Rumsfeldisme yang mencetuskan skandal penyeksaan itu, mangsakan saja si kambing hitam yang tidak punya kuasa. Setidak-tidaknya ini mampu memulihkan keyakinan kepada kepimpinan Bush dan Rumsfeld.

Skandal penyeksaan tawanan Iraq di penjara Abu Gharib menggoncangkan Bush, Powell dan Rumsfeld. Perlakuan kebinatangan itu dikaitkan Rumsfeldisme yang dibayangi oleh Setiausaha Pertahanan AS, orang paling penting dalam misi menyerang Iraq.

Menghukumkan Graner sekadar menunjukkan AS "mengambil berat'' kecaman dunia khususnya pejuang hak asasi manusia. Riuh-rendah dan kecaman yang membara di seluruh dunia selama ini ternyata tidak akan padam dengan muslihat bahawa Graner melakukan tanpa arahan daripada pihak atasan.

Graner antara tujuh anggota tentera AS yang didakwa berhubung skandal penderaan yang tidak berperikemanusiaan itu. Graner dihukum penjara 10 tahun dan dipecat daripada perkhidmatan tentera.

Semasa wartawan AFP bertanyakan Graner mengenai hukuman tersebut, sarjan itu hanya berkata, "Saya hanyalah seorang tentera. Jika saya melakukan sebarang kesalahan, beginilah kesudahannya.''

Sarjan ini yang gambarnya tertera berdiri di sisi batang tubuh manusia yang disusun sebagai piramid sambil ketawa sebenarnya bukanlah manusia baik. Dia memang melakukan penderaan bersama-sama yang lain.

Masih ingat lagi dengan seorang anggota tentera wanita yang mengheret tawanan Iraq bagai binatang? Itu adalah Lynndie England teman wanita Graner yang hamil hasil hubungan dengan Graner dan telah pun melahirkan anak itu di sebuah hospital tentera di Baghdad.

Tetapi yang terus menjadi persoalan selepas Graner dihukum adalah perbuatan kejam itu dilakukan dengan pengetahuan kalaupun bukan keizinan pihak atasan.

Mujurlah skandal tawanan Iraq yang dikencing, dilumur najis, dikenakan kejutan elektrik selain kehormatan mereka sebagai manusia dicabulkan didedahkan oleh media AS sendiri.

Pendedahan eksklusif penderaan tawanan perang Iraq dibuat oleh saluran TV CBS menerusi program 60 Minute pada 29 April tahun lalu. Pendedahan itu kembali mengingatkan kekejaman tentera AS terhadap tawanan perang Afghanistan di penjara Teluk Guantanamo, Cuba.

Penderaan mental dan fizikal di Teluk Guantanamo tidak kurang dahsyatnya. Lupakan dulu yang ditangkap itu bersalah atau tidak. Tetapi modul soal siasat sangat menyeksakan. Siapa yang mewajarkan pencabulan hak asasi manusia di Teluk Guantanamo kalau bukan teraju perang yang paling berkuasa, Rumsfeld?

Media seperti saluran CBS juga mempunyai kepentingannya sendiri hasil pendedahan ini. Jangan terlalu awal menganggap telah wujud kebebasan media di AS. Selepas pendedahan CBS, skandal ini turut didedahkan oleh akhbar Daily Mirror dan Washington Post.

Skandal ini kemudian menjadi agenda utama media di negara-negara Islam khususnya di negara-negara Teluk. Matlamat AS menyerang Iraq untuk membebaskan rakyat daripada kekejaman Saddam Hussein kembali dipersoalkan. Apa bezanya penjara Abu Gharib pada era Saddam dan AS? Apa bezanya penjara Abu Gharib dengan Guantanamo?

Bush, Powell dan Rumsfeld menyembunyikan tangan dan pada masa yang sama mempunyai cara untuk meredakan kemarahan dunia.

Lihat saja kenyataan awal Bush sebelum tujuh tentera yang dituduh didapati bersalah; "Tujuh tentera AS ini memalukan dan mencalarkan imej AS.'' Bush telah menghukum sebelum dijalankan penyiasatan rapi terhadap tuduhan itu.

Ditubuhkan sebuah panel penyiasat yang kononnya bebas. Kelihatan dari luar ada ketelusan untuk menghukum mereka yang terlibat dalam penyeksaan tersebut. Pihak atasan menafikan terlibat dan menganggap penyeksaan di penjara Abu Gharib sebagai kes-kes terpinggir.

Maka reaksi ibu Graner, Irma di Texas selepas anaknya didapati bersalah ada relevannya dengan Bush dan konco-konconya dengan kambing hitam ini.

Kata Irma, "Anak saya telah dihukum apabila Bush berkata melalui televisyen bahawa tujuh tentera AS memalukan negara. Sebenarnya Bush dan Rumsfeld yang memalukan negara.''

Rumsfeld menafikan terlibat sama ada secara langsung atau tidak langsung dalam skandal penyeksaan itu. Tetapi banyak yang percaya semua yang berlaku adalah dengan restu pemimpin Pentagon dan Rumah Putih.

Malah dipercayai ini sebahagian daripada arahan untuk dilakukan ke atas tawanan Iraq bagi tujuan "soal siasat''. Tetapi apabila skandal ini pecah dan menjadi kontroversi tidak ada siapa yang mahu bertanggungjawab. Dunia memerhati dan pihak perjuang hak asasi manusia mendesak mereka yang terlibat mesti dihukum.

Akhirnya seorang sarjan yang gambarnya ada bersama-sama tawanan yang diseksa dijatuhkan hukuman penjara 10 tahun. Sarjan itu menjadi kambing hitam kepada "tuan-tuan'' yang sepatutnya menerima hukuman itu.

Bekas Setiausaha Pertahanan AS, James Schlesinger yang dilantik sebagai ketua panel penyiasat percaya, pihak atasan yang bertanggungjawab dan Washington bersetuju dengan apa yang berlaku.

Panel penyiasat juga mengkritik bekas komander tentera AS di Iraq, Leftenan Jeneral Ricardo Sanchez kerana tidak memberi perhatian terhadap Abu Gharib hingga tidak terkawal.

"Pihak pemimpin tentera dan awam di Pentagon wajar bertanggungjawab,''
demikian ulas Schlesinger mengenai hasil siasatan terhadap skandal di Abu Gharib.

Malah media AS juga percaya skandal penderaan tawanan itu mendapat restu daripada pihak atasan Pentagon termasuk Rumsfeld. Akhbar Washington Post misalnya dalam laporan pada Jun tahun lalu melaporkan Jabatan Kehakiman menganggap penderaan di luar AS sebagai "wajar''. Ini bermakna Bush, Rumsfeld dan Powell tahu apa berlaku di penjara Abu Gharib.

Read more!

Apa itu 9 skala Richter?

Oleh: KU SEMAN KU HUSSAIN
Sumber: Mingguan Malaysia 2 Januari 2005


Gempa bumi di luar perairan Acheh dikesan pada 8.45 pagi Ahad lalu. Radio RTM menyiarkan kenyataan Jabatan Kaji Cuaca seawal 9 pagi. Ombak besar tsunami pula hanya melanda pantai di utara negara ini pada 1.30 tengah hari. Dalam tragedi itu antara yang menjadi korban adalah mereka yang sedang berkelah dan menjalankan aktiviti harian di tepi laut.

Banyak yang mengikuti siaran radio RTM tahu tentang gempa bumi yang gegarannya 9 skala Richter. Tetapi orang ramai tidak diberi amaran kesan daripada gegaran sedahsyat gempa di Alaska 40 tahun lalu.

Jarak masa antara gempa bumi dan ombak tsunami di bahagian utara negara ini lebih tiga jam. Apa yang kita lakukan dalam masa tiga jam itu?

Banyak bertanya adakah Jabatan Kaji Cuaca yang di dalamnya ada bahagian seismologi yang khusus memantau gempa bumi tidak menjangka tsunami berlaku? Di Alaska, gegaran yang sama kuat telah mencetuskan tsunami.

Tsunami yang melanda 11 negara Asia termasuk Malaysia tercetus daripada gempa bumi itu. Malaysia bernasib baik kerana ia mengambil masa lebih tiga jam untuk sampai ke sini.

Cuba bayangkan kalau semasa radio RTM melaporkan berita gempa bumi itu disusuli dengan jangkaan awal oleh Jabatan Kaji Cuaca bahawa kemungkinan berlaku ombak besar yang mencecah ke pantai utara negara ini.

RTM hanya melaporkan gempa bumi dan berita gempa bumi di luar negara tidak lebih sebagai berita, bukan amaran. Jabatan Kaji Cuaca juga melaporkan kekuatan gempa iaitu 9 skala Richter. Bagi orang biasa, bukan semua tahu bahawa skala yang begitu tinggi menggambarkan suatu yang dahsyat berlaku.

Tambahan pula negara ini bukanlah selalu dilanda gempa dan kejadian begitu sangat asing dan jarang diambil perhatian. Tetapi pakar-pakar seismologi di Jabatan Kaji Cuaca tentu dapat membayangkan dahsyatnya 9 skala Richter dan sudah boleh menjangka tsunami melanda beribu-ribu kilometer jaraknya dari tempat gempa bumi.

Memang benar tsunami tidak pernah berlaku di negara ini. Tetapi tidak pernah berlaku bukan bermakna tidak akan berlaku apa lagi dengan skala gempa bumi yang begitu besar. Pihak yang mempunyai kepakaran dalam bidang ini tentu mempunyai kemampuan membayangkan kesan alam daripada gegaran tersebut.

Gempa ini dikatakan sama kuat dengan gempa yang berlaku pada 27 Mac 1964 di Alaska. Maknanya dalam masa 40 tahun inilah gempa kedua terbesar berlaku di dunia. Gempa yang berlaku di Alaska juga menyebabkan berlakunya ombak tsunami, sama seperti yang melanda 11 negara Asia dalam tragedi kali ini.

Semasa gempa bumi besar itu berlaku di Alaska, serangan ombak tsunami tidak dapat dikesan semua pihak kerana tidak ada pengalaman sebelumnya. Tragedi 40 tahun lalu itu meninggalkan satu pengalaman yang sangat berharga kepada manusia selepas itu. Pengalamannya ialah apabila berlaku gempa bumi di dasar laut yang kuat, akan wujud ombak luar biasa tinggi dan kuatnya.

Orang biasa mungkin tidak banyak tahu tentang tragedi gempa bumi di Alaska dan ombak tsunami akibat gempa itu. Tetapi orang yang mengkaji bidang ini, semua tragedi ini bukanlah asing bagi mereka. Alangkah baiknya kalau pihak yang arif dalam bidang ini menggunakan pengalaman Alaska dalam masa tiga jam sebelum tsunami melanda di pantai utara negara ini.

Yoshinobu Tsuji profesor Institut Kajian Gempa Bumi Universiti Tokyo mendakwa, semua seismologis tahu apabila gempa bumi dasar laut mencecah skala 6.3 akan mencetuskan tsunami dan di peringkat bahaya apabila melebihi 7 skala Richter.

Jepun antara negara yang pernah menjadi sasaran tsunami. Dalam tragedi tsunami di Pulau Hokkaido tahun 1993 jumlah kehilangan nyawa pada relatifnya kecil ialah hanya 239 orang. Semua ini bertolak daripada amaran awal yang diberikan oleh Agensi Kaji Cuaca Jepun.

Dalam tragedi tsunami di perairan Acheh ini, ombak besar mengambil masa sejam selepas gempa bumi untuk sampai ke pantai di selatan Thailand. Selepas dua setengah jam pula ombak itu bergerak sejauh 1,600 kilometer dan menyerang India dan Sri Lanka.

Tsunami memang tidak dapat dihalang. Hujah di atas ini pun bukan untuk menghalang tsunami. Sama seperti tragedi gempa bumi dan gunung berapi. Tetapi dengan pengalaman yang pernah dialami oleh negara lain tidak mustahil kita boleh mengurangkan jumlah kehilangan nyawa apabila memberikan amaran awal.

Dalam masa tiga jam barangkali banyak nyawa dapat diselamatkan, setidak-tidaknya tidak ada yang menjadi mangsa ketika sedang bersuka ria di pantai. Ini sangat menyedihkan kerana mereka tidak diberitahu apa-apa tentang tsunami yang sedang datang kepada mereka.

Tentu saja dalam masa tiga jam kita tidak dapat menyelamatkan harta benda. Mustahil untuk menyelamatkan bot atau calet di tepi pantai. Tidak dinamakan tragedi kalau manusia mampu menyelamatkan semua milik mereka. Tetapi kita mempunyai peluang untuk mengurangkan kehilangan nyawa.

Jangan bandingkan kemusnahan di Acheh. Di sana yang kedudukan geografinya tidak sampai 150 kilometer dari tempat gempa bumi tentu saja tsunami mengambil masa lebih cepat menenggelamkan Acheh. Malah dengan kelajuan dan ketinggian ombak melanda Acheh, mangsa di sana memang hanya mampu menyerah kepada takdir.

Tetapi tsunami yang berlaku di negara ini berbeza. Selain mengambil masa untuk sampai ke sini, jarak air laut melimpah ke daratan juga tidak sejauh Acheh. Kerana itu kehilangan nyawa akibat tragedi tsunami di negara ini bukanlah kerana Malaysia tidak mempunyai sistem amaran awal seperti yang dipasang di Lautan Pasifik.

Laut di perairan negara ini tidak termasuk dalam rantaian pusat gempa bumi atau gunung berapi seperti di Indonesia. Maka keperluan memasang sistem amaran untuk negara ini tidak ada. Cuma yang perlu dipertingkatkan ialah pertukaran maklumat dengan negara-negara lain yang berada dalam rantaian itu.

Apabila Jabatan Kaji Cuaca Malaysia mengeluarkan kenyataan selepas gempa bumi itu berlaku, ini bermakna kita telah menerima isyarat mengenai gempa itu dengan pantas. Cuma yang terlambat malah tidak terfikir ialah kesan daripada gempa bumi itu.

Memang banyak baiknya kalau negara-negara yang terlibat dengan tragedi tsunami ini mempunyai sistem amaran awal yang dipasang di Lautan Hindi seperti yang terdapat di Lautan Pasifik. Sistem canggih itu tentunya memerlukan kos yang besar. Tetapi sebelum memikir tentang sistem itu, mendapat tahu skala Richter sudah cukup untuk kita mengambil langkah wajar.

Kepada Jabatan Kaji Cuaca mungkin tragedi boleh memberikan pengalaman yang sangat bermakna pada masa depan. Keseriusan misalnya mungkin boleh dipertingkatkan lagi. Akhbar melaporkan Jabatan Kaji Cuaca Pulau Pinang menerima faksimile mengenai gempa bumi itu pukul 11.12 pagi. Tetapi tidak dinyatakan amaran atau tindakan segera untuk diambil. Sementara kakitangan Jabatan Kaji Cuaca Langkawi pula mendakwa mereka menerima faksimile yang sama pukul 12.30 tengah hari.

Hari ini setelah 66 nyawa terkorban, beribu orang lagi hilang tempat tinggal, terjejas mata pencarian dan kemungkinan serangan wabak penyakit, kita terpaksa menerima semua ini sebagai takdir. Kelewatan Jabatan Kaji Cuaca membuat jangkaan awal tentang kehadiran tsunami juga mungkin satu takdir. Apa lagi kalau bukan takdir.

Read more!