Demokrasi tanpa semangat

Oleh: Zin Mahmud
Sumber: Mingguan Malaysia 30 April 2006


BUAT pertama kali sejak pilihan raya tahun 1988, parti pemerintah Singapura, Parti Tindakan Rakyat (PAP) tidak menang semasa hari penamaan calon Khamis lalu. Ia mengejutkan memandangkan dengan segala tekanan perundangan, pihak-pihak pembangkang yang terdiri daripada Parti Pekerja (WP), Perikatan Demokratik Singapura (SDA) dan Parti Demokratik Singapura (SDP) dapat juga meletakkan calon di 47 daripada 84 kerusi yang dipertandingkan.

Tetapi tidak ada siapa yang dapat menyatakan PAP akan kalah. Parti ini amat cekap dan kuat dan pasti menang.

Perkembangan ini juga bukan mengejutkan kerana sudah beberapa tahun, PAP termasuk pengasasnya Lee Kuan Yew sentiasa mengalu-alukan penyertaan pembangkang. Bukannya untuk menyegarkan demokrasi tetapi sebagai kaedah meningkatkan kualiti pemimpin-pemimpin mudanya. Maknanya, PAP tidak ada niat untuk menggalakkan tumbuhnya tradisi kepembangkangan, yang sepatutnya menjadi ciri penting dalam sesebuah demokrasi yang dinamik.

Justeru, pihak pembangkang di Singapura menjadi alat parti pemerintah untuk kepentingan dirinya, sekurang-kurangnya tanpa disedari.

Lagipun imej Singapura sebagai sebuah negara demokrasi juga tidak begitu baik tanpa adanya pembangkang aktif. Maka kehadiran pembangkang itu turut menyumbang kepada imej baru keterbukaan seiring dengan penekanan kerajaan Singapura terhadap usaha penggalakan aktiviti budaya dan kreativiti.

Itu pun juga bertujuan meningkatkan daya saing rakyat Singapura dalam menghasilkan produk dan perkhidmatan di pasaran global. Bukannya untuk membentuk masyarakat demokratik, tetapi lebih mengukuhkan keutuhan nasional dalam ekonomi. Ia sebenarnya sebahagian daripada komitmen terhadap nasionalisme.

Maka demokrasi di Singapura menjadi alat negara. Sebagai sebuah negara kota yang kecil, Singapura tidak mampu untuk bereksperimen dengan idea-idea politik lain daripada apa yang dirintis oleh PAP dan dianggap sebagai berjaya.

Maka sistem demokrasi di Singapura boleh dianggap sebagai demokrasi dikawal, oleh elit politik PAP untuk kepentingan negara. Tetapi adakah ia merupakan perkara yang salah?

Sistem demokrasi asalnya pun bermula di sebuah negara kota pada zaman Yunani, Athens.

Oleh kerana sistem pengangkutan yang sukar dan kekuatan tentera terbatas, maka tidaklah muncul empayar dan negara besar.

Yang ada ialah negara-negara kota di seluruh dunia Yunani. Dua negara kota terkenal ialah Athens dan Sparta. Athens terkenal sebagai pengasas demokrasi sementara Sparta sebagai negara diktator tentera di mana semuanya dirancang untuk kepentingan negara. Ia merupakan kebalikan di antara satu sama lain.

Sparta merupakan negara yang mengatur hidup setiap individu rakyatnya, dari kecil hingga dewasa untuk berkhidmat kepada negara.

Dari segi zahirnya, Singapura yang mengamalkan sistem demokrasi adalah seperti menurut Athens. Tetapi sikap perancangan yang begitu teliti terhadap rakyatnya lebih menggambarkan Singapura sebagai Sparta daripada Athens.

Kemudian Yunani dan segala negara-negara kota ini musnah ditelan oleh Empayar Macedonia pimpinan Iskandar Agung.

Walaupun Iskandar tidak mengamalkan demokrasi dalam pemerintahannya tetapi dia adalah murid kepada ahli-ahli falsafah Athens, Aristotles yang mewarisi keilmuan Plato dan Socrates. Plato terkenal dengan karyanya, republik yang menggariskan negara utopia dan membayangkan nilai demokrasi Athens. Idea- idea ini tersebar ke seluruh empayarnya.

Empayar Iskandar ini kemudian diganti dengan empayar Rom. Mereka tidak mengamalkan demokrasi. Tetapi sehingga zaman Julius Caesar, Rom adalah sebuah republik dan memiliki Senat yang bercirikan demokrasi juga.

Empayar Rom diwarisi oleh Khilafah Umaiah dan Abasiah. Mereka menjadi pengkaji dan pewaris pemikiran Yunani termasuk karya Plato itu. Banyak wacana politik Islam diwarnai daripada pemikiranpemikiran ini juga.

Selepas Perang Salib, banyaklah karya Yunani yang diwarisi oleh cendekiawan Islam dibawa pulang oleh tentera-tentera salib dari Eropah.

Buku-buku Yunani dan Arab ini menjadi pencetus era Renaisans dan kemudian Enlightenment. Ia menjadi penggerak kepada minat elit Itali terhadap apa saja tentang Yunani dan Rom. Penziarah-penziarah agama Kristian ke Vatican, Rom pula membawa minat ini pulang ke negara masing-masing termasuk Perancis dan Britain.

Di Britain, berlakulah perjanjian Magna Carta yang memisahkan kuasa raja dengan bangsawan dan selanjutnya mewujudkan raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen. House of Commons di tebing Sungai Thames, London menjadi ibu demokrasi moden.

Sistem ini turut menyumbang kepada tertubuhnya Empayar British yang sampai kepada kemuncaknya pada zaman Ratu Victoria. Ia melahirkan parti-parti politik Whig, Konservatif dan kemudian Liberal.

Empayar British yang berasaskan kekuatan maritim tersebar di seluruh dunia. Tetapi ketika England mengamalkan demokrasi, mereka menindas tanah-tanah jajahannya. Paling teruk ialah jirannya sendiri yang dijadikan tanah jajahan iaitu Ireland. Masalah Ireland Utara hingga ke hari ini tidak selesai.

Empayar Inggeris meliputi Amerika Utara di mana orang mereka sendiri menjadi warga tanah jajahan. Semua tanah jajahan tidak diberikan hak demokrasi, termasuk 13 tanah jajahan yang didiami oleh mereka yang merupakan asalnya dari England di Amerika Utara.

Akhirnya atas slogan “tiada cukai tanpa perwakilan” 13 tanah jajahan ini memberontak dan mengisytiharkan kemerdekaan dalam satu revolusi yang mewujudkan Amerika Syarikat (AS).

Pengasasnya mengisytiharkan negara mereka sebagai demokrasi yang lebih baik daripada Britain. Ini kerana mereka mengamalkan sistem republik dengan presidennya dipilih langsung oleh rakyat.

Pengaruh

Hakikat bahawa hamba-hamba tidak diberi hak kebebasan adalah satu perkara yang tidak diambil berat ketika itu.

Britain dan AS walaupun menyifatkan diri mereka sebagai demokrasi tetapi tidak pernah berminat untuk mengeksport idealisme itu. Sebaliknya mereka meluaskan pengaruh dan hegemoni tanpa mempedulikan semangat dan nilai-nilai demokrasi. AS menakluki tanah- tanah jajahan Sepanyol dan melalui Doktrin Monroe menetapkan hegemoni ke atas Amerika Selatan. Sementara Britain memiliki empayar paling unggul merentasi benua Asia, Afrika dan Amerika Utara. Termasuklah di bumi Nusantara.

Ketika ia sampai ke Nusantara, Belanda sudah bertapak di Melaka dan menguasai laluan dagang Nusantara.

Walaupun kota Melaka sudah terlepas ke tangan kuasa Barat, tetapi Kesultanan Melayu Melaka masih kukuh dengan kekuasaan meliputi sebahagian Semenanjung Tanah Melayu Sumatera. Ini termasuklah Pahang, Singapura, Riau, Linggi, Kampar dan Siak. Setelah Melaka tumbang, ibu kota kesultanan ini berpindah ke Kota Tinggi, dan ada masanya sultannya bersemayam di Lingga-Riau.

Di Singapura, mereka juga mempunyai istana. Kesultanan Melayu ini berubah nama daripada Kesultanan Melaka kepada Johor- Riau-Linggi sebagai menurut kedudukan geografinya.

British dan Belanda, yang memberontak untuk merdeka daripada Sepanyol mengamalkan demokrasi di negara masing-masing tetapi tidak pernah berniat dan berminat untuk menyebarkannya di kepulauan Melayu.

Kejayaan British pertama di Nusantara ialah apabila dapat bertapak di Pulau Pinang. Dengan tipu daya dan kelemahan Kedah menghadapi Siam, pulau itu jatuh ke tangan British. Kemudian ia dapat bertapak di Singapura melalui perjanjian dengan Kesultanan Johor- Riau. Lagipun kesultanan ini menjadi begitu lemah akibat hutang dan berwawasan cetek. Malah pemerintahan Pahang jatuh kepada Bendaharanya sementara Johor beralih tangan kepada Temenggungnya, yang lebih berwawasan dan terus akhirnya menjadi sultan-sultan yang diiktiraf British.

Dapat dibayangkan betapa Kesultanan Melayu dari warisan Melaka yang kemudian menjadi Johor-Riau-Lingga ini berkedudukan kuat dan berwawasan, mungkin ia dapat menubuhkan sebuah negara Melayu moden meliputi Pahang, Johor, Singapura, Riau, Lingga dan sebahagian daripada Sumatera. Maka tidak timbul penjajahan Inggeris dan Belanda di kawasan ini.

Raja Siam, Mongkut dan Maharaja Jepun, Meiji contohnya dapat menghalang kemasukan penjajah dengan memiliki wawasan jauh.

Setelah Pulau Pinang dan Singapura, British berjaya mendapat tapak di Bangkahulu, Sumatera.

Selepas itu dua perjanjian antara London dan Amsterdam serta London dan Bangkok memuktamadkan nasib Nusantara.

Perjanjian Inggeris-Siam menetapkan pembahagian negeri-negeri Melayu di utara Semananjung. Bahagian utara menjadi milik Siam sementara di selatannya, diletakkan di bawah pengaruh British.

Sementara perjanjian Inggeris-Belanda memisahkan Semenanjung Tanah Melayu dan Singapura di bawah pengaruh Inggeris sementara pulau-pulau Melayu lain diletakkan di bawah Belanda. Bangkahulu ditukarkan dengan Melaka.

Wilayah Kesultanan Johor-Riau-Lingga kemudian terbahagi empat. Riau-Lingga, Singapura, Johor dan Pahang. Riau-Lingga terletak di bawah Hindia Belanda. Singapura sebahagian daripada negeri-negeri Selat. Pahang sebahagian daripada negeri-negeri Melayu Bersekutu dan Johor adalah negeri-negeri tidak bersekutu yang masih kekal dengan kemerdekaan dan kedaulatannya.

Ketika menjadi tanah jajahan British sebelum Perang Dunia Kedua, Singapura menjadi kota kosmopolitan bagi Nusantara. Malah elit Melayu dalam pelbagai bidang, budaya, agama dan dagang bertumpu ke Singapura.

Walaupun penduduk majoriti adalah pendatang Cina dan kekuasaan terletak di tangan Inggeris tetapi ciri sebagai kota kosmopolitan Melayu tetap wujud kerana ia menjadi pusat lalu-lalang kapal-kapal orang Melayu yang sememangnya bersifat maritim.

Terbuka

Maka tidak hairanlah pemikiran moden Melayu berkembang mudah di Singapura yang lebih bebas dan terbuka berbanding dengan negeri-negeri Melayu lain. Selain daripada soal politik, kota Singapura tahun 30-an menikmati demokrasi budaya dan pemikiran. Maka di situlah lahir akhbar Utusan Melayu pada tahun 1930. Nama- nama besar kewartawanan dan kesusasteraan Melayu muncul di Singapura. Begitu juga dalam bidang filem.

Singapura tidak merdeka tetapi menikmati demokrasi budaya di bawah penjajahan British. Kebudayaan Melayu moden turut berkembang dalam suasana ini.

Tetapi British hanya menyifatkan Singapura sebagai pangkalan tentera dan dagang yang tidak perlu memiliki nasionalisme apatah lagi demokrasi.

Selepas Perang Dunia Kedua dengan menyifatkan raja-raja Melayu telah bekerjasama dengan Jepun, Britain tidak lagi mahu menjadi penaung kepada negeri-negeri Melayu, tetapi sebaliknya menjadi penjajah sebenar. Ia menyatukan semua negeri Melayu di Semenanjung dengan Pulau Pinang dan Melaka dalam satu gagasan Malayan Union yang merupakan tanah jajahan British.

Tetapi Singapura dipisahkannya untuk terus menjadi pangkalan tentera British.

Penentangan Dato’ Onn Jaafar mengubah segala-galanya. Tuntutan untuk kemerdekaan mendorong British memaksa amalan demokrasi di Tanah Melayu.

Maka ia juga mendorong kepada amalan demokrasi di Singapura, bermula sebagai pemerintahan sendiri dan kemudian menikmati demokrasi menjelang penyertaan Singapura ke dalam Malaysia.

Dengan terkeluarnya Singapura daripada Malaysia, amalan demokrasi di republik itu hanya menurut tafsiran PAP. Demokrasi bukanlah satu idealisme apatah lagi keperluan untuk republik itu.

Read more!

Sebab apa murid sekolah ponteng

Oleh: ZIN MAHMUD (Wartawan Utusan)
Sumber: Utusan Malaysia 29 April 2006


MATA memang sakit apabila melihat murid-murid tidak pergi ke sekolah di kawasan sekitar rumah penulis. Hampir setiap hari penulis minum teh tarik di sebuah kedai mamak tidak jauh dari kediaman, akan ada murid-murid sekolah yang ponteng

Pelbagai kaum, Melayu, Cina dan India. Pertama yang menerjah dalam fikiran penulis ialah apa akan jadi mereka? Kasihan ibu bapa mereka yang mengharapkan anak yang berdisiplin dan menghadiri sekolah.

Ada masa penulis pergi minum di kawasan perumahan lain pada sebelah pagi, begitu juga akan ada murid-murid yang ponteng sekolah.

Tidak jauh dari kedai mamak itu ada kafe siber. Di situlah tumpuan murid-murid sekolah yang ponteng ini. Mereka akan menghabiskan masa bermain dengan komputer. Ya, zaman sudah berubah. Kalau dulu pada zaman penulis kecil-kecil, murid sekolah yang ponteng akan merayau ke parit-parit mencari ikan. Zaman sekarang di bandar, tumpuannya ialah kafe siber.

Umumnya, murid-murid sekolah ini - sekitar tingkatan empat dan lima merokok. Di sinilah mereka mula mengenal rokok, dan akan terus menjadi perokok sepanjang hayat.

Segelintir kecil akan terjebak dalam penagihan dadah.

Ada satu ketika, sedang sekumpulan murid-murid sedang ponteng dan menghabiskan masa keemasan mereka di kedai mamak. Tiba-tiba datang seorang lelaki menunggang motosikal dan memarahi kumpulan murid-murid itu. Rupanya, dia adalah bapa salah seorang murid itu. Dia mengambil anaknya dan kemudian hantar ke sekolah. Tetapi sempat ia memarahi kawan-kawan anaknya.

“Kalau tak nak pergi sekolah, suka hatilah, tapi jangan ajak anak pakcik,” katanya. Nada suara lelaki itu adalah memilukan. Betapa kecewanya melihat perangai anaknya yang tidak mahu pergi ke sekolah.

Mengapa jadi demikian? Yang ponteng sekolah hanyalah segelintir. Tetapi ia berlaku berleluasa di seluruh negara. Budak-budak ini tidak berminat untuk ke sekolah.

Ada suatu yang tidak kena dengan sistem pendidikan negara. Tumpuan kita adalah kepada kanak-kanak cemerlang hingga tidak begitu memikirkan dan memberi perhatian kepada kanak-kanak dan remaja yang tidak boleh menyesuaikan diri dengan sistem persekolahan.

Kerajaan sudah bersetuju meminda akta memberi kuasa kepada polis untuk menahan murid ponteng sekolah. Tetapi pada hemat saya, ia tidak akan menyelesaikan ponteng sekolah.

Ia hanya menambah kerja polis dan memaksa murid berada di sekolah yang tidak disukainya.

Pelbagai cara kerajaan lakukan untuk menjadikan sekolah menarik bagi kanak-kanak dan remaja. Antaranya ialah program yang dinamakan sekolahku, syurgaku. Tetapi sekolah hanya menarik bagi sebahagian besar pelajar. Ada segelintir yang sememangnya tidak berminat untuk belajar akademik. Mereka harus diberikan pendidikan dalam bentuk lain, bukannya akademik.

Umumnya, pelajaran yang diberikan di sekolah sesuai untuk mereka yang berminda akademik, lebih-lebih lagi pelajar perempuan. Tetapi pelajar lelaki yang mempunyai tenaga yang banyak dan mahu perkara-perkara yang lebih mencabar dalam bentuk fizikal tentu tidak dapat menyesuaikan diri di sekolah.

Murid-murid yang tidak meminati pelajaran akademik sudah tentu lemah pencapaiannya. Kalau dahulu mereka akan meninggalkan sekolah selepas tingakatan tiga kerana gagal Sijil Pelajaran Malaysia (SRP). kemudian mereka masuki dunia pekerjaan atau belajar perkara-perkara yang berbentuk kemahiran. Di situ mereka lebih sesuai.

Tetapi kini mereka dipaksa untuk terus berada di sekolah walaupun pencapaian Penilaian Menengah Rendah (PMR) mereka minimum. Mereka jelas tidak sesuai untuk belajar akademik. Bagi yang bernasib baik, dapatlah pergi ke sekolah vokasional yang sesuai untuk mereka.Tetapi sekolah vokasional dan kolej komuniti di negara ini jauh daripada mencukupi. Kita lebih sibuk mendirikan universiti-universiti baru untuk pelajar-pelajar cemerlang sedangkan remaja bermasalah terpinggir daripada perhatian kita.

Satu contoh lagi ialah mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Ia sememangnya menguntungkan pelajar-pelajar cemerlang kerana penguasaan bahasa Inggeris membolehkan mereka lebih mudah untuk belajar di peringkat tinggi kelak, termasuk ke luar negara.

Tetapi bagi pelajar lemah, bukan saja mereka tidak dapat menguasai bahasa Inggeris, tetapi kemahiran pemikiran saintifik dan matematik turut terlepas kerana halangan bahasa.

Masalah ponteng di sekolah menengah juga menandakan terdapat faktor-faktor kegagalan di peringkat sekolah rendah.Ada suatu yang tidak kena di sekolah-sekolah rendah.

Read more!

Lebih bermakna daripada menjadi angkasawan

Oleh: Zin Mahmud (WARTAWAN UTUSAN)
Sumber:Utusan Malaysia 28 April 2006


Antara perkataan-perkataan indah dalam bahasa Malaysia ialah ‘angkasawan'. Cuba bandingkan dengan istilah bahasa Inggeris, iaitu astronaut. Perkataan angkasawan, sekurang-kurangnya bagi telinga orang Melayu adalah lebih indah.

Astronaut dicipta daripada perkataan astro, dalam bahasa Yunani yang bermaksud bintang. Perkataan ini dicipta oleh Amerika Syarikat (AS) ketika mereka mula melancarkan angkasawan mereka.

Tetapi penutur bahasa Inggeris bukanlah orang pertama yang pergi ke angkasa. Angkasawan pertama dunia ialah dari kalangan penutur bahasa Rusia, iaitu Yuri Gagarin.

Rusia adalah negara yang melancarkan kapal angkasa pertama, iaitu Sputnik. Ia juga melancarkan haiwan pertama, iaitu anjing bernama Laika. Ia juga melancarkan angkasawan wanita pertama iaitu Valentino Tereshkova. Semua kapal angkasa ini berjaya dilancar pada zaman Rusia diperintah komunis.

Bagaimanapun dalam bahasa Melayu, angkasawan wanita tidak pula disebut sebagai angkasawati. Mereka tetap dipanggil angkasawan. Seperti mana wartawan wanita tidaklah dipanggil wartawati.

Ketika Gagarin dilancarkan ke angkasa, bukan saja orang Rusia tidak memanggilnya astronaut, tetapi dunia bahasa Inggeris juga turut menggunakan istilah bahasa Rusia iaitu cosmonout. Perkataan ini lahir daripada istilah cosmo, daripada bahasa Yunani yang bererti semesta.

Persaingan antara AS dan Soviet dalam perlumbaan kapal angkasa adalah sengit, masing-masing berpegang pada istilah angkasawannya tersendiri walaupun dalam bahasa Inggeris. Maka apabila disebut astronaut, ia merujuk kepada angkasawan AS. Tetapi apabila merujuk kepada angkasawan Soviet, ia dipanggil cosmonaut.

Persaingan antara kedua kuasa angkasa ini hanya berakhir setelah Kesatuan Soviet tumbang. Dengan berakhirnya Perang Dingin, muncul pula kuasa baru yang asalnya komunis tetapi telah mengamalkan sistem ekonomi kapitalis, iaitu China. Mereka telah melancarkan angkasawannya sendiri. Mereka tidak mahu dipanggil astronaut atau cosmonaut, tetapi memilih untuk disebut sebagai taikonaut.

Kejayaan Gagarin dan Tereshkova dahulu sememangnya mengkagumkan dunia. Malah di kalangan masyarakat Melayu muncullah nama-nama seperti Yuri dan Valentino sebagai tanda penghargaan bapa mereka kepada kejayaan angkasawan komunis itu.

Paling bermakna terhadap kejayaan mereka ialah tersentaknya kesedaran di kalangan rakyat AS tentang kepentingan pendidikan sains. Sejak itu Washington di bawah kepimpinan Presiden John Kennedy melancarkan program besar-besaran untuk meningkatkan keupayaan saintifik mereka. langkah ini bertujuan untuk tidak dikalahkan oleh Kesatuan Soviet.

Menguasai

Jika mereka kalah, maka komunisme akan menguasai dunia. Pendidikan besar-besaran sains dan teknologi ini menrubah AS, dan dunia juga. Ia bukan saja merintis kepada kemenangan sisten demokrasi dan kapitalisme mengatasi kediktatoran komunisme. Tetapi tidak keterlaluan untuk dinyatakan bahawa akibat tekanan ini, AS membawa dunia ke zaman komputer dan internet yang ada pada hari ini.

Kini warganegara Malaysia menumpang kapal angkasa Rusia untuk mendapat gelaran angkasawan.

Perkataan ‘wan’ dalam bahasa Malaysia merupakan imbuhan yang merujuk kepada kerjaya atau kedudukan seseorang.

Bagi orang Malaysia pada awal-awal pembentukan negara, perkataan angkasa sememangnya dipandang indah selain maksudnya yang juga tinggi. Maka tidak menghairankanlah badan yang menggabungkan koperasi negara iaitu Angkatan Koperasi Kebangsaan dipendekkan namanya untuk dikenali sebagai Angkasa. Sementara bangunan RTM dikenali sebagai Angkasapuri dan seorang pendeklamasi sajak patriotik terkenal bernama Nuri Angkasa.

Tetapi perkembangan paling bermakna dalam kekaguman negara terhadap angkasa ialah apabila Tun Dr. Mahathir Mohamad menubuhkan Bahagian Kajian Sains Angkasa di Jabatan Perdana Menteri (BAKSA) yang mengendalikan Planetarium Negara. Kini BAKSA dikenali sebagai Agensi Angkasa Lepas Kebangsaan (Angkasa).

Sememangnya pelancaran angkasawan Malaysia adalah suatu mercu tanda bagi sejarah negara ini. Tetapi apabila dilihat secara global, menjadi angkasawan dengan menumpang kapal angkasa orang lain adalah suatu yang tidak begitu bermakna. Banyak negara sudah mengirim angkasawan mereka dengan cara ini, yang tidak jauh bezanya seperti pelancong angkasa.

Apa yang lebih bermakna daripada menjadi angkasawan ialah kajian dan pengetahuan di sebaliknya.

Lebih bermakna jika Angkasa menggalakkan penubuhan kelab-kelab astronomi amatur di seluruh negara, daripada peringkat sekolah kepada tahap tempatan.

Kesedaran masyarakat terhadap pengetahuan astronomi dan kosmologi adalah jauh lebih bermakna.

Read more!

Cabaran berbeza bagi wanita

Oleh: Zin Mahmud (WARTAWAN UTUSAN)
Sumber: Utusan Malaysia 26 April 2006


Banyaknya wanita dalam institut pengajian tinggi (IPT) berbanding lelaki bukanlah fenomena yang pelik. Begitu juga dengan peningkatan golongan profesional dan pemimpin politik.

Ia tidak hanya berlaku di Malaysia, tetapi di seluruh dunia. Terdapat satu artikel dalam majalah Scientific American beberapa tahun lalu yang membuat kajian mengenai gejala peningkatan mendadak pelajar wanita di IPT.

Semua negara maju kecuali Jerman turut mengalami fenomena ini. Justeru, peningkatan mendadak pencapaian wanita dalam akademik adalah suatu yang menjadi hakikat dan realiti.

Begitu juga apa yang dibincangkan dalam satu program BBC mengenai ramalan bagi masa depan. Selain daripada fenomena berhubung teknologi dan globalisasi, ia meletakkan kebangkitan wanita dalam bidang-bidang profesional merupakan suatu yang hampir pasti. Sementara kemenangan banyak ahli politik wanita sebagai ketua kerajaan dunia juga menunjukkan fenomena ini.

Mengapa kebangkitan wanita yang mendadak ini? Ia merupakan suatu evolusi manusia dan alam di mana kedudukan wanita terpinggir dan tertindas dalam kepimpinan manusia bertukar akibat perubahan daripada ekonomi pertanian ke perindustrian, hinggalah kepada era maklumat serta kreativiti hari ini. Ditambah pula dorongan daripada fahaman feminisme yang kian diterima oleh tamadun moden di seluruh dunia. Islam juga menerima pengaruh dan penyesuaian dalam asakan perubahan ini.

Dalam keadaan ini, landskap dunia yang selama ini didominasi oleh citra lelaki pasti turut mendatangkan kesan. Ia telah dialami oleh dunia komersial di mana daya pembelian tinggi wanita mencorakkan produk dalam pasaran.

Sememangnya lelaki dan wanita saling lengkap-melengkapi bukan saja dalam keluarga tetapi juga masyarakat. Imbangan antara kedua citra perlu ada.

Di sinilah cabaran baru.

Walaupun wanita mencapai kecemerlangan akademik, profesional, komersial dan juga politik, tetapi jika keupayaan mereka dalam soal intelektual dan kepimpinan tidak turut meningkat, maka ia akan mendatangkan masalah kepada masyarakat.

Justeru wanita-wanita yang berjaya dalam akademik mereka, dan seterusnya cemerlang dalam kerjaya wajar turut mengambil berat tentang sisi intelektual dan kepimpinan.

Mereka mesti banyak membaca, dan bukan hanya novel-novel cinta, serta menaruh minat terhadap masalah masyarakat dan perkara besar seperti mana kebiasaan kaum lelaki.

Sememangnya psikologi wanita berbeza. Umumnya, wanita cenderung untuk melihat perkara mikro, sementara lelaki pada makro.

Maka tidak hairanlah di sekolah-sekolah yang banyak dipimpin wanita, keadaan ini terserlah dalam cara pentadbirannya.

Di sinilah cabarannya bagi wanita baru yang akan memimpin dunia. Mereka mesti meningkatkan kemahiran memimpin khususnya terhadap lelaki yang dari segi evolusinya selama ini mendominasi kuasa dalam masyarakat manusia.

Dunia juga wajar menyesuaikan diri dalam fenomena baru ini dan ia tidaklah mudah.

Read more!

Makna perjuangan Ghafar

Oleh: ZIN MAHMUD (Wartawan Utusan)
Sumber: Utusan Malaysia 24 April 2006


TAN Sri Ghazali Shafie pernah menulis: "Saya secara ikhlas mengharap bahawa satu hari, setelah keserabutan politik tidak wujud lagi, ahli-ahli sejarah yang mengkaji perkembangan mengenai Malaysia hingga ke soal perkembangan sosioekonomi dan politik dan ahli biografi terlatih akan mencari potret manusia bernama Ghafar. Kedua-dua ahli sejarah dan ahli biografi akan akhirnya tidak dapat mengelak untuk sampai kepada satu kesimpulan bahawa pembentukan masyarakat Malaysia dan sikap egalitarian Ghafar adalah selaras, kalau tidak dianggap semakna.''

Hakikat bahawa Ghafar adalah seorang yang sederhana dan pejuang golongan susah tidak dapat dinafikan. Beliau bukan saja menampilkan perawakan sederhana yang bersifatkan kerakyatan tetapi sepanjang kariernya telah berjaya menolak sebarang gelaran dan terus dikenali hanya sebagai Encik Ghafar hinggalah beliau berundur dari politik apabila dianugerahkan dengan bintang yang membawa gelaran Tun.

Beliau sendiri datang daripada keluarga yang amat susah. Menjadi anak yatim dan terpaksa bersusah payah untuk mendapatkan pendidikan dan pendapatan. Tetapi begitu juga dengan banyak orang di negara ini.

Tetapi beliau menjadikan perjuangan politik untuk membela golongan ini dan apabila mendapat kesenangan kuasa dan wang terus tidak lupa dengan idealismenya.

Kesedaran politik membentuk pemikiran sejak berusia 15 tahun. Beliau melihat kolonialisme dan kemiskinan sebagai berkaitan dan perlu diperangi.

Maka beliau menyertai Kesatuan Melayu Muda (KMM) dan kemudian Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) sebagai manifestasi perjuangan kemerdekaan dan membela golongan tertindas dan terpinggir, yang merupakan majoriti rakyat negara ini, kebanyakannya berada di luar bandar, dan umumnya adalah orang Melayu.

Pendidikan politiknya datang daripada buku-buku Indonesia yang bukan saja beliau baca, tetapi turut jadi pengedar dan penjualnya.

Dua medan menjadi pentas perjuangannya iaitu pendidikan dan kesatuan sekerja. Ia terserlah melalui kepimpinannya ke atas Kesatuan Guru Melayu Semenanjung (KGMS).

Pada mulanya, beliau tidak mahu menyertai UMNO pimpinan Datuk Onn Jaafar yang dilihat sebagai wadah politik British dan kaum bangsawan.

Tetapi apabila Tunku Abdul Rahman mengambil alih kepimpinan UMNO dan menukar slogan parti daripada Hidup Melayu kepada Merdeka, jiwa Ghafar berubah. Walaupun Tunku seorang bangsawan berpendidikan Inggeris tetapi beliau berjiwa rakyat dan seorang nasionalis.

Apabila PKMM dilumpuhkan British, Ghafar memilih menyertai UMNO. Begitu juga dengan beberapa tokoh PKMM lain seperti Aishah Ghani dan Sardon Jubir. Mereka mewarnai UMNO dan menjadikannya parti yang turut meletakkan kepentingan perjuangan menentang kemiskinan dan penindasan.

Tunku dan Tun Razak Hussein yang percaya kepada pembangunan sebagai cara bagi mengatasi kemiskinan memerlukan orang seperti Ghafar yang mempunyai idealisme perjuangan tinggi untuk memberi sumbangan kepada usaha ini.

Tidak keterlaluan untuk dinyatakan bahawa orang seperti Ghafar menyebabkan UMNO turut mempunyai ciri kerakyatan dan persamaan.

Dengan percaya bahawa UMNO merupakan wadah berkesan bagi perjuangannya, beliau terus bergerak mendapat sokongan rakyat. Justeru, tiga entiti ini dijadikan pangkalan gerakannya: UMNO, guru dan Melaka.

Beliau memilih UMNO kerana kepercayaannya kepada kepimpinan Tunku. Dari awal lagi beliau sudah melihat kepentingan kepimpinan, ada kalanya melebihi organisasi. Kepimpinan yang baik akan melahirkan organisasi baik. Organisasi baik tidak semestinya melahirkan pemimpin baik.

Dunia guru menjadi platfom beliau bukan saja kerana beliau sendiri seorang guru. Tetapi pada masa itu, golongan intelektual terbesar Melayu ialah guru. Maka mereka ini mampu menjadi jurubicara rakyat, dan akhirnya beliau selaku pemimpin kesatuan guru berjaya meraih penglibatan guru untuk UMNO. Ini mengukuhkan kedudukan beliau sebagai pemimpin dalam UMNO.

Langkah seterusnya ialah Melaka sebagai platfom. Walaupun sebuah negeri kecil tetapi Melaka yang tidak terikat dengan tradisi bangsawan, tambahan pula sifat pelbagai kaum negeri itu membolehkannya menjadi landasan bagi perjuangan menuntut kemerdekaan.

Ternyata Melaka memberi peranan besar terhadap kerjasama UMNO-MCA dan juga merintis kepada pencapaian kemerdekaan Tanah Melayu.

Kemenangan pilihan raya dan pembentukan kerajaan merupakan cara penting bagi melaksanakan program membantu rakyat. Tunku memberi kepercayaan kepada Ghafar. Beliau dilantik sebagai Ketua Menteri dan berusaha membangunkan negeri itu dengan penumpuan usaha memperbaiki taraf hidup masyarakat desa.

Di Melaka beliau berhadapan dengan golongan kiri iaitu Front Sosialis yang menguasai Majlis Perbandaran. Tetapi beliau berjaya menangkis mereka kerana apa yang Ghafar lakukan adalah praktikal dan berkesan. Rakyat terus memberi sokongan kepada Ghafar, UMNO dan Perikatan.

Tetapi Tunku mahu beliau memperluaskan usaha pembangunan ini di peringkat persekutuan, maka beliau dibawa ke pusat dan menjadi Menteri Pertanian dan Pembangunan Luar Bandar, satu portfolio paling sesuai. Begitu juga apabila beliau dilantik menjadi Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) yang merupakan agensi penting pembangunan rakyat.

Semasa Allahyarham Tun Razak menjadi Perdana Menteri yang berorientasikan pembangunan luar bandar melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan Buku Hijau, perkhidmatan beliau amat diperlukan.

Pada tahap itu, pembangunan luar bandar sudah menjadi teras kepada perjuangan UMNO. Dan Ghafar yang mewakili identiti ini dalam UMNO mempunyai kedudukan kuat, dan sebab itu berjaya mempertahankan jawatan Naib Presiden untuk jangka waktu lama. Kedudukannya ini membolehkan beliau dipilih untuk menjadi Timbalan Presiden dan Presiden jika keadaan menghendaki. Sementara pengaruhnya dianggap sebagai menteri paling kanan.

Justeru apabila Timbalan Perdana Menteri, Tun Dr. Ismail Abdul Rahman meninggal dunia pada tahun 1973, Tun Razak menawarkan jawatan kedua tertinggi kerajaan itu kepada Ghafar. Tetapi beliau menolak kerana beranggapan bahawa Hussein Onn lebih layak kerana berpendidikan lebih tinggi dan mempunyai sokongan UMNO Johor yang lebih besar dan penting.

Bagaimanapun, beliau dilantik sebagai pemangku Perdana Menteri selama tiga bulan pada tahun 1975 apabila Tun Razak ke luar negeri dan Hussein Onn dimasukkan ke hospital.

Apabila Tun Razak meninggal dunia dan Hussein menjadi Perdana Menteri, Naib Presiden UMNO paling kanan yang wajar dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri ialah Ghafar. Tetapi ternyata Hussein memilih Dr. Mahathir Mohamad yang ketika itu merupakan Naib Presiden UMNO yang berada di tempat ketiga.

Hussein menawarkan Ghafar jawatan Menteri Pertanian tetapi beliau menolak.

Walaupun di luar Kabinet, Ghafar terus aktif berkhidmat untuk UMNO dan Barisan Nasional. Untuk itu, beliau bersama Tengku Razaleigh Hamzah berperanan besar merampas Kelantan daripada Pas.

Setelah Hussein meletakkan jawatan, Dr. Mahathir yang menjadi Perdana Menteri tidak melantik Tengku Razaleigh atau Ghafar sebagai timbalannya, tetapi memilih Musa Hitam yang telah lama dikenali sebagai sekutunya sebelum ini.

Di peringkat itu, Ghafar yang terus memegang jawatan Naib Presiden, seolah-olah sudah menjadi jawatan tetapnya muncul sebagai mewakili sisi teras veteran UMNO. Beliau sudah tidak mengharapkan untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Sebagai Naib Presiden UMNO dan Setiausaha Agung BN, beliau mempunyai pengaruh besar dan ternyata mempunyai tanggungjawab untuk berperanan menghadapi isu-isu tertentu.

Dua isu penting menonjolkan kemahiran beliau sebagai ahli politik yang matang. Pertama, Krisis Perlembagaan 1983 dan Krisis MCA 1984.

Sebagai tokoh veteran berorientasikan rakyat, Ghafar mendapati krisis perlembagaan ini mengandungi isu-isu yang rapat dengan jiwanya. Justeru, beliau menjadi tokoh utama dalam mendukung Dr. Mahathir.

Kalau dahulu, Ghafar melihat Tunku sebagai pemimpin penting yang berkesan, kemudian beliau melihat Dr. Mahathir sebagai pemimpin yang wajar dipertahankan. Justeru dalam persaingan antara Dr. Mahathir dan Tengku Razaleigh, beliau memihak pada Perdana Menteri.

Tetapi Dr. Mahathir juga melihat keistimewaan Ghafar sebagai seorang veteran UMNO yang berpengaruh. Ketika Musa bergabung dengan Tengku Razaleigh menentang Dr. Mahathir dan banyak tokoh veteran menyebelahi mereka termasuk Tunku dan Hussein, Ghafar memilih untuk berada di pihak Dr. Mahathir. Maka sewajarnya beliau dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Ghafar dan Dr. Mahathir datang dari satu generasi. Cumanya Ghafar telah berada lama dalam kepimpinan UMNO. Ghafar mewakili perjuangan Melayu pra-UMNO dan UMNO Tunku dan Tun Razak. Sementara Dr. Mahathir mencerminkan kepimpinan baru UMNO, bersifat dinamik, elitis, global, industri dan urban.

Sementara Ghafar masih mempunyai imej luar bandar, pertanian dan rakyat kebanyakan. Satu gabungan yang tidak mantap tetapi merupakan penyatuan dua unsur pendekatan dalam UMNO.

Kedudukan Ghafar tidak bertahan lama kerana beliau berhadapan dengan cabaran Datuk Seri Anwar Ibrahim dan penyokong-penyokongnya. Kekesalannya ialah Dr. Mahathir tidak menyebelahinya.

Maka Ghafar seperti juga Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Tan Sri Sanusi Junid berada dalam pihak yang menentang Anwar dan kumpulannya.

Ghafar melepaskan jawatan politiknya tetapi terus memegang kerusi Parlimennya. Beliau hanya perlu menunggu masa.

Pada tahun 1997 apabila Anwar dipecat, Ghafar kembali turun padang dan berkempen membela Dr. Mahathir.

Dalam pilihan raya umum tahun 1999 yang mencabar bagi UMNO dan BN, beliau berjaya mempertahankan kerusinya dan mengalahkan Khalid Jaafar, bekas setiausaha akhbar Anwar.

Pada pilihan raya tahun 2004, BN di bawah pimpinan Abdullah, beliau tidak lagi bertanding dalam pilihan raya yang menandakan persaraannya dalam politik.

Ghafar tidak menjadi Perdana Menteri. Tetapi kehadirannya dalam politik sejak negara ini belum mencapai kemerdekaan dapat disaksikan betapa sumbangannya kepada pembentukan Malaysia sebagai negara membangun, bercita-cita untuk menjadi maju tetapi turut memiliki orientasi memerangi kemiskinan dan membela golongan susah dan luar bandar.

Read more!

Apabila harga minyak terus naik

Oleh: ZIN MAHMUD
Sumber: Mingguan Malaysia 23 April 2006


RABU lalu, dilaporkan pihak pemerhati tidak menolak kemungkinan bahawa harga minyak dunia akan mencecah sehingga AS$80 setong pada pertengahan tahun. Tidak dapat digambarkan kesannya tetapi yang pasti ia menimbulkan kacau bilau terhadap ekonomi dunia.

Hari Khamis lalu, harga minyak dunia sudah mencecah rekod sejarahnya. Di London, ia mencecah AS$74.16 setong, di New York AS$72.41 setong dan di Asia, AS$72.20 setong.

Subsidi minyak yang dapat dijimatkan oleh kerajaan akibat kenaikan harga minyak tempatan sebanyak RM4.4 bilion hampir lenyap. Tetapi kerajaan telah pun menegaskan bahawa mereka tetap berpegang pada janji tidak akan menaikkan harga minyak.

Bagaimanapun, tahun depan tidak dapat lagi ditentukan.

Puncanya ialah ketegangan antara Amerika Syarikat (AS) dan Iran. Washington tanpa rasa segan silu bercakap tentang opsyen nuklear, maksudnya penggunaan bom nuklear ke atas Iran.

Iran pula, tanpa segan silu juga menggunakan opsyen berani mati. Maknanya suasana di Asia Barat amat tidak stabil dan tidak menentu.

Selama ini sesiapa saja, apatah lagi AS berasa malu untuk menyatakan keinginan untuk menggunakan senjata nuklear. Ini kerana penggunaannya merupakan suatu tindakan tidak berperikemanusiaan. Beribu-ribu orang pasti mati. Sehingga ini hanya AS yang pernah menggunakan bom atom, dan kuasa besar itu kelihatan sebagai kuasa yang amat jahat.

Begitu juga dengan Iran. Sehingga ini tidak ada kerajaan atau pertubuhan Islam arus perdana yang terang-terang menyokong penggunaan penyerang berani mati kerana ia tidak berperikemanusiaan dan bercanggah dengan ajaran Islam. Tetapi dengan kenyataan Mahmoud itu, ia mendedahkan bahawa perkara itu boleh dilakukan bukan saja dari tindakannya tetapi lebih penting lagi, dari segi etika dan syariat Islam.

Salah siapa? Amerika atau Iran?

Presiden Iran, Mahmoud Ahmedinejad dalam kenyataannya yang terus menyumbang kepada kenaikan harga minyak dunia berkata, bahawa harga minyak mentah walaupun mencecah kedudukan paling tinggi dalam sejarah masih rendah berbanding dengan nilai sebenarnya.

Radio Teheran memberitahu, bahawa negara-negara maju dan bukannya negara-negara pengeluar minyak seperti Iran yang memperoleh manfaat daripada kenaikan harga itu.

Ini kerana produk-produk hasil daripada minyak dijual dengan harga yang berganda-ganda daripada harga minyak mentah yang ditetapkan oleh negara pengeluar minyak. Dalam perniagaan ini, negara-negara maju mendapat manfaat jauh lebih besar daripada negara membangun yang mengeluarkan minyak.

Kenyataan Presiden Iran itu dilihat sebagai amaran dari negara itu untuk menggunakan minyak sebagai senjata. Maknanya apabila berdepan dengan tekanan AS, Iran mengancam akan menggunakan minyak sebagai senjata. Jika perkara itu berlaku, maka sistem sejagat yang ada sekarang akan menjadi kacau.

Bagi Mahmoud, harga minyak sepatutnya ditentukan berdasarkan kepada bekalan dan permintaan di pasaran.

Iran dan banyak negara membangun sememangnya tidak puas hati dengan sistem yang ada sekarang kerana ia jelas menguntungkan pihak Barat berbanding mereka. Tetapi sistem ini tidak boleh dicabar kerana kedudukan negara maju, khususnya AS yang menguasai dunia dalam serba-serbi – ekonomi, politik dan ketenteraan. Belum lagi dikira dengan budaya.

Bagaimanapun, alternatifnya juga parah kerana pihak yang menentang Barat, walaupun majoriti tetapi tidak tersusun atau memiliki seorang pemimpin yang berani berdepan dengan Washington serta dapat menyusun semula sistem supaya menjadi lebih adil.

Malah tekanan yang dikenakan oleh AS ke atas Iran dilihat sebagai usaha kuasa besar itu untuk mengukuhkan kedudukannya di kawasan Teluk Parsi.

Cuba bayangkan andai kata berlaku peperangan antara AS dan Iran. Pastinya turut menjadi mangsa ialah negara-negara pengeluar minyak di Teluk Parsi yang merupakan sekutu AS.

Tetapi lebih besar lagi, ia akan mendatangkan kesan besar terhadap bekalan minyak dunia. AS dan negara-negara Barat mungkin sudah bersedia dengan senario apabila bekalan minyak dari Asia Barat terputus.

Asia Barat yang walaupun memberi sumbangan besar kepada keperluan minyak dunia bukan satu-satunya sumber. Terdapat sumber lain yang turut menyumbang kepada dunia, seperti dari dalam negara AS sendiri, Laut Utara di Eropah dan juga Rusia.

bagaimanapun, Venezuela yang merupakan negara pengeluar minyak mempunyai presiden yang turut bersikap anti-AS.

Antara negara yang mungkin lumpuh akibat penutupan penyaluran minyak dari Asia Barat ialah Jepun. Tetapi negara-negara membangun yang lain akan juga parah apabila menghadapinya.

Adalah menjadi kepentingan besar bagi AS untuk memastikan Teluk Parsi berada dalam pengaruhnya. Mereka tidak mampu untuk membiarkan Iran terus merdeka tanpa menerima telunjuk AS.

Kalau peperangan yang dilancarkan AS terhadap Iraq dilihat sebagai berkaitan minyak, maka lebih-lebih lagilah terhadap Iran.

Walaupun peperangan sebenar belum meletus atau mungkin tidak berlaku tetapi apa yang sedang berlangsung ialah pertempuran psikologi.

Yang menjadi mangsa selain daripada media sebagai penyalur serangan-serangan berbentuk retorik dan propaganda ini ialah pengguna minyak di seluruh dunia. Harga minyak terus tidak menjadi stabil dan ia bergantung kepada keadaan hubungan antara AS dan Iran.

Dalam keadaan ini, masing-masing sedang memperluaskan rangkaian sekutu di samping berusaha memencilkan musuh mereka.

China seolah-olah diisytiharkan sebagai sekutu AS dalam pertempuran psikologinya dengan Iran. Kena pula ketika Presiden China, Hu Jintiao mengadakan lawatan rasmi ke Washington. Di situ, mereka mengisytiharkan kerjasama nuklear dan berazam untuk mengendurkan ketegangan antara AS dengan Korea Utara dan Iran. Mesejnya, China adalah sekutu AS dalam soal Iran.

Tetapi dalam waktu sama, Presiden Rusia, Vladimir Putin telah menunjukkan bahawa Moscow tidak mahu bersekutu dengan AS dalam soal nuklear Iran.

Bahkan Rusia telah menyatakan bahawa kesediaannya untuk menghulur bantuan kepada kerajaan Hamas di Palestin yang tidak berbiaya sejak AS dan Eropah menarik balik peruntukan dana mereka.

Harapan Hamas terhadap negara-negara Islam untuk mendapat bantuan mereka hanya dipenuhi oleh Iran.

Hamas dan sekutunya, Jihad Islam serta Hizbullah di Lebanon adalah kumpulan-

kumpulan yang melakukan serangan berani mati. Hizbullah pula adalah kumpulan mendapat dukungan penuh Iran.

Maka senarionya ialah AS dan sekutu-sekutunya lawan Iran. Apa yang hendak dilakukan oleh AS ialah memencilkan Iran supaya tidak timbul dua blok dunia yang bertentangan.

Kalau Iran bersekutu dengan Al-Qaeda, maka bagi AS ia menjadi lebih mudah dari segi propaganda kerana dunia dapat diajak untuk memihak padanya. Maka Iran akan dianggap sebagai pengganas lantaran hubungannya dengan Al-Qaeda.

Maka Iran, Hamas, Jihad Islam, Hizbullah dan Al-Qaeda menjadi sekutu yang dianggap sesuai dan masuk akal.

Tetapi yang menjadi masalah adalah dua perkara. Pertama, peranan Rusia yang akan mengambil kesempatan dalam keadaan ini untuk menjadi pengimbang.

Dengan mengenang betapa AS telah campur tangan dan melebarkan pengaruhnya ke atas Eropah Timur dan bekas negara-negara Soviet di Asia Tengah, termasuk juga Afghanistan, maka Rusia berasa kewajarannya untuk berperanan dan memihak kepada Iran dan Palestin-Hamas.

Kedua, soal dunia Islam. Umumnya, umat Islam menyokong Hamas dan Iran. Walaupun mereka menolak Al-Qaeda. Hanya kerajaan-kerajaan Islam di seluruh dunia yang rata-rata bersahabat dengan AS perlu berhati-hati. Di satu pihak mereka bersimpati dengan Iran tetapi hubungan dengan dunia Barat terpaksa juga diambil kira. Ditambah pula mereka perlu juga mengambil kira sentimen rakyat Islam yang turut memberi kesan kepada politik domestik.

Di bawah sentimen tamadun, agama dan nasionalisme adalah rebutan terhadap sumber bahan api.

Selain daripada minyak yang sedang berlegar dalam pasaran yang menentukan kedudukan ekonomi dunia, ada tiga unsur lain yang menjadi perkiraan semua pembuat keputusan di seluruh dunia.

Pertama, potensi minyak dan gas yang masih tersimpan di perut bumi yang menjadi rebutan serta perkiraan kuasa-kuasa politik di seluruh dunia.

Kedua ialah bahan api alternatif yang sedang dibangunkan di seluruh dunia serta kesan kepada politik akan datang. Buat masa ini tumpuan adalah pada bahan api bio. Kalau di Malaysia ia berasas minyak sawit sementara di tempat lain adalah minyak bunga matahari, umpamanya.

Pada masa akan datang, sumber lain bahan api pasti muncul menjadi perhatian dunia.

Ketiga ialah tenaga nuklear sendiri. Dengan kekurangan bahan api, perhatian terhadap tenaga nuklear sebagai sumber bersih pasti mendapat perhatian. Inilah juga hujah Iran yang mahu menggunakan nuklear sebagai sumber tenaga bersih.

Tetapi masalah dengan tenaga nuklear ialah potensinya untuk diubah menjadi senjata. Inilah apa yang berlaku di Iran dan menjadi pertikaian AS.

Peta pertikaian politik sejagat wajar dilihat melalui pelbagai faktor selain daripada politik. Di satu pihak ialah peranan fahaman keagamaan, kebangsaan dan tamadun. Di satu pihak lain ialah hubungan dengan kepentingan ekonomi yang berkaitan dengan tenaga, industri dan kekuatan tentera.

Keseluruhan perkara itu pula akan berkait dengan geografi. Justeru geopolitik dan geoekonomi menjadi kajian wajar terhadap apa yang berlaku.Soal-soal seperti fahaman keagamaan, kebangsaan dan tamadun pasti berkaitan dengan sejarah. Ia juga berkaitan dengan asas-asas sejarah seperti arkeologi, malah juga anthropologi. Dalam perkiraan akhir, pastinya biologi yang melibatkan spesies manusia menurut pengalaman setiap bangsa turut memberi kesan.

Jika dilihat asal usul minyak pula, geologi akan menunjukkan ia merupakan hasil daripada perubahan biologi pada tumbuhan zaman prasejarah. Untuk memahami wajarlah mengkaji bidang kosmologi dan bagaimana planet ini terbentuk hingga menghasilkan bahan api seumpama itu.

Sejarah teknologi juga perlu dilihat tentang bagaimana manusia sedar mengenai penggunaan minyak secara besar-besaran untuk menggerakkan industri mereka.

Konflik antara AS dan Iran pula mewajarkan kajian terhadap psikologi imperialisme orang keturunan Eropah dengan semangat juang bangsa Parsi sejak mereka berperang menentang orang Yunani, Rom dan kemudian Turki.

Di Malaysia, golongan cendekiawan wajar mengkaji corak dan pola perkembangan ini hingga ia mampu menjadi input baik kepada pihak yang membuat keputusan tentang masa depan negara. Kesedaran ini tidak wajar diserahkan bulat-bulat kepada kerajaan. Sesiapa di kalangan rakyat perlu meningkatkan kefahaman serta bertukar-tukar idea supaya negara ini tidak sesat dalam kancah pertembungan pelbagai kuasa di dunia sejagat.

Pusat paling sesuai bagi kajian dan penyebaran kefahaman mengenai apa yang berlaku mengenai politik tenaga, Asia Barat dan konflik AS-Iran ialah Universiti Teknologi Petronas (UTP).

Read more!

Masa depan pada kereta api

Oleh: ZIN MAHMUD (Wartawan Utusan)
Sumber: Utusan Malaysia 22 April 2006


Menurut ceritanya, ada sebuah negara Barat yang menggunakan kereta api sejak berabad-abad lamanya, dan landasannya tidak pun dipagar tetapi tidak pernah berlaku kemalangan ke atas orang yang melintas.

Orang di benua Eropah tidak melintas rel kereta api walaupun ia tidak berpagar. Tetapi di Malaysia banyak orang mati ketika melintas landasan kereta api walaupun ia dipagar.

Malah terdapat beberapa kes di mana pagar diceroboh supaya mereka dapat melintas rel.

Orang Malaysia tidak cukup berdisiplin dalam soal melintas landasan kereta api. Ini kerana rakyat negara ini masih bermentaliti dunia ketiga.

Sememangnya kos untuk memagari landasan kereta api amat mahal. Begitu juga untuk membina jejantas.

Disiplin pertama ialah jangan sekali-kali melintas landasan kereta api. Kalau terpaksa melintas, pastikan bahawa kereta api tidak lalu.

Bagaimanakah cara hendak mengetahui kereta api lalu atau tidak?

Di sinilah perlunya mentaliti dunia pertama atau minda kelas pertama. Dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), elemen minda kelas pertama juga disebut.

Dalam rancangan ini juga, beberapa projek kereta api akan dibina termasuk di Pantai Timur. Masa depan pengangkutan awam ialah kereta api. Pastinya kereta api dalam pelbagai bentuk termasuk monorel akan dibina di merata-rata tempat di negara ini.

Sememangnya untuk menjadi negara maju, peranan kereta api akan lebih besar. Tambahan pula, harga minyak yang akan terus meningkat memaksa untuk rakyat negara ini menggunakan dan menyokong pembinaannya.

Tetapi faktor penting dalam laluan kereta api yang efisien ialah ketepatan jadualnya.

Sementara ciri penting minda kelas pertama ialah kemahiran dalam menepati masa dan menggunakan jadual.

Tambahan pula dalam masyarakat negara maju maklumat dalam bentuk panduan diberi secukup mungkin.

Maka kereta api negara maju seperti Jepun betul-betul menepati masa sehingga pada peringkat saat. Satu lagi ciri penting dalam masyarakat negara maju ialah keutamaan pada keselamatan. Maka dalam merancang dan mereka bentuk laluan kereta api adalah keutamaan pada keselamatan.

Di pihak penumpang, mereka amat prihatin terhadap perancangan perjalanan. Baik mengenai jadual kereta api mahupun peta. Dua panduan ini, iaitu jadual dan peta adalah penting dalam masyarakat negara maju.

Negara ini masih jauh daripada mencapai kedudukan ini. Papan tanda masih kurang. Jika mahu memupuk minda kelas pertama dalam erti kata mentaliti dunia pertama, alat-alat maklumat ini mesti mencukupi.

Read more!

Tiga ciri sekolah unggul

Oleh: ZIN MAHMUD (WARTAWAN UTUSAN)
Sumber: Utusan Malaysia 20 April 2006


APABILA ditanya di manakah terletaknya ciri-ciri universiti yang baik, Profesor Dr. Syed Hussein Alattas baru-baru ini meletakkannya pada tiga perkara.

Pertama, perpustakaannya, kedua, sarjananya dan ketiga, penerbitnya.

Ini kerana dengan koleksi buku dalam perpustakaan yang baik barulah sarjana dan pelajarnya dapat berfikir dan membuat kajian. Sarjana yang baik akan mengisi universiti itu, baik dari segi mengajar pelajarnya tetapi juga penyelidikannya. Begitu juga, penerbit universiti yang baik akan mampu menerbitkan buku-buku sarjana mereka serta hasil kajian serta penyelidikannya.

Justeru, universiti yang baik tidak terletak pada bangunannya atau projek-projek hartanah mereka.

Tetapi kalau terhadap sekolah bagaimana pula?

Tentunya tiga perkara ini, iaitu akademik, kokurikulum dan sukan. Tetapi malangnya kini tumpuannya adalah akademik dan kokurikulum dan sukan boleh dianggap sebagai terabai.

Kokurikulum terdiri daripada dua cabang iaitu perpustakaan dan persatuan-persatuan sekolah.

Sekolah yang baik akan mengutamakan perpustakaan. Ia akan menjadi bangunan atau ruang utama di tengah-tengah sekolah yang mudah untuk dikunjungi para pelajar.

Pengetua akan menggalakkan pelajar-pelajar mengunjungi perpustakaan dengan pintunya dibuka seluas-luasnya.

Koleksi buku pula menjadi kebanggaan sekolah. Semakin lama sesebuah sekolah itu wujud, makin besar koleksi bukunya yang akan mengayakan minda pelajar-pelajarnya.

Tetapi perkara ini kurang berlaku pada masa ini. Perpustakaan sudah menjadi pusat sumber yang berada di bilik-bilik belakang dan tersembunyi dengan masa untuk kunjungannya amat terhadap. Koleksi buku juga terhad dan hanya bergantung kepada perakuan daripada pihak birokrasi pusat. Banyak prosedur dan pantang larang bagi perakuan sesebuah buku.

Kokurikulum juga tidak begitu digalakkan di sekolah lebih-lebih lagi Sabtu menjadi hari cuti. Banyak persatuan sekolah hanya tinggal nama. Persatuan yang mempunyai tradisi mendidik yang tinggi seperti Pengakap dan Bulan Sabit Merah tidak diberi sokongan untuk aktif. Mereka digantikan dengan persatuan-persatuan unifom baru yang tidak mempunyai tradisi panjang dan lebih kepada membantu agensi-agesi kerajaan seperti polis dan bomba.

Bagaimanakah hendak melahirkan bakal pemimpin bersahsiah jika mereka tidak aktif dalam persatuan sekolah?

Tahap sukan di sekolah juga menyedihkan. Pelajar-pelajar tidak digalakkan dengan tegas untuk bersukan. Mereka tidak diperkenalkan dengan pelbagai permainan. Jauh sekali untuk mengajar mereka berenang. Tetapi bagaimanakah hendak menggalakkan sukan sedangkan banyak pelajar tidak mendapat sarapan pagi, sementara kantin tidak memuaskan?

Selagi sekolah tidak kembali kepada perpustakaan, persatuan dan sukan; pencapaian akademik tinggi menjadi tidak bermakna dalam erti kata pendidikan yang luas.

Read more!

Antara mata-mata dan polis

Oleh: Zin Mahmud (WARTAWAN UTUSAN)
Sumber: Utusan Malaysia 19 April 2006


DULU di negara ini, polis dipanggil mata-mata. Kemudian dengan mengambil perkataan daripada bahasa Inggeris police, ia menjadi polis.

Pengubahsuaian daripada perkataan Inggeris itu adalah sesuai kerana polis bertepatan dengan sebutan dan ejaan bahasa Melayu.

Perkataan mata-mata juga selesa digunakan kerana ia sememang asalnya bahasa Melayu. Cuma istilah ini dicipta sebelum konsep pasukan polis diwujudkan. Mata-mata yang pernah juga wujud pada zaman-zaman kesultanan dahulu lebih berbentuk sebagai pengintip atau perisik, daripada polis yang ada.

Konsep pasukan polis dicipta oleh orang Inggeris yang mana police dan policing lebih bermaksud kepada pemantauan. Di satu pihak, mata-mata dan polis membawa maksud berbeza.

Di Indonesia, polis disebut polisi kerana menurut perkataan Belanda politie (disebut sebagai polisi). Seperti di Itali juga, istilahnya ialah polizei.

Bahasa Tagalog juga mengambil perkataan Inggeris Amerika dan ia menjadi pulis. Tetapi polis dalam bahasa Turki jadi seperti perkataan Melayu iaitu polis.

Amerika mempunyai perkataan lain untuk polis, yang berbentuk slanga iaitu cop. Kalau dijadikan bahasa Melayu, ejaannya patut tukar jadi kop.

Tetapi secara rasmi, Amerika tidak pernah menggunakan istilah cop, mereka tetap menggunakan perkataan police.

Lebih selesa sebenarnya menyebut Rakan Polis daripada Rakan Cop kerana terasa seperti perkataan rojak.

Ketika mula negara mencapai kemerdekaan, military police (MP) yang merujuk kepada polis bagi angkatan tentera diterjemahkan menjadi Polis tentera (PT). Setelah berpuluh tahun menggunakan istilah sedemikian, ia kemudian bertukar menjadi militeri polis (MP). Tidak ada perkataan militeri dalam bahasa Melayu. Perkataan military tidak pernah diubahsuaikan menjadi militeri. Lagipun susunan perkataan militeri polis adalah bertentangan dengan nahu bahasa Melayu.

Di Indonesia, mereka menggunakan polisi militer (PM). Dalam bahasa mereka, terdapat perkataan militer yang diambil daripada bahasa Belanda. Maka polisi militer mengikut nahu dan sebutan bahasa Melayu Indonesia.

Tidak salah dan menjadi amalan semua bahasa untuk mengambil perkataan daripada pihak lain. Tetapi ia perlu dilakukan secara tertib, menurut nahu dan lenggok bahasa masing-masing. Kaedah pengambilan istilah sudah lama digubal oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

Apabila membaca bahasa Indonesia, ternyata mereka banyak mengambil istilah asing untuk memperkayakannya. Tetapi ada perkataan seperti rumah sakit terus dikekalkan. Malaysia sudah lama menggunakan perkataan hospital.

Tetapi tidak salah mempunyai banyak istilah bagi maksud yang sama. Walaupun sudah lama menggunakan perkataan kanser, tidak salah untuk sekali-sekala memakai istilah barah.

Ada masa gunakanlah perkataan biodiversiti, pada masa lain tidak salah untuk pakai kepelbagaian bio. Di Indonesia, ada antara mereka menggunakan istilah keanekaragaman hayat.

Read more!

Palestin tidak ada wang

Oleh: ZIN MAHMUD
Sumber: Mingguan Malaysia 9 April 2006


CABARAN pertama kerajaan Palestin Hamas yang dihadapi setelah penubuhannya adalah apabila ia mendapati perbendaharaannya kosong dan kakitangan awamnya tidak dibayar gaji.

Ini kerana bukan saja penyumbang-penyumbang dari Barat menghentikan pemberian kerana kemenangan Hamas tetapi wang daripada pihak Arab sebagai pengganti tidak kunjung tiba.

Hakikatnya, kerajaan Palestin tidak mempunyai kemampuan sendiri dalam keadaan sekarang untuk berfungsi tanpa bantuan pihak luar. Tetapi keadaan ini tidak menghairankan kerana di dunia, banyak negara yang juga tidak mampu untuk berfungsi, dan mereka mengharapkan bantuan asing.

Malah kerajaan Israel juga tidak dapat berfungsi tanpa bantuan kewangan dari Amerika Syarikat (AS).

Tetapi sekurang-kurangnya Israel mempunyai kegiatan ekonomi melibatkan eksport dan membolehkan kerajaannya mengutip cukai dan memiliki pendapatan. Tetapi tidak Palestin yang dikepung dan ekonominya disekat oleh Israel. Malah satu-satunya ladang buah-buahan di Gaza yang memberi pendapatan kepada sebilangan rakyat wilayah itu terpaksa ditutup apabila Israel menghalang satu-satunya pelabuhan di situ atas alasan keselamatan.

Apa yang berlaku sekarang menyeksa rakyat Palestin. Kemenangan Hamas menyukarkan kehidupan mereka. Tetapi semasa di bawah kepimpinan Al-Fatah dahulu, kedudukan mereka juga bukanlah lebih baik. Masalah korupsi dan salah urus tadbir dalam kerajaan antara penyumbang kepada penolakan rakyat terhadap parti tunjang Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) itu.

Pilihan rakyat Palestin terhadap Hamas yang dilakukan melalui proses demokrasi tidak mendatangkan kesan baik kepada mereka. Tetapi adakah keadaan lebih baik jika Al-Fatah yang memenangi pilihan raya itu?

Ada satu ciri pada Hamas yang menjadikannya menarik, sesuatu yang tidak ada pada Al-Fatah, iaitu semangat berdikari dan sifat khidmat aktivis-aktivisnya. Hamas bergerak seperti badan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menjalankan program sosial seperti sekolah dan hospital. Mereka mewujudkan sistem pendidikan dan kesihatan untuk rakyat Palestin. Sudah tentu program-program ini disenangi oleh penduduk setempat.

Maka persoalan yang timbul ialah mengapa Al-Fatah tidak mempunyai kegiatan seperti itu? Perlu diingat ketika Allahyarham Yasser Arafat menubuhkan Al-Fatah dan kemudian pertubuhan payung PLO, ia diwujudkan dalam bentuk gerakan politik dan tentera. Apabila memperoleh kuasa melalui Pihak Berkuasa Palestin (PA), maka jentera dan perkhidmatan kerajaan digerak dan dianggotai aktivis Al-Fatah.

Dalam senario begini, maka selama ini seolah-olah wujud dua kerajaan selari di Palestin, yang satu oleh PLO, satu lagi Hamas. Sudah tentu rangkaian institusi Hamas seperti sekolah dan hospital dianggotai dan digerakkan aktivisnya.

Maka dapat dibayangkan betapa apabila gaji kakitangan awam tidak dapat dibayar kerana ketiadaan wang kerajaan, maka kesannya adalah pada aktivis Al-Fatah yang menganggotainya.

Akhirnya tindakan Barat menyekat bantuan kepada kerajaan Hamas mendatangkan tekanan bukan pada penyokongnya tetapi kepada orang PLO sendiri.

Persoalan juga timbul, selama ini dari mana Hamas mendapat dana bagi menggerakkan perkhidmatan sosialnya? Dapat dibayangkan bahawa Hamas pada asalnya merupakan gerakan Ikhwanul Muslimin cawangan Palestin.

Ikhwanul Muslimin yang bermaksud persaudaraan Islam ditubuhkan oleh Hassan Al-Banna di Mesir pada tahun 50-an. Ia membawa fahaman fundamentalis Islam moden dengan mengadun pemikiran berasal daripada ulama silam Ibnu Taimiyah dan pemikir Islam moden seperti Jamaluddin Al-Afghani dan Muhammad Abduh.

Tetapi Hassan Al-Banna sendiri mempunyai madrasah yang kuat melatih kader-kader ikhwanul Muslimin melalui sistem usrah yang kemudian popular di seluruh dunia Islam.

Pemikiran Ikhwanul Muslimin dikukuhkan lagi melalui sumbangan hujah-hujah Syed Qutb dan Abdul Kadir Audah.

Dari awal lagi, Ikhwanul Muslimin turut terlibat dengan jihad menentang Zionis dalam peperangan pimpinan Allahyarham Presiden Gamal Nasser.

Dari segi ideologi politik, dunia Arab pada abad ke-20 terbahagi kepada Nasserisme (Nassiriyun) dan gerakan Islam berasal Ikhwanul Muslimin.

Arafat, Fatah dan PLO mempunyai susur galur fahaman politik daripada Nasser. Begitu juga dengan Muammar Gaddafi (Libya), Jaafar Numeiri (Sudan), Hafez Assad (Syria) dan Saddam Hussein di Iraq.

Sementara Ikhwanul Muslimin bercambah di seluruh dunia Arab, baik di Jordan, Sudan, Syria dan negara-negara Teluk. Mereka bertembung dengan aliran sekular kiri Nasserisme ini.

Dalam menghadapi aliran politik kiri, Ikhwanul Muslimin mendapat sokongan negara-negara Arab yang diperintah oleh keluarga-keluarga diraja. Tokoh-tokoh ikhwan yang ditekan di Mesir diberi perlindungan oleh kerajaan-kerajaan beraja ini. Walaupun mereka bukanlah sefahaman dengan ikhwan tetapi seperti raja Arab ini berasa lebih hampir dengan ikhwan dari segi keagamaan. Fahaman Wahhabi umpamanya juga mempunyai susur galur daripada pemikiran Ibnu Taimiyah juga.

Umpamanya ulama terkenal Yusuf Qaradhawi merupakan tokoh ikhwan yang diberi perlindungan oleh Qatar.

Maka Hamas dapat bergerak selama ini atas bantuan pendukung ikhwanul Muslimin di seluruh dunia Arab.

Maka itulah juga yang diharapkan oleh kerajaan Hamas apabila AS dan Eropah menghentikan bantuannya.

Dengan wang Arab, Hamas tidak perlu bergantung pada AS dan Eropah. Mereka tidak perlu menghiraukan tekanan dari Barat sebaliknya mereka hanya perlu akur kepada pandangan dunia Arab lain.

Kedudukan sebegini pasti disedari oleh Barat. Mereka tidak mahu pengaruh Arab bertambah kuat berbanding dengan pihak Barat.

Tetapi mengapa bantuan dari negara-negara Arab lambat? Mungkinkah Barat sedang mengenakan tekanan supaya tidak menghulurkan bantuan?

Jika keadaan ini berlaku, senario lain akan timbul. Tanpa bantuan Barat dan Arab, kerajaan Hamas Palestin terpaksa mencari dana dari Iran.

Kedudukan Iran tidaklah sekukuh negara-negara Arab, apatah lagi Barat. Tetapi mereka mampu membuat peruntukan itu.

Dari segi ideologi, Hamas-ikhwan dan Republik Islam Iran adalah sefahaman. Tetapi mereka pernah bertembung dari sudut mazhab Syiah dan Sunnah. Pernah semasa perang Iran dan Iraq, sebahagian besar ikhwan tidak menyebelahi Iran, sebaliknya mereka menyokong Saddam yang beraliran sekular kiri.

Tetapi hakikatnya ialah Hamas dan Hizbullah Lebanon adalah sekutu kuat dalam cara menentang Israel. Kalau Iran boleh membantu Hizbullah, maka tidak menjadi masalah untuknya menolong Hamas.

Read more!

Jika Amerika menyerang Iran

Oleh: Zin Mahmud
Sumber: Mingguan Malaysia 16 April 2006


JIKA Amerika Syarikat (AS) benar-benar serang Iran, sudah tentu banyak orang yang akan mati dan harta benda musnah serta berlaku kesusahan dan penderitaan.

Apa yang berlaku di Iraq dan Afghanistan akan berlaku di Iran. Tetapi kalau setakat loji saja yang menjadi sasaran, maka mungkin Iran akan mengalami apa yang dilalui oleh Pakistan, iaitu ketika peluru berpandu AS dilancarkan ke atas sasaran. Ada juga yang mati walaupun tidaklah sebanyak jika perang betul berlaku.

Perang amat kejam bukan semata-mata ia membunuh manusia dan merosakkan harta benda, tetapi lebih besar lagi, ia memusnahkan perpustakaan, arkib, muzium, bangunan-bangunan warisan dan tapak-tapak arkeologi yang kesemuanya merupakan khazanah peradaban.

Cuba bayangkan apabila Iran diserang seperti Iraq. Khazanah yang tidak ada tolok bandingnya seperti di Isfahan dan Mashhad akan musnah. Masjid, makam, muzium dan perpustakaan lama yang menyimpan manuskrip-manuskrip Parsi Islam pasti musnah.

Walaupun AS pernah menyatakan bahawa ia tidak akan menjadikan tempat-tempat warisan sebagai sasaran tetapi di Iraq, apa yang terjadi adalah sebaliknya.

Tidak seperti zaman-zaman silam di mana kemusnahan yang didatangkan oleh senjata adalah terhad, bom dalam apa jua bentuk mampu melenyapkan bahan-bahan warisan dengan begitu saja.

Perkara itulah yang menghairankan dan menjadi ironi terhadap negara-negara Barat. AS dan Britain dalam tamadun mereka amat menghargai khazanah peradaban tetapi sanggup memusnahkan bahan-bahan sejarah itu di Iraq. Malah tentera AS sendiri yang membiarkan Muzium Negara Iraq di Baghdad diceroboh, dicuri dan dirosakkan.

Bulan lalu, kehadiran satu pasukan tentera AS di tapak arkeologi mencetuskan bantahan dari kerajaan Iraq kerana bimbang mereka akan merosakkan peninggalan bersejarah di sana.

Sememangnya pembinaan muzium di banyak negara banyak dikaitkan dengan nasionalisme dan politik tetapi prinsip kesarjanaan peradaban terhadap peninggalan bersejarah mestilah dipertahankan.

Bahan-bahan warisan sesebuah negara, baik dalam bentuk perpustakaan, manuskrip lama, muzium, hasil seni dan artifak merupakan khazanah sejagat milik semua manusia yang perlu dipelihara dan dipertahankan demi masa depan.

Mana-mana negara sebenarnya memegang amanah bagi memelihara bahan warisan nasionalnya bagi pihak seluruh manusia. Kerana bahan-bahan itu khususnya berbentuk tulisan amat berharga bagi peradaban manusia, pada masa ini dan akan datang.

Bagi zaman moden, kesedaran terhadap kepentingan bahan-bahan sejarah ini bermula dari zaman Renaisans diikuti dengan Enlightenment, walaupun kemudian pada masa penjajahan, kegiatan arkeologi dan antikuiti ini berkait sama dengan imperialisme, iaitu dorongan untuk menjajah dan menguasai negara lain.

Renaisans yang bermula di Itali menyaksikan kebangkitan minat terhadap tamadun silam, bukan saja mengenai Rom dan Yunani tetapi juga Islam. Mereka mula mencari balik karya-karya zaman silam untuk dihargai dan ditiru bagi melanjutkan peradaban baru.

Maka tidak menghairankan, Nostradamus, tokoh Renaisans yang dikaitkan dengan ramalan pada masa depan turut membaca manuskrip tulisan Imam al-Ghazali.

Semasa zaman penjajahan, baik yang dilakukan oleh Portugis, Sepanyol, Perancis, Inggeris dan Belanda, mereka menghimpunkan bahan-bahan sejarah untuk kajian walaupun matlamat akhirnya adalah untuk penjajahannya.

Maka daripada tulisan Tom Pires, dunia mengetahui kedudukan Melaka pada zaman kegemilangannya. Begitu juga penjelajah Perancis yang menemui Angkor Wat dan penjelajah Belanda menemui Brobudur. Stamford Raffles pula menghimpun manuskrip-manuskrip Melayu untuk dibawa ke England tetapi musnah apabila kapalnya tenggelam.

Bagaimanapun, minat Napoleon Bonaparte terhadap piramid membuka bidang kajian Egyptologi yang menempatkan arkeologi sebagai bidang penting bagi memahami manusia dan kewujudannya.

Tetapi filem seperti Raiders of the Lost Ark memaparkan betapa pada tahun-tahun 30-an, arkeologi menjadi bidang saingan di antara kuasa-kuasa besar iaitu Inggeris dan Jerman bagi menguasai dunia.

Justeru, di satu pihak dalam tamadun Barat, ada yang berpegang kepada kepentingan bahan-bahan warisan ini; di satu pihak pula, ada yang tidak segan silu memusnahkan bahan-bahan ini dengan mengambil kira bahawa mempertahankan kuasa adalah lebih utama. Sementara ada pula pihak yang minat terhadap bahan warisan, tetapi tujuannya adalah untuk politik semata-mata.

Dalam tradisi Islam, al-Quran mengajak umat Islam memerhati binaan-binaan peninggalan sejarah untuk mendapatkan pengajaran daripada kemusnahan umat-umat terdahulu. Secara tidak langsung, al-Quran mengajar umat Islam untuk memelihara bahan-bahan warisan.

Malah al-Quran sendiri terdiri daripada kisah-kisah silam yang bersifat sejarah untuk diabadikan dalam pemikiran umat.

Kerancakan umat Islam sendiri untuk memelihara warisan berlaku pada zaman Khilafah Abasiah. Para cendekiawannya mengkaji kitab-kitab Yunani, dan sudah tentu mereka menyimpannya dengan banyak. Muncul Baitul Hikmah dan pelbagai perpustakaan serta galeri bagi tujuan kajian.

Kesemuanya ini banyak yang musnah apabila tentera Mongol datang dan menghancurkan Baghdad. Air di Sungai Furat dan Dajlah bertukar menjadi hitam kerana dakwat yang keluar daripada kitab-kitab yang dilempar ke dalam sungai itu.

Tetapi habis kesemuanya. Di tempat-tempat yang terpencil, ada rumah-rumah yang selamat dan kalau mereka menjadi penyimpan kitab-kitab lama, maka ia jadi warisan yang dilanjutkan ke hari ini.

Asas

Dari tempat-tempat yang selamat inilah, umat Islam hari ini mewarisi kitab-kitab ulama zaman silam. Itu pun hanya sekelumit yang dapat diselamatkan. Tetapi yang sedikit itulah menjadi asas kepada pengajian Islam hari ini.

Tradisi intelektualisme Islam zaman silam dengan koleksi kitab-kitab lama itu diwarisi Iran. Ketika dunia masuk ke zaman moden, mereka bebas daripada peperangan dan oleh itu khazanah masih dapat dipertahankan.

Tetapi andai kata AS melakukan serangan ke atas Iran seperti mereka lakukan ke atas Iraq, maka pastinya khazanah ini musnah. Mereka musnah akibat bukan saja bom-bom AS tetapi juga peperangan saudara yang berlanjutan selepas itu.

Peperangan mesti merosakkan khazanah warisan. Itulah yang berlaku di Afghanistan. Universiti Kabul yang menempatkan buku- buku lama turut termusnah. Lebih-lebih lagi pada zaman Taliban yang tidak menghargai buku dan bahan sejarah. Patung Buddha di Bamiyan turut diletupkan.

Kini suasana perang masih menyelubungi Afghanistan dan bahan-bahan warisan di situ tidak selamat.

Dua wilayah Islam lain yang turut mengalami kemusnahan bahan-bahan warisan ialah Bosnia-Herzegovina dan Palestin. Dalam perang Balkan, pihak Serb dengan sengaja menghalakan meriam mereka ke atas Perpustakaan Sarajevo yang mengandungi manuskrip tidak ternilai harganya yang diwarisi pada zaman Uthmaniah. Semuanya musnah. Apa yang dilakukan oleh Slobodan Milosevic bukan saja pelenyapan etnik tetapi juga pemusnahan peradaban di Bosnia-Herzegovina.

Palestin pula, yang merupakan bumi nabi-nabi seperti juga Iraq dan Mesir secara bersistematik dan berterusan sedang dirosakkan oleh Israel dari segi warisannya. Walaupun Israel yang dianggap sebagai entiti Barat yang berfikiran maju, tetapi dalam hal arkeologi, ia tidak objektif tetapi sebaliknya sedang melakukan pengyahudian di bumi Palestin.

Segala warisan sebenar Palestin dimusnahkan, baik berupa artifak-artifak mahupun tapak-tapak arkeologi. Zionis mahu menghilangkan ciri-ciri Palestin dan digantikan dengan kesan Yahudi, walaupun ia palsu.

Di satu pihak, bangsa Yahudi terkenal dengan intelektualnya tetapi pada satu pihak lain, mereka bersikap pelampau hingga menegetepikan kesarjanaan objektif.

AS juga mempunyai ciri-ciri begitu. Pada satu pihak, mereka amat mengagung karya- karya tamadun Barat tetapi dalam Perang Dunia Kedua, secara sistematik, mereka telah memusnahkan banyak khazanah, perpustakaan dan warisan Eropah ketika menjatuhkan bom di benua itu. Bandar Dusseldorff yang antik turut musnah sedangkan perbuatan itu tidak perlu. Nazi di ambang kejatuhan dan pemusnahan tidak perlu berlaku.

Begitu juga dengan pengeboman nuklear ke atas Hiroshima dan Nagasaki. Amat besar kemusnahan dilakukan, bukan saja terhadap manusia dan harta benda, tetapi khazanah dan warisan.

Serupa juga dengan serangan ke atas Iraq. Ia suatu yang tidak perlu. Kalau dilakukan juga, tidak perlulah muzium dan perpustakaan menjadi sasaran.

Walaupun Saddam Hussein adalah seorang diktator kejam tetapi dalam melindungi khazanah warisan, beliau memberi peruntukan besar. Tidak seperti negaranegara kaya minyak yang lain, Saddam memelihara banyak tempat bersejarah termasuk Babylon. Malah masjid dan makam Syiah juga memperoleh peruntukan. Beliau juga membina galeri seni lukis.

Tunduk

Tetapi mungkin AS mahu mengurangkan warisan Iraq dan digantikan dengan imej- imej budaya Amerika. Sekutu Inggeris- Amerika pernah melakukan perkara yang sama ke atas Jerman dan Jepun.

Begitu juga dengan sikapnya terhadap Iran. Mereka tidak dapat menerima Iran yang merdeka dan mahu membangun senjata nuklear sendiri. AS mahu Iran tunduk padanya.

Tamadun Iran jauh lebih lama daripada AS. Bangunan-bangunan purba di Iran lebih tinggi nilai sejarah dan warisannya berbanding mana-mana binaan di AS. Malah mercu-mercu tanda AS di Washington tidaklah begitu bersejarah dan hanya berupa barang tiruan kepada seni bina Eropah.

Perang mesti ditentang habis-habisan. Sejarah manusia penuh dengan peperangan. Bayangkan kalau Mongol tidak menyerang Baghdad, mungkin khazanah kitab yang berganda-ganda jumlahnya dapat diselamat- kan dan keadaan peradaban manusia hari ini tentunya berbeza.

Juga bayangkan kalau Jerman tidak dibom hingga lumat semasa Perang Dunia Kedua, banyak khazanah manuskrip yang dapat diselamatkan. Kajian daripadanya mampu mengubah perjalanan tamadun.

Jika perang Balkan tidak meletus, manuskrip Bosnia-Herzegovina bertulisan Arab dapat diselamatkan. Sejarah rantau itu juga berubah. Begitu juga di Iraq dan Afghanistan.

Tetapi manusia mempunyai sifat sukakan perang dan membunuh sesama sendiri. Masalah tidak mahu diselesaikan di meja rundingan. Sedangkan senjata yang dicipta semakin canggih. Bom nuklear yang dimiliki oleh banyak negara di dunia boleh menghapuskan bumi dan isinya sekali.

Tetapi manusia bukannya berdimensi satu. Presiden Iran, Mahmud Ahmedinejad bertegas mahu membina loji nuklear untuk kegunaan keamanan. Tetapi sudah tentu, Presiden George W. Bush tidak mempercayainya.

Presiden terdahulu Iran, Mohamad Khatami adalah bekas Ketua Pustakawan Negara. Beliau tidak cenderung untuk membangun senjata nuklear.

Isteri Bush, Laura adalah bekas pustakawan dan masih aktif memperjuangkan dan mengunjungi perpustakaan terkenal di seluruh dunia.

Washington memperuntukkan sejumlah wang membantu gerakan pembangkang Iran, antaranya propembaharuan yang pernah menjadikan Khatami calon mereka.

Mungkin serangan AS ke atas Iran dapat dielakkan.
Read more!

Muliakan budi bahasa

Oleh: Ku Seman Ku Hussain
Sumber: Mingguan Malaysia 16 April 2006


Kehadiran Datuk Seri Dr. Rais Yatim ke sidang Parlimen dengan memakai baju tanpa kolar bukan lagi menjadi isu. Bantahan Pengerusi Kelab Anggota Parlimen Barisan Nasional (BNBBC), Datuk Shahrir Samad berhubung baju Rais juga bukan satu isu.

Semasa datang ke Dewan Rakyat minggu lalu Rais memakai pakaian alternatif iaitu baju kemeja tanpa kolar berwarna hitam, kot dan seluar hitam. Tetapi pakaian itu dibantah oleh Shahrir dan menyatakan cara berpakaian begitu melanggar peraturan Dewan.

Di luar Dewan, Rais menjelaskan seharusnya isu pakaian tidak timbul selaras dengan ketetapan yang dibuat oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat yang membenarkan beliau memakainya.

Dalam kata lain, baju yang dipakai oleh Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan itu tidak ada isunya lagi. Tetapi baju “Jelebu” yang dipakai Rais itu telah mencetuskan satu isu lain yang lebih besar iaitu soal budi bahasa.

Memang benar seperti kata Rais, masih banyak lagi isu negara yang boleh dibahaskan khususnya Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9). Tetapi jangan lupa kalau tidak kerana baju itu, kita tidak tahu bahawa di Parlimen semacam ada satu krisis budi bahasa. Secara mudahnya budi bahasa semakin terhakis daripada warga gelandangan di kaki lima kini sudah merebak ke Parlimen.

Untuk mengisi RMK-9 juga memerlukan warga yang berbudi bahasa, kemurnian ini adalah sebahagian daripada ciri-ciri warga yang berkualiti.

Apakah kita semua sudah terlalu terbuka dan dapat menerima frasa kesat seumpama, “kita halau dia keluar” atau “menteri syok sendiri” sebagai satu kewajaran?

Baiklah, kalau kita menganggap perbahasan menuntut kelantangan tetapi frasa seperti di atas bukanlah satu kelantangan. Frasa di atas adalah tidak ada adab, apalagi di Parlimen yang seharusnya menjadi contoh yang baik kepada rakyat.

Apabila seorang menteri dan wakil yang dipilih oleh rakyat dipersenda sedemikian rupa di Parlimen, di manakah letaknya ketinggian budi bahasa dan adab sopan yang memisahkan orang berilmu dengan yang tidak berilmu?

Kata-kata yang dilontarkan oleh ahli Parlimen berkaitan isu pakaian alternatif di Parlimen menjurus kepada mempersenda pihak yang satu lagi. Kata-kata kesat begini secara terang-terangan bukan saja bertentangan dengan etika di Parlimen malah di tempat-tempat lain sekalipun.

Kita selalu memomokkan frasa kepimpinan melalui teladan. Frasa itu memang baik. Tetapi apakah perlakuan tidak ada adab hingga mahu menghalau seorang menteri satu teladan yang mahu diturunkan oleh pemimpin?

Sebenarnya banyak lagi frasa kesat yang dilontarkan dengan tanpa rasa bersalah sedikit pun di Parlimen. Tetapi biarlah yang kesat-kesat itu tersimpan di Parlimen saja kerana tidak sesuai untuk disiarkan.

Kita semua tidak tahu apakah semua perlakuan ini sebagai satu strategi untuk menonjolkan diri, menarik perhatian media dan sekadar gimik? Walau apa sekalipun, perlakuan yang menjurus kepada penghakisan budi bahasa tidak wajar dipandang ringan.

Apakah isu pakaian alternatif Rais terlalu penting hingga boleh mencetuskan kemarahan mengatasi isu yang mahu dibahaskan mengenai RMK-9? Parlimen bukanlah tempat suka-suka tetapi medan untuk membincangkan segala hal demi kepentingan rakyat dan negara. Maka apabila isu pakaian Rais menjadi begitu penting hingga beliau akan “dihalau”, apa jadi dengan RMK-9?

Kalau masih ingat, tahun lalu bekas Menteri Penerangan Datuk Seri Kadir Sheikh Fadzir juga pernah menjadi sasaran di Parlimen hingga menyuruh beliau meletakkan jawatan. Berbudi bahasakah cara begitu? Berbudi bahasakah mempersenda pembaca-pembaca berita baru di RTM sebagai orang Ceylon cakap Melayu?

Puncanya kerana Kadir membuat penjenamaan semula RTM dan sesetengah pihak tidak berpuas hati. Isunya bukan lagi tidak berpuas hati tetapi hilangnya budi bahasa terhadap seorang yang bertaraf menteri di Parlimen.

Rais kelihatan tidak mengikut rentak yang sama; melupakan budi bahasa. Rais diam dan kita dapat menjangka betapa kecewanya seorang Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan yang menganjurkan Kempen Budi Bahasa dan Nilai-Nilai Murni tahun lalu.

Kempen budi bahasa pada asasnya bukanlah disasarkan kepada golongan elit yang rasionalnya telah cukup budi bahasa. Kempen ini lebih sesuai kepada warga gelandangan atau bertaraf rendah.

Tetapi nampaknya kempen budi bahasa juga perlu hingga ke Parlimen supaya “tragedi” yang menimpa Rais dan Kadir tidak berulang kepada orang lain pada masa yang lain. Kalau melihat kepada kepimpinan melalui teladan pemimpinlah yang perlu menunjukkan budi bahasanya.

Kini kempen budi bahasa telah memasuki fasa kedua. Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak baru saja melancarkan kempen fasa kedua ini pada 20 Mac lalu. Fasa pertama dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Istana Budaya tahun lalu.

Cabaran

Ketika Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan mahu melancarkan kempen budi bahasa tahun lalu, ada yang sinis bertanya apakah kita sekarang sudah tidak berbudi bahasa lagi? Ada juga yang berjenaka untuk mencari kayu pengukur antara berbudi bahasa dan tidak berbudi bahasa.

Semua ini memang satu cabaran dalam sebuah masyarakat yang merasakan mereka sudah cukup berbudi bahasa. Jadi apabila ada kempen budi bahasa, seolah-olah menunjukkan mereka belum cukup berbudi bahasa.

Inilah masalahnya dengan orang kita yang banyak sangat merasakan mereka telah mewarisi segala kesempurnaan nenek moyang. Hakikatnya mereka telah jauh meninggalkan akar budaya misalnya dalam soal berbudi bahasa tadi.

Semasa melancarkan kempen budi bahasa fasa kedua itu, Najib berkata, kempen budi bahasa akan dibuat secara berterusan hingga 2010. Maknanya satu dekad menjelang 2020, kita harap semua peringkat masyarakat memahami hasrat untuk menjadi negara maju yang warganya tetap mewarisi perilaku yang baik.

Tetapi apabila tercetus isu pakaian Rais seterusnya memperlihatkan ketirisan budi bahasa kepada segelintir warga Parlimen, kepada siapa selayaknya kempen ini disasarkan?

Apabila stesen televisyen menyiarkan sedutan-sedutan perbahasan di Parlimen, seluruh negara mungkin boleh menyaksikan sesuatu yang tidak sepatutnya mereka saksikan.

Ingat kata orang tua-tua, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Kerana satu dua orang, jangan pula rosak kemurnian institusi bernama Parlimen. Jadi, berbahaslah cara dewasa dan bijaksana serta jangan lupa budi bahasa.

Read more!

Tanah, air dan udara jadi unsur kedaulatan negara

Oleh: ZIN MAHMUD (WARTAWAN UTUSAN)
Sumber: Utusan Malaysia 15 April 2006


Perkataan tanah air dan ibu pertiwi adalah perkataan-perkataan unggul dalam bahasa Melayu yang merujuk kepada negara. Istilah ibu pertiwi apabila diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris, ia menjadi motherland.

Orang Inggeris merujuk kepada tanah air mereka sebagai motherland tetapi orang Jerman menamakan negara mereka sebagai fatherland. Tetapi istilah ibu pertiwi melangkaui maksud motherland. Memang pertiwi juga bermaksud tanah. Justeru, ibu pertiwi bermakna ibu tanah.

Pertiwi adalah perkataan Sanskrit yang merupakan salah satu daripada lima unsur bumi menurut kosmologi Melayu purba. Konsep yang bernama panca mahabhuta ini menggariskan lima unsur bumi terdiri daripada pertiwi (tanah), apah (air), teja (cahaya), bayu (udara) dan angkasa (ruang).

Konsep ini membentuk maksud negara apabila menjadi ibu pertiwi dan tanah air. Hubungan rakyat kepada negaranya adalah seperti dengan ibu kandungnya, yang terdiri daripada tanah, air dan ruang udara.

Pada zaman dahulu, negara ditandai dengan tanah dan sempadan dibuat menurut kedudukan tanah. Orang Melayu yang merupakan bangsa maritim di mana ibu pertiwinya meliputi gugusan pulau-pulau Melayu, juga disebut Nusantara dan Tanah Melayu, air menjadikan sebahagian daripada ruang lingkup negara. Justeru konsep tanah air merujuk betapa orang Melayu pernah menandakan negaranya melalui bukan saja tanah tetapi juga air, seperti sungai dan laut.

Penjajah Barat yang membentuk empayar laut juga menetapkan kepentingan sempadan di atas air.

Maka, tanah dan air adalah unsur penting bagi kedaulatan negara. Selepas perang dunia kedua, dengan kemunculan kapal terbang, ruang udara juga menjadi unsur penting dalam konsep kedaulatan negara.

Malah kini istilah tanah air boleh dibesarkan kepada tanah air udara untuk melambangkan maksud ruang lingkup kedaulatan negara.

Tidak hairanlah Angkatan Tentera terdiri daripada tiga cabang iaitu Tentera Darat, Tentera Laut dan Tentera Udara.

Dalam konteks ini, adalah tepat bagi kerajaan untuk bertegas dengan Singapura untuk tidak menyerahkan hak bekalan pasir dan ruang udara. Sesungguhnya pasir dan ruang udara adalah sebahagian daripada ciri-ciri tanah air yang kedaulatannya mesti dipertahankan.

Kalau dahulu tanah hanya bermaksud wilayah, kini ia meliputi juga pasir. Ini kerana pasir sebagai satu elemen tanah boleh mengurangkan dan menambah wilayah sesebuah negara.

Dalam hal ini, Malaysia juga baru sedar tentang perkara ini. Sudah bertahun-tahun sebelum ini Singapura membawa masuk pasir dari Johor walaupun secara membelinya.

Begitu juga dengan air. Walaupun dalam konsep tanah air, apa yang dimaksudkan dengan air ialah wilayah perairan tetapi kini air sebagai keperluan asas manusia menjadi bukan saja sebahagian daripada soal kedaulatan negara tetapi juga keselamatan.

Itulah yang terjadi terhadap isu air yang melibatkan hubungan Malaysia dan Singapura. Bagi Singapura, air adalah masalah keselamatan. Begitu juga dengan Malaysia walaupun dahulu ketika pemisahan, perkara ini tidak nyata. Perjanjian air yang pada satu masa dahulu dilihat sebagai wajar kini bagi Malaysia adalah berat sebelah dan menjejaskan maruah negara di mana air yang begitu berharga dijual amat murah kepada republik itu.

Soal air ini juga menyebabkan perhatian Singapura melangkaui masuk ke wilayah Malaysia. Keseluruhan paip hingga ke tempat tadahan di Johor merupakan sebahagian daripada keselamatannya.

Bukan itu saja, pemisahan pada tahun 1965 telah menetapkan juga bahawa Selat Teberau dan Tambak Johor tidak boleh diubah kecuali atas persetujuan kedua-dua pihak. Ini juga berkaitan dengan paip dan saluran air dari Johor ke Singapura.

Malaysia berhasrat untuk membina jambatan menggantikan tambak. Tetapi ia tidak boleh dibuat jika Singapura tidak setuju walaupun dalam wilayah Malaysia.

Bagaimanapun, dalam rundingan Singapura mengehendaki bekalan pasir dan ruang udara. Maknanya, selain daripada air yang telah didapati, ia mahukan tanah dan udara. Jika Malaysia beri, maka jambatan itu bolehlah dibina.

Maka kerajaan membuat keputusan tepat dengan menolak permintaan Singapura itu.

Read more!

Kritik kosong tidak menyumbang pada Misi Nasional

Oleh: ZIN MAHMUD (Wartawan Utusan)
Sumber: Utusan Malaysia 8 April 2006


RABU lalu di Kota Bharu, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menegur perbuatan sesetengah pihak yang hanya pandai mengkritik segala usaha kerajaan tanpa sama-sama memajukan negara.

Menurutnya, sikap sedemikian sebenarnya tidak memberi sebarang faedah kerana apa yang dilakukan kerajaan adalah untuk kesenangan semua pihak.

Apa yang dirujukkan oleh Perdana Menteri adalah sikap sesetengah pihak berhubung dengan usaha kerajaan membangunkan negara, khususnya berkaitan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Sesungguhnya, Misi Nasional yang ingin dicapai melalui RMK-9 adalah suatu matlamat besar dan memerlukan kerja keras dan dokongan keseluruhan rakyat negara ini.

Malah ketika menyampaikan ucapan pembentangan RMK-9 minggu lalu, Perdana Menteri menyebut tiga komponen negara yang diajak untuk bekerja sama bagi melaksanakan RMK-9.

Tiga komponen itu ialah kerajaan sendiri, sektor swasta dan masyarakat sivil terdiri daripada badan-badan bukan kerajaan (NGO).

Sebagai individu rakyat, sememangnya sumbangan untuk menjayakan RMK-9 tidak akan dapat terlihat, tetapi kesan besar adalah daripada penggemblengan usaha kumpulan-kumpulan rakyat untuk menjayakan pelaksanaannya.

Kerajaan, dalam bentuk pemimpin politik yang memerintah dan perkhidmatan awam adalah jelas memikul tanggungjawab besar bagi melaksanakan RMK-9 secara sempurna.

Dengan memikul amanah, mereka perlu melakukan kerja besar, baik sebagai pemimpin, perancang mahupun pelaksana. Peranan mereka jelas dan Perdana Menteri mengambil perhatian berat kepada jentera kerajaan bagi menjayakannya secara sempurna.

Begitu pun, semua anggota kerajaan dan kakitangan wajar sentiasa diperingatkan dan digerakkan dengan dorongan motivasi dari semasa ke semasa supaya matlamat Misi Nasional ini dapat dicapai.

Tetapi menyedari bahawa dalam ekonomi terbuka seperti Malaysia ini, peranan sektor swasta amat penting dan besar dalam melengkapkan jentera pelaksanaan RMK-9. Pembangunan, kemajuan dan kemakmuran amat berkait dengan kecergasan dan daya saing sektor swasta.

Mereka bukan saja menjadi penyumbang besar kepada Misi Nasional tetapi juga memperoleh manfaat daripada RMK-9 ini.

Justeru mereka juga perlu berperanan cergas tetapi bukan sekadar bergerak mencari keuntungan semata-mata walaupun itu merupakan sifat hakiki mereka, turut penting adalah bagi mereka untuk menjunjung cita-cita yang terungkap dalam Misi Nasional seperti mana telah difikir dan digubal oleh kerajaan.

Apa yang terkandung dalam Misi Nasional bukan soal ekonomi semata-mata tetapi juga meliputi soal-soal sosial dan politik. Paling utama ialah mewujudkan perpaduan negara. Ciri lain yang penting juga ialah menerapkan mentaliti kelas pertama.

Maka dalam hal ini, masyarakat sivil dalam bentuk peranan NGO dapat memberi sumbangan besar. Dengan kegiatan cergas dalam isu-isu yang berkaitan, mereka boleh memberi impak baik dalam bentuk pemantauan mahupun pemberian input membina. Media juga terletak dalam kategori ini.

Di sinilah sikap yang positif dan membina perlu ada. Sebarang sumbangan buah fikiran atau teguran wajar berbentuk kritik membina dan dalam kerangka bagi menjayakan Misi Nasional. Perlu difikirkan bahawa penggubalan Misi Nasional dan RMK-9 dibuat secara serius dan mendalam melibatkan banyak petugas.

Sementara pihak yang membuat ulasan tidaklah mempunyai sumber maklumat dan analisis seperti perancangnya. Namun begitu, ini tidak bermakna tidak ada input yang bermanfaat boleh diperoleh daripada pihak-pihak bukan kerajaan.

Apabila diambil kira bahawa terdapat NGO yang baik dan memiliki sumber penyelidikan yang kemas, umpamanya mereka yang bertaraf agensi pemikir, maka kritikan berbentuk membina mampu memberi manfaat.

Sebaliknya kritik kosong yang bertaraf sembang-sembang dan memiliki unsur-unsur prasangka terhadap pemimpin dan kerajaan tidak akan membawa manfaat kepada negara.

Sebarang kritik positif mesti bertunjangkan kepada fakta dan dibuat secara objektif. Pun begitu, pada perkiraan terakhir, hanya kerajaan yang memegang mandat rakyat memikul beban tanggungjawab bagi menentukan hala tuju negara. Natijahnya, semua perkara adalah untuk kepentingan rakyat.

Read more!

Kerjaya sukan cukup lumayan

Oleh: MUHAMMAD ALIAS
Sumber: Utusan Malaysia 6 April 2006


SAYA sering menyaksikan pertandingan besbol peringkat liga junior di stadium berhampiran rumah. Seronok sekali melihat kanak-kanak lelaki antara umur enam tahun hingga 11 tahun menghayun kayu pemukul dengan bersemangat. Mereka sungguh kacak dengan baju, seluar ketat, stoking panjang dan kasut (but) khusus untuk besbol. Sambil memakai topi dengan cap pasukan masing-masing.

Di Amerika Syarikat (AS) setiap sukan bermula ketika pemain berusia masih kecil. Baik American football, bola keranjang, besbol, bola sepak, olah raga dan sebagainya. Ibu bapa sanggup mengeluarkan wang membeli pakaian dan insurans kemalangan untuk anak-anak mereka. Masa depan rakyat AS bukan sekadar bergantung kepada akademik.

Sukan merupakan kerjaya yang cukup lumayan. Pendapatan tahunan dari puluhan ribu hingga menjadi jutawan.

Kanak-kanak yang minat dalam setiap jenis sukan akan diberi penekanan dari sekolah permulaan hingga ke sekolah tinggi dan kolej atau universiti.

Setiap sekolah mempunyai jurulatih dalam pelbagai bidang sukan. Malahan kanak-kanak boleh juga mengambil jurulatih peribadi. Ada ibu bapa yang sanggup berbelanja sampai AS$2,000 - AS$3,000 setahun untuk seorang anak.

Ketika di sekolah tinggi pelajar-pelajar yang berbakat dalam sukan akan mendapat biasiswa sukan untuk melanjutkan pelajaran di peringkat kolej atau universiti.

Jadi bayangkan pengalaman mereka dalam sesuatu jenis sukan selama 13 tahun sebelum tamat sekolah tinggi.

Masa kecil-kecil di kampung dulu kami juga bermain bola. Di sekolah menengah mula berkenalan dengan hoki, rugbi dan kriket. Tapi ramai yang tidak sampai ke mana-mana.

Ini kerana pelajar-pelajar sering bermain sendiri, tanpa jurulatih. Kalau ada pun cuma guru sukan yang ada kalanya dia sendiri pun kaki bangku. Lantaran itu, banyak bakat yang sepatutnya menyerlah tenggelam begitu saja.

Bermain

Selain daripada bola yang sering disediakan oleh sekolah, ibu bapa tidak mampu menyediakan peralatan yang lain. Ramai yang bermain tanpa kasut bola.

Sementara itu, ramai ibu bapa yang memarahi anak-anak kerana bersukan. Mereka sering diingatkan supaya belajar kuat-kuat, lulus periksa, masuk universiti. Bila lulus, jadi pegawai. Sukan tak ada masa depan. Tambahan pula bimbang takut ketika bersukan patah kaki, siapa akan tanggung.

Saya rasa perkara yang sama masih berlanjutan hingga ke hari ini.

Sistem pelajaran pula terlalu mementingkan akademik. Para pelajar menumpukan sepenuh masa untuk pelajaran. Jadi masa untuk bersukan langsung tak ada. Termasuk hujung minggu.

Sedangkan di AS, hujung minggu merupakan hari pertandingan sukan.

Ibu bapa dan sanak saudara ke stadium bersorak memberi perangsang kepada anak-anak mereka. Hujung minggu merupakan hari keluarga termasuk sukan. Ibu bapa pula sering memberi galakan meskipun ada kala anak-anak mereka tidak begitu menonjol. Begitu juga dengan jurulatih.

Malaysia juga boleh maju dalam sukan kalau mempunyai strategi yang betul. Setiap permainan dilatih ketika masih kecil. Pasukan-pasukan umpamanya bola dan badminton ditubuhkan di segenap kampung dan di bandar-bandar. Kemudian diadakan pertandingan peringkat liga untuk junior dan senior. Dari kampung pertandingan diadakan di peringkat mukim, daerah dan seterusnya negeri.

Ibu bapa yang mampu hendaklah menyediakan peralatan sendiri, mana yang tidak mampu disediakan oleh badan-badan tertentu umpamanya jawatankuasa sukan sesebuah kampung. Ataupun syarikat-syarikat tertentu ataupun wakil-wakil rakyat. Ini termasuklah kos pertandingan dan insurans kemalangan. Sediakan jurulatih yang bertauliah.

Paling penting minda rakyat dibuka dan tidak lagi semata-mata mengharapkan kejayaan akademik. Ini memerlukan pindaan sistem pendidikan. Peluang-peluang pekerjaan kepada graduan lulusan sukan hendaklah disediakan. Umpamanya sekolah-sekolah, maktab- maktab dan universiti-universiti mempunyai jurulatih secukupnya untuk pelbagai jenis sukan. Begitu juga dengan jabatan-jabatan kerajaan dan swasta.

Dulu di universiti memang ada bahagian sukan, tapi mungkin seorang pengarah yang menguruskan semua jenis sukan. Tidak ada jurulatih profesional. Latihan permainan seperti bola sepak dan rugbi sering diambil alih oleh pensyarah atau felo yang kebetulan bermain sukan tersebut. Setakat itu saja. Pelajar-pelajar pula apabila tamat belajar, sibuk bekerja dan minat bersukan hilang terus.

Di Sukan Komanwel di Australia yang baru berakhir, Malaysia memenangi tujuh pingat emas. Tahun 1998 ketika Malaysia menjadi tuan rumah, kita memenangi 10 pingat emas. Meskipun kita berbangga dengan kejayaan tersebut. Hakikatnya keputusan tersebut tidak menunjukkan sebarang kemajuan.

Masanya telah tiba bagi Malaysia menumpukan kepada sukan yang sesuai dengan kita. Umpamanya bola sepak, hoki, tenis, badminton dan golf. Sukan-sukan jenis ini tidak memerlukan badan yang besar dan tinggi.

Malaysia mempunyai ratusan padang golf. Eloklah sekolah-sekolah menengah memasukkan golf sebagai salah satu jenis permainan. Kelab-kelab golf boleh membantu pelajar-pelajar yang berminat.

Beberapa tahun lalu saya pernah bertemu beberapa orang pemain golf profesional Malaysia. Ramai yang menjadi jurulatih profesional. Bukannya mereka tidak berbakat. Tetapi terlalu banyak masalah yang dihadapi. Khususnya soal tajaan.

Read more!

Ikan tongkol dan konsumerisme

Oleh: KU SEMAN KU HUSSAIN
Sumber: Mingguan Malaysia 2 April 2006


KEPALA ikan tongkol kini menjadi ikon baru kesedaran konsumerisme yang berada pada tahap sangat rendah di negara ini. Jangan ketawa dulu, ini adalah tragedi yang melanda pengguna di negara ini yang tidak menggunakan kuasa konsumerisme yang ada. Sebaliknya memberikan kepada pihak lain (kerajaan) bertindak bagi pihaknya.

Minggu lalu selain daripada tragedi kemalangan, pembunuhan dan cerita hiburan yang memagut perhatian, kisah gulai ikan tongkol tidak kurang menariknya. Seorang pelanggan gerai nasi dagang mendakwa dia terpaksa membayar RM45 untuk seketul kepala ikan tongkol.

Tuan punya gerai, Mak Cik Sapiah Mohamad yang berusia 70 tahun mendakwa pelanggan itu menerima harga itu tanpa membantah atau merungut. Maknanya ada persetujuan dalam urusan jual beli itu.

Malangnya pelanggan tadi berjumpa surat khabar untuk membuat bantahan. Baginya harga satu ketul kepala ikan tongkol RM45 terlalu mahal dan tidak masuk akal. Di sinilah isunya yang menunjukkan kesedaran konsumerisme yang rendah dan pengguna yang terlibat tidak menggunakan kuasanya sebagai pengguna.

Saya melihat ada dua perkara yang perlu ditekankan di sini. Pertamanya kenapa pelanggan berkenaan menerima harga yang dianggap terlalu mahal itu?

Dia mempunyai wang, penjual mempunyai barang. Sekiranya sebelah pihak tidak bersetuju dalam soal harga, tidak wajar ada urusan jual beli. Kalau pelanggan ini berbuat begitu, bagi saya dia seorang yang mempunyai kesedaran konsumerisme yang tinggi.

Tetapi dia membayar kemudian datang berjumpa surat khabar. Maknanya dia tidak menggunakan kuasa sebagai pengguna kerana hakikatnya dia tidak berpuas hati dengan harga itu.

Akhirnya Mak Cik Sapiah didenda RM1,000 oleh penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP). Kesalahannya bukan harga gulai ikan tongkol tetapi tidak ada tanda harga.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shafie Apdal semasa kenaikan harga minyak berkata, pulaukan peniaga yang menaikkan harga barang. Maknanya dengan kesedaran konsumerisme yang tinggi, gunakanlah kuasa yang ada untuk mendepani situasi kenaikan harga.

Selagi pengguna hanya mengharapkan kerajaan menjalankan tanggungjawab yang sepatutnya dilakukan oleh mereka, selama itulah masalah konsumerisme tidak akan selesai. Apakah terlalu sukar untuk tidak membeli sesuatu yang kita merasakan harganya tidak wajar?

Kalau barang-barang keperluan, sekiranya tidak membeli ia akan menjejaskan kehidupan kita, wajarlah diserahkan kepada kerajaan untuk bertindak. Tetapi janganlah memperemehkan penguat kuasa KPDNHEP kerana satu kepala ikan tongkol.

Tetapi inilah yang sering berlaku dalam masyarakat apabila semua yang ada kepentingan dengan pengguna mahu diserahkan kepada pihak lain memberi perlindungannya. Sikap begini tidak menyelesaikan masalah malah semakin meletakkan kesedaran konsumerisme pada tahap paling rendah.

Apabila sesuatu isu menjadi debat terbuka seperti ikan tongkol ini, mahu tidak mahu KPDNHEP terpaksa masuk campur. Kalau tidak nanti dikatakan tidak peka dengan masalah pengguna. Tetapi sebenarnya ini bukan masalah pengguna, ini masalah sikap sebahagian besar pengguna di negara kita.

Perkara kedua ialah mahal atau tidak mahal sebenarnya sangat subjektif. Kalau sekali makan tengah hari di hotel RM100 itu mahal, banyak juga orang yang membelanjakan RM100 untuk sekali makan tengah hari.

Biarlah, kerana tidak semua orang mempunyai kuasa membeli yang sama. Bagi sesetengah orang menganggap makan tengah hari RM100 itu mahal tapi bagi yang mempunyai kuasa membeli yang tinggi, RM100 adalah murah. Wajarkah murah dan mahal ini pun perlu campur tangan kerajaan? Lagi pun adilkah kita kepada mereka yang ada kuasa membeli yang tinggi?

Tidak ada satu kayu ukur yang mengatakan sesuatu itu mahal atau murah. Yang tahu ukurannya hanya kita sendiri berpandukan kuasa membeli yang kita ada. Kita kena adil kepada orang yang mampu berbelanja lebih untuk menikmati sesuatu yang setimpal dengan harganya.

Maka kerana itu jangan terlalu cepat menuduh gulai ikan tongkol berharga RM45 itu sebagai mahal dan memberikan satu hukuman kepada penjualnya. Mungkin benar harganya RM45 tetapi pelanggan sebelum ini adalah kalangan yang mempunyai kuasa membeli yang tinggi.

Bagi kita yang menganggap harga itu tidak wajar, mungkin kuasa membeli kita tidak setinggi mereka yang selama ini tidak pernah bising dengan harga itu. Jadi, berlaku adillah kepada Mak Cik Sapiah.

Kalau mampu, semua orang ingin merasa enaknya ikan tongkol harga RM45. Tentu pelanggan Mak Cik Sapiah yang seorang ini pun kalangan yang mempunyai kuasa membeli tinggi. Kalau tidak, tentu dia tidak akan membayarnya. Jadi, apa masalahnya?

Read more!