Cabaran komuniti Asia Timur

Oleh: Zin Mahmud
Sumber: Mingguan Malaysia 18 Disember 2005


TERDAPAT tiga negara besar di dunia hari ini. Amerika Syarikat (AS) yang merupakan kuasa besar tunggal, paling kaya dan kuat, China pula merupakan negara paling banyak penduduk dan menikmati pertumbuhan ekonomi paling pesat; dan ketiga Rusia negara paling luas di dunia, pernah menjadi kuasa besar dan mempunyai potensi untuk bangkit kembali.

Dalam pada itu, ada satu komuniti negara-negara yang maju, kaya dan mampu mencabar AS, China dan Rusia. Komuniti ini ialah Kesatuan Eropah (EU).

Maka China kini menggabungkan diri dengan negara-negara rantaunya dalam satu entiti bernama Sidang Kemuncak Asia Timur (EAS) dengan hala tujunya ialah penubuhan Komuniti Asia Timur (EAC).

Rusia menjadi pemerhati ke dalam EAS dan apabila berjaya menyertainya kelak, maka EAC mampu muncul sebagai satu komuniti yang lebih besar daripada EU dan AS.

menyatakan bahawa pihaknya tidak keberatan menyokong penyertaan Rusia. Maka hubungan kedua-dua negara kelak menjadi lebih kukuh berbanding ketika kedua-duanya berada dalam blok komunis.

Pernah pada satu ketika di mana Kesatuan Soviet mengetuai negara-negara komunis dunia dan menjadikan Beijing berada di bawah telunjuk Moscow. Gagasan Soviet ketika itu ialah membentuk satu komuniti ekonomi berpusat yang merangkumi benua besar Eurasia meliputi Eropah Timur, Asia Tengah dan Asia Timur - dari Jerman Timur di Barat sehinggalah Korea Utara di Timur.

Gagasan itu gagal kerana antara lain disebabkan perpecahan negara-negara komunis apabila Beijing tidak mahu lagi berada di bawah telunjuk Moscow. Untuk melindungi diri, China mengadakan hubungan dengan AS dan perkembangan inilah akhirnya menjatuhkan Soviet dan sistem komunis global.

Pada masa ini, Eropah Timur sudah menyertai EU dan pengaruh AS bertapak di Asia Tengah. Sementara Beijing menjadi penggerak kepada ekonomi Asia Timur, di sinilah kini Moscow menghalakan kepentingannya. Giliran Washington pula untuk berasa terpencil.

Sidang Kemuncak ASEAN ke-11 Isnin lalu merintis beberapa perkara penting yang antaranya ialah Piagam ASEAN, sasaran ke arah Komuniti ASEAN, Sidang Kemuncak Asia Timur (EAS) dan sasaran ke arah Komuniti Asia Timur (EAC).

Kesemua perkara itu berkaitan. Piagam ASEAN menjadi asas kepada pembentukan Komuniti ASEAN. Sementara Komuniti ASEAN pula menjadi jentera penggerak kepada EAS, yang akhirnya juga mempunyai aspirasi penubuhan EAC.

Piagam itu adalah seolah-olah seperti perlembagaan dan komuniti itu pula merupakan gabungan negara-negara menjadi super negara. Untuk memahami apakah itu komuniti, maka rujukan paling mudah ialah EU yang pada satu masa dahulu bermula sebagai Komuniti Ekonomi Eropah (EEC).

Jadi visi yang diterapkan dalam Sidang Kemuncak ASEAN ke-11 di Kuala Lumpur itu adalah mewujudkan sebuah gabungan negara-negara merangkumi ASEAN, China, Jepun, Korea Selatan, India, Australia dan New Zealand.

Rusia menjadi pemerhati EAS dan permohonan untuk menyertainya akan ditimbang dan diputuskan dalam EAS ke-2 yang ditetapkan akan diadakan di Cebu, Filipina tahun depan.

Jentera baru

Cuba diandaikan bahawa Rusia, yang besar kemungkinannya juga akan dapat menyertai EAS, maka EAC ini akan merangkumi negara terbesar di dunia.

Sememangnya untuk membentuk EAC, ia memakan masa lama dan perlu sekurang-kurangnya komuniti ASEAN berjaya dibentuk, dengan sasarannya ialah tahun 2020.

Andai kata dua isu besar Asia Timur iaitu Korea Utara dan Taiwan dapat diselesaikan, maka EAC akan bertambah kukuh. Penyatuan China dan Semenanjung Korea akan melahirkan satu lagi jentera baru dalam rantau Asia Timur.

Buat masa ini penyelesaian Korea Utara melibatkan enam pihak: Korea Utara, Korea Selatan, Jepun, China, Rusia dan AS. Tiga dari negara itu terlibat dengan EAS. Korea Selatan dan Jepun adalah sekutu AS sementara China dan Rusia merupakan mantan sekutu Korea Utara dan kini meneruskan hubungan istimewa.

Dengan semangat EAC, Korea Utara akan akhirnya berjaya diintegrasikan. Langkah pertama ialah penyelesaian masalah senjata nuklear Korea Utara diikuti dengan pembukaan ekonomi negara komunis itu hingga pada satu peringkat di mana penyatuan dalam bentuk konfederasi dengan Korea Selatan dapat dilakukan.

Masalah Taiwan lebih rumit. AS berada di belakang wilayah itu dan kini perimbangan berlaku antara kuasa-kuasa yang mahu menjadikan wilayah itu berpisah dari China dengan pihak mahu kekal sebagai wilayah negara tanah besar itu.

Beijing menawarkan kaedah sistem satu negara dua sistem seperti yang berlaku di Hong Kong dan Macau. Tetapi Taiwan menuntut supaya demokrasi diwujudkan di Beijing sebagai prasyarat kemasukannya.

Mungkin akhirnya yang akan muncul ialah satu konfederasi China-Taiwan seperti apa yang mungkin berlaku di Korea.

Penyelesaian masalah Korea Utara dan Taiwan boleh meminggirkan AS dari rantau ini kerana peranannya selama ini adalah berhubung dengan masalah kedua-dua wilayah sebagai sebahagian daripada warisan Perang Dingin.

Pun begitu, bagi negara-negara di Asia Timur yang berasa terancam dengan China, mereka mungkin masih memerlukan kehadiran AS untuk menjadi kuasa penjamin andai kata berlaku perubahan sikap dan polisi di Beijing.

Walaupun buat masa ini, Beijing merupakan sebuah kuasa damai tetapi sebarang perubahan kepada keadaan negatif boleh berlaku dan ia mampu merungkaikan segala apa yang terbina di Asia Timur.

Bagi AS dan pihak Barat tidak mempercayai sikap konsisten Parti Komunis yang menguasai Beijing. Walaupun buat masa ini, parti itu bersikap menyokong pertumbuhan ekonomi dan perdamaian, tetapi keadaan yang sama tidak dijamin akan berterusan.

Kalau pernah satu masa China menjadi ancaman kepada negara-negara di Asia Timur, iaitu ketika pemerintahan Mao Zedong, maka tidak boleh ditolak kemungkinan keadaan yang serupa boleh berulang.

Pada zaman Mao, China menjadi ancaman kepada negara-negara bukan komunis, baik terhadap Korea Selatan, Jepun, Taiwan, Hong Kong, malah Asia Tenggara melalui sokongannya kepada gerila komunis tempatan yang beroperasi di negara-negara itu.

Akibatnya, AS terpaksa memberi sokongan kepada Korea Selatan, Jepun, Taiwan, Vietnam Selatan dan Kemboja. Setelah Beijing berpecah dengan Moscow, ia menjadi ancaman kepada Vietnam Utara yang mana Hanoi menyebelahi Moscow. Keadaan tegang tercetus hingga berlaku peperangan antara dua negara komunis itu.

Bagi AS, demokrasi merupakan jalan bagi menundukkan China seperti apa yang berlaku di Rusia.

Maka dalam keadaan China terus di bawah pemerintahan komunis, negara-negara lain di Asia Timur, dari Jepun, Korea, Vietnam, Thailand, Filipina, Singapura dan Indonesia mungkin lebih cenderung mahukan kehadiran AS yang berterusan di rantau ini.

Untuk melihat mengapa peranan AS masih dikehendaki oleh negara-negara tertentu di rantau ini walaupun isu Korea Utara dan taiwan dapat diselesaikan, cuba lihat apa yang berlaku terhadap Mongolia.

Bangsa Mongol pernah menguasai sebahagian besar benua Asia, meliputi Asia Timur dan Tengah ketika pemerintahan Genghiz Khan. China pernah ditakluki oleh bangsa Mongol dan Kublai Khan menjadi maharajanya. Bangsa ini pernah memusnahkan Baghdad dan menjatuhkan Khalifah Abasiah, menakluki Parsi dan keturunannya menubuhkan kerajaan Moghul di India.

Hubungan baik

Tetapi kini empayar Mongol sudah tiada. Wilayahnya terbahagi tiga. Satu menjadi wilayah Inner Mongolia dalam China, sebuah lagi, republik Buryat Mongol yang menjadi sebahagian daripada Rusia, dan hanya Mongolia muncul sebagai sebuah negara berdaulat.

Semasa Perang Dingin, Mongolia menjadi sebuah republik komunis yang dikuasai oleh Moscow. Tetapi dengan kejatuhan Soviet, ia bebas dan menjadi demokratik apabila parti komunisnya menyerahkan kuasa kepada sistem pilihan raya untuk diundi.

Kini hubungan kuatnya bukan dengan Moscow atau Beijing, tetapi seperti beberapa republik bekas Soviet, ia mempunyai hubungan baik dengan AS.

Tahun ini, Presiden George W. Bush mengadakan lawatan ke Mongolia selepas kunjungannya ke Beijing. Kalau Washington mengkritik Beijing atas demokrasi dan hak asasi manusia, presiden AS itu memuji Mongolia.

Walaupun geografi Mongolia tersepit antara Rusia dan China, tetapi ia layak untuk menyertai Asia Timur apabila kedudukan politik dan ekonomi mewajarkannya.

AS akan memainkan peranan geopolitiknya di Asia Timur, Asia Tengah dan Asia Selatan untuk menjamin kepentingannya terpelihara.

Dengan sikap AS seperti ini, China akan sentiasa berwaspada terhadap Washington. Maka cara terbaik baginya ialah merapatkan hubungan dengan Rusia. Mungkin atas sebab ini, ia dengan mudah menerima kemasukan Rusia ke dalam EAS.

Moscow dan Beijing mempunyai kepentingan bersama untuk memastikan pengaruh AS terbatas di Asia Tengah.

Asia Tengah merupakan medan selanjutnya bagi menyebarkan kemakmuran melalui konsep komuniti. Negara-negara bekas Soviet masih tergabung dalam Komanwel Negara-negara Berdaulat (CIS) yang dipimpin Moscow. Iran, Afghanistan, negara-negara bekas Soviet di Asia Tengah, Pakistan dan Turki mempunyai pertubuhan serantau bernama Pertubuhan Kerjasama Ekonomi (ECO).

Pakistan, seperti India dan negara-negara Asia Selatan yang lain adalah anggota Pertubuhan Serantau Asia selatan (SAARC).

Pertubuhan-pertubuhan serantau ini akhirnya melalui negara-negara tertentu akan berkait juga dengan EAS. Rusia hadir dalam EAS dan CIS. Sementara negara-negara bekas Soviet di Asia Tengah hadir dalam CIS dan ECO. Pakistan menganggotai ECO dan SAARC. India menganggotai SAAEC dan EAS.

Kesemua pertubuhan serantau benua Asia, EAS, SAARC, CIS, ECO dan Majlis Kerjasama teluk (GCC) yang dianggotai negara-negara Asia Barat akan menjadi rangka kepada satu komuniti ekonomi pan-Asia pada satu masa kelak jika kemakmuran dapat disebarkan.

Tetapi permulaannya tetap melalui EAS dan matlamatnya iaitu EAC. ASEAN pula menjadi penggeraknya. Buat masa ini, setiap tahun akan diadakan sidang EAS dan ia diadakan di negara-negara ASEAN secara bergiliran. Perjalanan masih jauh dan cabarannya banyak.

Dalam ASEAN pula, setiap negara kecil atau besar mempunyai peranannya. Sudah tentu negara-negara besar seperti Indonesia dan Vietnam mempunyai kedudukan tersendiri kerana saiz geografi dan demografi mereka.

Namun tiga negara yang dianggap termaju di rantau ini, Malaysia, Singapura dan Brunei, secara gabungan mempunyai peranan istimewa dari segi menggerakkan ekonomi, lebih-lebih lagi kesemua mempunyai sistem pentadbiran serupa diwarisi dari Britain.

Lebih-lebih lagi kini Malaysia di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah pengerusi kepada empat pertubuhan dunia iaitu ASEAN, EAS, Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) dan Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM).

Bagaimanapun, apa hal pun, China masih menjadi negara paling utama bagi mencapai cita-cita damai ini.

Maka adalah bererti apabila selepas sidang-sidang itu, Perdana Menteri China, Wen Jiabao telah mengadakan lawatan rasmi ke Malaysia.